Natur och/eller prylmänniska?

nermander; sa:
För många handlar det också om att köpa ett billigt tält eller stanna hemma. Vad skulle du välja?

Naturligtvis anpassar man turen efter utrustningen. Har man ett billigt tält så håller man sig till sträckningar där man i nödfall kan ta sig till en stuga eller ner i lä. Visst kan det vara skönt med ett tält som tål 25 m/s, men är det inte smartare att försöka undvika 25 m/s?

Nä, det kan bli tufft på fjället och om man inte bara skall se till säkerhet så ger kvalitet på utrustningen också kvalitet på fjällturen.

Det där med pengar är oftats en prioriteringsfråga och dom flesta svenskar ha råd att köpa bra grejor.

Har man intentionen att ge sig upp på fjället flera gånger så köp kvalite, annars KANSKE man kan hålla sig till junk om det finns stugor i närheten.
 
crazy; sa:
Det där med pengar är oftats en prioriteringsfråga och dom flesta svenskar ha råd att köpa bra grejor.

Jovisst har de råd. Jag läste en artikel om hemekonomi för inte så länge sen, det var en familj som skulle köpa ett tält. De räknade med att spara i 5 år för att få råd att köpa tältet.... Visst, den som väntar på nåt gott, men jag hade nog föredragit att vandra med ett billigare tält de där fem åren än att inte vandra alls...

Min bästa dator är en P133:a med 64 MB minne och 1,6 GB disk så jag slänger nog inte gärna 5000 på ett tält om jag kan köpa ett för 500. Spelar ingen roll att 5000-kronorstältet håller i 20 år, det räcker att 500-kronorstältet håller i 2 år för att det skall bli lönsamt.

Nåt det finns alldeles för gott om är folk som tror att alla har lika mycket pengar som de själva att göra av dem.
 
nermander; sa:
Spelar ingen roll att 5000-kronorstältet håller i 20 år, det räcker att 500-kronorstältet håller i 2 år för att det skall bli lönsamt.

Nåt det finns alldeles för gott om är folk som tror att alla har lika mycket pengar som de själva att göra av dem.

Problemet är att du vet inte vilken gång du råkar ut för storm och minusgrader. Och det är just den gången som de 5000 du gav för ett dyrare tält betalar sig. Det är nämligen den gången som fjällräddningen inte behöver hämta er.

HYR tält då. Om ni bara skall upp en vecka om året så kan det vara en ide.
 
Var rädd om livhanken

Jag ser en att en del goda råd dyker upp om att man ska undvika det dåliga och stormiga vädret.

Det väder som råder i svenska fjällen och förövrigt andra bergskedjor går ej att sia om i förväg. Det kan slå om mycket snabbt och utan förvarning. Dessutom kan olika väder råda i två närliggande dalgånger (lokala väder).

När jag gick i Sarek 2 veckor 1994 i skiftet aug-sept pendlade tempen mellan ca -6 och 1 dm nysnö till + 20 och sol. Det växlade under en dag och man hinner inte långt under en dag om man är "på fel plats".
Kombinationen sönderblåst tält - 6 och snö kan innebära att det är meningslöst för fjällräddningen att komma. Slås man ut av nedkylning blir man oförmögen att ens söka hjälp.

Var det inte förra sommaren en man frös ihjäl i närheten av Keb i juli?

Var rädd om Er.

Mvh Björn
 
Tält och tältare

Om man konsekvent väljer tältplats nere i björkskogen och är noga med hur tältet sätts upp kan ett billigt tält fungera mycket bra.
Dvs tältaren betyder mer än tältet.

Däremot så blir det stora krav både på tält och tältare på kalfjället speciellt på vintern men det kanske inte var det som du som inledde debatten var ute efter.

En detalj som ofta går sönder på tält är bågarna. Detta beror nog också både på tältare och tältfabrikanter. Jag har erfarenhet av att glasfiberbågar ofta pajar liksom av att aluminiumbågar blir sköra och pajar i låga temperaturer speciellt om tältet är konstruerat så att man måste dra kraftigt för att få i ändarna av bågen i fickorna eller hylsorna. Att spänna tältet med band i ändbeslagen för bågarna som bl a Hilleberg har i sina tält är en mycket bra detalj.

Lättviktstält är förbrukningsmaterial. Efter ett antal månader i solljus och blåst är duken kass. Riktigt tjock duk typ kapellväv håller relativt länge.

Thure
 
Under min värnplikt i Kiruna 1990 använde vi inga tält alls under våra fjällvandringar. Det var "knäppetält" som gällde och de som är bekanta med dem vet att de inte direkt kan jämföras med ett riktigt modernt fjälltält. Vidare hade vi modell 59, som ej heller är känd för att vara så väldigt vattenavstötande. Trots dessa förutsättningar vistades vi under den sommaren mer i fjällterräng än vad de flesta gör på flera år. Och det gick alldeles utmärkt och gav många fina minnen. Idag har jag dock prylar för många tusentals kronor, men själva upplevelsen har väl inte direkt påverkats. Vad jag vill säga är att man inte behöver de "värsta" grejerna för att uppnå en fin fjällvistelse. Har man ett tält för 500 så får man helt enkelt se till att inte exponera det för hårda vindar i onödan. (Jag förstår självklart att dåligt väder kan uppkomma, men med ett sånt tält kanske det inte är att rekommendera att tälta på vindexponerade platser.) På en kombinerad stug/tält vandring längs kungsleden så behöver man inte, enligt min mening ett tält för 5000 kronor. Det finns även en viss fara i att förlita sig för mycket på dyra, bra kvalitetsgrejor. Det allra viktigaste är att man förhåller sig ödmjuk till fjällen och inför sina egna förmågor, för när det väl kommer till kritan kanske det är viktigare att veta när man ska söka skydd, än att man har ett väldigt vindstabilt tält som man ändå inte lyckas slå upp när det blir storm. Dock så håller jag med om att prylar är kul. Som sagt köper jag själv mycket och dyra prylar, men att hävda att det är nödvändigt är väl ändå lite barockt.. men det är ju min personliga uppfattning.

MVH
David Björkén
 
Re: Var rädd om livhanken

Karhu; sa:
Det väder som råder i svenska fjällen och förövrigt andra bergskedjor går ej att sia om i förväg. Det kan slå om mycket snabbt och utan förvarning. Dessutom kan olika väder råda i två närliggande dalgånger (lokala väder).

Och ändå finns det de som rekommenderar stugturer, UTAN tält...

Det jag menar är att har man ett billigt tält så gör man helt enkelt en "stugtur", fast man skippar stugorna och övernattar nån kilometer ifrån dem.

Det kan knappast vara så mycket bättre att göra en stugtur utan tält än att gå mellan stugor med ett billigt tält.
 
Re: Förresten...

Ben_Rangell; sa:
...kan det vara mycket snö om ni startar så tidigt. Jag skulle göra samma tur en gång runt midsommar och vi fick vända. Hör er för!
/jm


Naturligtvis måste vi ta reda på snöförhållandena innnan vi ger oss av. Den tänkta turen är just "en tänkt tur", den går att ändra beroende på förhållandena som råder. Det är ju inte så kul om man blir tvungen att vända som du råkade ut för.

Vi väljer att gå tidigt på sommaren mycket för att få upplevelsen av den vaknande naturen både vad gäller växter och djur. Kombinationen med de underbara vyerna blir för oss oslagbar! *ler*
 
Re: Tält och tältare

thureb; sa:
En detalj som ofta går sönder på tält är bågarna. Detta beror nog också både på tältare och tältfabrikanter. Jag har erfarenhet av att glasfiberbågar ofta pajar liksom av att aluminiumbågar blir sköra och pajar i låga temperaturer speciellt om tältet är konstruerat så att man måste dra kraftigt för att få i ändarna av bågen i fickorna eller hylsorna.

Mig veterligen så borde inte låga temperaturer påverka aluminiums beteende, åtminstone inte de temperaturer man upplever i svenska fjällen. Den typen av sprödbrott som kan ske på vissa stålsorter förekommer inte hos aluminium. Olika aluminumlegeringar har naturlitvis olika prestanda och pris. Och lustigt nog så är oftast de mer hållfastare oxå dyrare...

/Håkan
 
Re: Tält och tältare

Tillägg till mitt förra inlägg (något off topic, sorry):

Ofta använder man sig av aluminium legerat med zink (ev oxå koppar och magnesium), som upplösningsbehandlats (värmts till temperatur som är något lägre än då materialet börjar smälta, typiskt runt ca 550 grader). Materialet har sen oftast varmåldrats i ca 180-200 grader ett antal timmar.

Hilleberg skriver så här:
"Vi använder idag en "high tech" stång av heldraget aluminiumrör utan svetssöm [dvs strängpressat, man värmer aluminiumet och trycker det genom ett verktyg som i princip funkar som en kaksprits/HK]. Framställningsprocessen utan fogar, tillsammans med aluminium av mycket hög kvalitet, ger ett utomordentligt "segt" rör som klarar höga belastningar [Har för mig att det är 7005-T6/HK]. Rörets seghet är väldigt viktigt för dess prestanda. En alltför styv stång förlorar i flexibilitet, och risken att den bryts vid hög belastning finns. En stång som är segare flexar istället undan, och möjligen deformeras den något under samma belastning. I en kritisk situation på fjället är det naturligtvis att föredra viss deformering än ett stångbrott!"

I och med man använder sig av zink m fl legeringsämnen blir det svårare att få bra material i en hög produktionstakt (enkelt uttryck så blir det tyngre att pressa). Alltså högre pris. Väljer man ett billigare (t ex ur 6000-serien som legeras med magnesium och kisel) så får man en produkt som är enklare att tillverka men med otillräckliga prestanda för en riktigt höghållfast tältstång.
 
Billigt tält

Jag vandrade vid Keb för 2 år sen i början av augusti med ett billigt sommartält i typ 15 msek o snöglopp och det var nog gränsen för vad det tältet tålde. Det blev sömnlösa nätter.
Beträffande dom risker som finns om vi inte kan ha tältet uppe så är vi beredda på det genom att vi har syntetfilt och Al.duk i packningen, bara o krypa in i säckarna o rulla in sig i filt o duk i nån skreva. Inte fryser vi ihjäl då?
 
Knäppetält

Ett tillägg...
som Lapplandsjägare sov vi i knäppetält under hela sommaren och hösten på fjället och i skogen. Knäppetält är i princip en pressening som kan knäppas i hopp med andra och på så sätt bilda 2-, 4-, 8-mans tält enkelt vindskydd. Knäppetältet restes medhjälp av vandringsstaven och fungerade utmärkt.

/K
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Moga Fjällvandring varierad natur, tips på sträcka/led? Fjällvandring 5
Jeremiah Johnson Vår svenskan natur Fjällvandring 9
bakti Tältplatser i Jotunheims natur Fjällvandring 9
JonathanSv Vacker natur + Fiske Fjällvandring 6
superted Tur og natur film av amatører. Fjällvandring 0
Alper Abisko - Vandra och tälta, Smockat på sommaren? Fjällvandring 11
wintermania Natur inom 60 mil från Mälardalen? Fjällvandring 3
thegedd Skräp i vår natur.... Fjällvandring 2
veni Guoblavágge eller Guoblacorru? Fjällvandring 3
GustavOh Nödsändare, bra eller dåligt? Fjällvandring 305
jaguaren Söker input Sarekvandring 13-20/9. Suorva-Álgajávrre-Kvikkjokk eller Kvikkjokk-Njoatsevagge-Sarvesvagge-Lullihavágge-Kvikkjokk Fjällvandring 8
Axe Tältplatser efter Drottningleden (eller någonstans melan gondolen och viterskalsstugan) (Hemavan) Fjällvandring 6
Claes_H Vandring långhelg 21-24 september - Skäckerfjällen eller Sonfjället? Fjällvandring 7
k elias Enafors till Storlien eller andra hållet? Fjällvandring 3
nicko_ Gå Svartsjön/Gaskkajavri-Tarfala eller omvänt -- är det möjligt i början av september? Fjällvandring 11
barasara Rutt från Sverige till Norge (Narvik eller Bodö/Sulitelma/Sulitjelma) Fjällvandring 9
Jesper1972 Abisko till Vakkotavare, via Unna Allakas (eller inte ?) i Augusti Fjällvandring 9
SofiaPS 5-7 dagar ensligt eller oledat med hund Fjällvandring 9
GrodanW Footprint: ta av eller inte? Fjällvandring 23
haiwa åka eller inte åka... Fjällvandring 12
medicinmannen MSR eller Marmot tält Fjällvandring 10
jonw Sju dagar till/från Kiruna. Hinner jag gå runt Kebnekaise eller ska hitta någon annan rutt? Fjällvandring 15
Picea Höga vägen Rapadalen eller längre in? Fjällvandring 11
coverman Nybörjare med 2 barn runt Abisko eller Kebnekaise Fjällvandring 6
insco Tåg eller bil till fjällen? Fjällvandring 3
Glimmerstigen Vada Siellajohka eller annat trevligt turförslag Fjällvandring 1
cbs "Nästanfjäll" eller isolerade fjällmiljöer utanför de egentliga fjällen? Fjällvandring 18
pajaflow Storulvån - Ljungdalen eller Storulvån - Ramundberget? Fjällvandring 12
berekson Hösthelg Skäckerfjällen (eller andra tips?) Fjällvandring 0
jonas2000 Sovsäck, reselakan eller påslakan i stugor Fjällvandring 9
Linnea74 Starta i Vaisaloukta eller Akka? Fjällvandring 12
Lindamariaerika Förlänga tur mellan enafors och ramundberget. Gå via gåsen eller annat? Fjällvandring 7
jonas72 Dagsturer Anaris eller Lunndörrstugan Fjällvandring 0
stormfrog Keb runt Vistas -> Keb fjällstation via Tarfala: Över Duolbanjunecohkka eller Längs Drakryggen? Fjällvandring 10
Robtrek Till Lapporten från Abisko Östra eller från Turiststation? Fjällvandring 1
Denisee1 Någon som åker från östersund till storulvån eller valådalen idag 15/6? Fjällvandring 1
Moga Snöläge Kebnekaise eller Sylarna runt 20 juni? Fjällvandring 7
danneman10 Utmaning eller dumdristigt ? Fjällvandring 39
Chrille74 Har ni med er både tändare och tändstickor eller... Fjällvandring 24
nickimark Resa Kiruna-Nikkaluokta 12/6 eller 13/6 Fjällvandring 1
skystunt Var du på toppen av keb 11/7-2020? eller känner du någon som var Fjällvandring 0
Ulan65 Var parkera? Abisko, Kiruna eller Nikkaloukta? Fjällvandring 25
Sl96 Fjällvandring alternativa rutter Abisko - Nikkaloukta eller tips på andra rutter Fjällvandring 21
moa_k40 Osprey Ariel eller Aura 65 AG med tung vikt? Fjällvandring 2
Snöslask Lättviktstält 2p för skandinavien (amerikanst eller nordiskt?) Fjällvandring 21
Wotan88 Mat i eller utanför tältet? Fjällvandring 49
Materialaren Någon som testat södra sidans "höga vägen" i Rapadalen? (Eller bara vill uttala sig oavsett.) Fjällvandring 36
tobstu Södra Kungsleden via Drevdagen eller Röskåsen ? Fjällvandring 0
Chrille74 Lättviktstält eller andra märken. Fjällvandring 40
apfaktor Bågarna utanför ytterduken Bra eller dåligt??? Fjällvandring 11

Liknande trådar