Nej till vargjakt 2011!

så, låt oss reda ut det här.. jag är då en vargkramare, har du överhuvudtaget läst något jag har skrivit.. jag konstaterade att SJF är riktigt, riktigt dåliga på att marknadsföra sig positivt, man lyckas gång på gång ge jaktmotståndarna vatten på sin kvarn via korkade uttalanden och ageranden. På vilket sätt handlade detta om att "ta fram nävarna" eller var det ett förtäckt hot mot mig?
QUOTE]

Istället för för att kalla SFJ för korkade och medlemmarna för idioter, beskriv hur dom skulle agerat
istället ! ?
-Skulle du kunnat tillföra något om du jobbade där?

Inte så många som förstår Carlgrens vargpolitik... Regeringen vill ha mer varg. Det är klart. Men åtgärd ett är alltså att skjuta av några. Nån som hajar?!

Eller jo om man tänker efter. Centern vill förståss fjäska lite för landsbygden. Vi låter bondlurkarna få skjuta lite så håller de nog sig lugna ett tag.

Nån som tror det kommer att funka. Knappast. Ge Aktive Jägaren lillfingret och han tar hela handen. Han vill så klart skjuta ännu mer.

Inte så många som förstår Carlgrens vargpolitik... Regeringen vill ha mer varg. Det är klart. Men åtgärd ett är alltså att skjuta av några. Nån som hajar?!

Eller jo om man tänker efter. Centern vill förståss fjäska lite för landsbygden. Vi låter bondlurkarna få skjuta lite så håller de nog sig lugna ett tag.

Nån som tror det kommer att funka. Knappast. Ge Aktive Jägaren lillfingret och han tar hela handen. Han vill så klart skjuta ännu mer.

Ett tips är ju att du läser på lite. Inget konstigt alls med att man tar bort vargar - man ska hålla en konstant nivå, men vill få in finska vargar; ergo - några måste bort.

...men det kanske bara är jag, som bondlurk, som orkar sätta mig in i saker jag talar om ;)

Edit: man vill ta in, MER, finska/ryska/estniska vargar skulle jag ha skrivit - den svenska/skandinaviska vargen var ju utrotad.

Ett tips är ju att du läser på lite. Inget konstigt alls med att man tar bort vargar - man ska hålla en konstant nivå, men vill få in finska vargar; ergo - några måste bort.

...men det kanske bara är jag, som bondlurk, som orkar sätta mig in i saker jag talar om ;)

Edit: man vill ta in, MER, finska/ryska/estniska vargar skulle jag ha skrivit - den svenska/skandinaviska vargen var ju utrotad.

Är det logiskt att man skjuter friska Alfadjur? Är det logiskt att man skjuter varg med sändare på?
NEJ! Finns ingen logik i det. Det fattar vem som helst. Sätta på sändare är stressande för vargen. Det kostar en hel del skattepengar också. Helt i onödan nu alltså. Nä, Carlgren imponerar inte direkt på mig...

Logiken är enkel.
Det handlar inte om att Carlgren vill påverka vare sig varkramare eller varghatare.
Han vill påverka den allmänna opinionen, dvs den stora massan som varken är för eller emot.
Han är övertygad om att det behövs nya gener i den svenska vargstammen. Men om naturvårdsverket direkt hade föreslagit import av vargar så hade förmodligen den allmänna opinionen reagerat starkt på detta och det hade skapat en opinion mot varg.
Enda sättet att få acceptans för import hos den stora massan av människor är helt enkelt att framställa det som ett nollsummespel för att inte riskera ett politiskt bakslag.

Logiken är enkel.
Det handlar inte om att Carlgren vill påverka vare sig varkramare eller varghatare.
Han vill påverka den allmänna opinionen, dvs den stora massan som varken är för eller emot.
Han är övertygad om att det behövs nya gener i den svenska vargstammen. Men om naturvårdsverket direkt hade föreslagit import av vargar så hade förmodligen den allmänna opinionen reagerat starkt på detta och det hade skapat en opinion mot varg.
Enda sättet att få acceptans för import hos den stora massan av människor är helt enkelt att framställa det som ett nollsummespel för att inte riskera ett politiskt bakslag.
Det är nog snarare den lilla massan av C-väljare som han är orolig för. Den "stora massa" som inte bryr sig om vargens vara eller inte vara idag kommer knappast att ändra sig på grund av utsättning av nya vargar.

Istället för för att kalla SFJ för korkade och medlemmarna för idioter, beskriv hur dom skulle agerat
istället ! ?
-Skulle du kunnat tillföra något om du jobbade där?

jag är själv medlem.. ja, jag hade kunnat göra underverk i den organisationen.

(det kanske var otydligt men jag skrev inte att medlemmarna var korkade eller idioter, jag skrev att SJF är dåliga på media, dom "framstår" som idioter och dom är ansvariga för mycket av den negativa publiciteten, SJF borde skaffa en presschef som är duktig på media)

Den här vargdebatten kan ingen vinna, så det är inte lönt att ens försöka.
Med tusentals vargar världen över eller kanske hundratusental? Jag vet inte vad siffran är, men många är det. Ändå är det liv i luckan.
Hur hade det vart att försöka att få igång de myskoxar vi har? Läste i tidningen att vi har 7 st!!!
Varför är det inget intresse att bevara den stammen?
Vi satsar miljoner på vargarna men inte många spänn på Mysken, hade vart kul att några år satsa lite på dem och få upp en stam som klarar sig.

Är det logiskt att man skjuter friska Alfadjur? Är det logiskt att man skjuter varg med sändare på?
NEJ! Finns ingen logik i det. Det fattar vem som helst. Sätta på sändare är stressande för vargen. Det kostar en hel del skattepengar också. Helt i onödan nu alltså. Nä, Carlgren imponerar inte direkt på mig...

Logiken är att det inte går att se skillnaden på alfadjur, vuxna djur,ungdjur eller djur med sändare
på under praktisk jakt.
f ö så har det ingen betydelse för flocken-dom klarar alla alternativen.

Sändarna var ur funktion,dom hade slutat sända. Ingen kunde inte ens förutse att dom var på den platsen

Hur vet du att alfahannen inte lider av de förmodade inavelsproblemen som sätter sig i ryggmärgen?

De vargar som sköts med sändare sköts helt enligt reglerna - sändarna fungerade inte längre, vilket jägarna visste i detta område. Förövrigt så är det snudd på omöjligt att se en sändare, som jägare.

Kort sagt: jägarna har inte jagat fel, problemet är väl att Mr Carlgren borde ha tillsatt ett gäng välutbildade "riksjägare" till detta. Men han är för feg för att överhuvudtaget göra någonting ordentligt.

Och framförallt: gillar man varg så skall man vara extremt glad åt att jägarna tar bort alfadjuren då det innebär att flocken skingras och det blir ännu mer varg än om man bara sköt några andra i flocken...

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg