Natur och/eller prylmänniska?

Jag tyckte det var intressant att följa tråden du startade. Ray Jardine (ni vet - han som uppfann Friends för klättring) förespråkar en ultralätt packning, som få av oss skulle lita på ens i låglandet. Det är dock vissa förutsättningar som krävs för att utnyttja det. Nämligen att det kräver bättre kunskap om hur man klarar sig i naturen och att det inte handlar om turer långt från civilisationen.

Du skriver att du gillar att testa gränserna, vilket även jag gillar då det är det som ger utveckling. Jag tror det viktigaste är att känna igen tecknen när hjärnan börjar lägga av och agera i tid. Men utrustningen spelar roll, för var tar du vägen om du inte har skydd inom rimlig tid när vädret blir riktigt eländigt? Vad det gäller blåst skall man ju inte förglömma att energin ökar kvadratiskt, dvs tredubbla vindhastigheten är 9-dubbla belastningen.

Har du upplevt sådan nedkylning att hjärnan börjar lägga av? I så fall vet du att du då kan vara i ett stadium då du inte tänder en färdiggjord brasa bara för att du fryser så förbannat att du vill bli lite varm först, eller att du börjar ta av dig kläderna för att det är så varmt mitt i snöstormen. Det behöver ju inte alls vara minusgrader för att du skall hamna i ett sådant tillstånd, ty vatten kyler mångdubbelt mer än betydligt kallare luft (ta gärna ett vinterbad om du har minsta tvivel). Jag anses som rätt extrem när det gäller att utsätta mig för risker, men jag gillar inte tanken på en natt med en syntetfilt och alu-presenning med minusgrader, blåst och hällregn uppe på fjället långt från civilisationen utan att testa först under säkrare förhållanden.

Håll dig du nära stugorna, om du tänker använda denna utrustning.
 
Re: Var rädd om livhanken

Karhu; sa:
Var det inte förra sommaren en man frös ihjäl i närheten av Keb i juli?

Var rädd om Er.

Mvh Björn

Stämmer, en tysk i femtioårsåldern, ovanför Tarfala. De fann honom halvägs in i de halvfärdigt uppsatta tältet. Samma natt befann jag mig i västra Sarvesvagge på 1100 meters höjd. Så mycket kan jag säga att jag var väldigt nöjd med mitt Keron-tält då. På natten mätte vi upp en köldeffekt (+1 grad, 27 m/s)på -17 grader.
Biltema-tältet hade inte varit till stor nytta där...

//Tobias
 
Jag var där jag med..

Jag passade på att guida min handikappade farbror kring Keb månadskiftet juli/augusti 2002.

Vädret var onekligen besvärligt. Jag har tidigare bland annat legat ensam i mitt Nallo 2 Hilleberg tält när en orkan drog fram och det som jag upplevde runt Keb då var om än inte lika kraftiga vindar så nog så ihållande.

Jag har många kort på tält från turen kring Keb i höstas, inte på något av de korten står tälten upp. Flera tält låg jämns med marken, vissa hade lagt på stenar på tälten för att ha kvar dem när de återvände. Ett tält låg in en ravin i ett vattendrag. Jag hittade nedblåsta tält och halvfärdigt packade övergivna ryggsäckar ända uppemot 7km från Kebnekaise fjällstation. Då har rädslan för ovädret tagit överhanden över omdömet enligt min mening.

Hur som helst, många tält gick åt de dygnen, liksom en stackars tysk som nämnts ovan. Det kom ca 5 cm snö där också. Men jag anser ändå inte att man ska dra för stora växlar på tältet som säkerhetsfaktor under en sommarfjällvandring. Man klarar sig som bekant utmärkt mellan stugorna utan tält under en vanlig stugvandring.

Men ha ingen tilltro till att något billigt Biltema tält eller sovsäcken från Rusta kommer att kännas särskilt behaglig när vädret visar sina mer kreativa sidor.. Se till att söka skydd medan krafter finns kvar bara.
 
Rätt val?

Packa lätt och gå stugtur eller packa tungt och gå tälttur. Det är valet. För alla nybörjare rekommenderar jag stugtur för att då behövs inte så mycket utrustning, blir man sen biten och vill gå vid sidan om leden, som jag gör mest, då skaffar man efterhand en lätt och bra utrustning.
Att chansa med om turen blir bra eller inte verkar väl vådligt för mig. Att Jägarsoldater kan med lite utrustning i förband och att Officerare övar med än mindre utrustning betyder inte att man tar chanser, det betyder att man är bättre förberedd, än vad vandrarnybörjare är.
Mitt råd är lämna Biltematältet hemma tillsammans med kampingutrustningen och gå en lätt stugtur och njut av naturen och att packningen inte väger bly.

Go tur

Johan K
 
Stugturspackning

<<<Genomsnittsklädsel:>>>

Jacka Haglöfs Solid
Underställtröjja
Underställsbyxor
Tunna joggingbyxor
Tunna sockor Fox Coolmax
Skor Brooks Torrent
Kalsonger

<<<Kläder i packning.>>>
Regnbyxor
Fleecetröjja
Underställtröjja
Underställsbyxor
Shorts
Handskar
Mössa
Kalsonger 2 par
Sockor 3 par
Sandaler

<<<Utrustning:>>>
Ryggsäck Tight
Sovsäckslakan
Meshpåsar
Pannlampa
Kamera + 36 film
Mobiltelefon
Gasolkök
Bränsle 335
Mc-Flurry sked
Vattenflaska 0.5L
Vattenflaska 1L
Tandkräm
Tandborste
Bricanyl
Pulmicort
Vitamintabletter
Leukoplast

Karta
Kartfodral
Kompass

Allt som allt 4.6 kg, sedan tillkommer frystorkad mat, vikt beroende på hur ofta jag är villig att handla i fjällstuga...
 
1. Det viktigaste är erfarenhet!!!! Det fås från gott omdöme, som i sin tur fås av dåligt omdöme!? Man måste ha lärt sig hur man hanterar potentiellt farliga situationer.

2. Du måste veta hur dina prylar är avsedda att användas och dessutom ha provat dem innan de verkligen behövs. Även om du har all världens finaste utrustning så hjälper det dej inte om du inte vet hur den skall användas!

3. Gårdagens material och utrustning fungerar fungerar naturligtvis lika bra/dåligt i dag som i går. Du klarar sig utan många moderna material/prylar även om försäljare/prylfantaster försöker övertyga dig om annat!

mvh p-a
 
Gårdagens material

Jodå gårdagens material fungerar. Och nu ska jag beskriva hur jag minns det från "backspegeln".

När jag gjorde mina första fjällvandringar i mitten på 1960-talet så gick vi jeans och bomullsskjorta. Bomullsanorak hade man om det blåste. Sydväst på huvudet, en tjock och tung regnrock som täckte ned till knäna.
Eftersom jag var i början på mina tonår tog faderskapet det som var rejält tungt. Ärligt talat var han ovanligt tystlåten i en vecka. Det kan bero på att hans hårdbantade packning "bara vägde" 37 kg i en ryggsäck utan höftbälte (sk päronsäck).
Själv hamnade jag runt en 18-19 kg givetvis utan höftbälte eftersom det inte fanns på marknaden ännu.
(nu kan jag få denna vikt med tält och sovsäck samt mat en vecka inklusive avlastande höftbälte).
Tältet vi hade var bra och oväderståligt även efter moderna mått mätt, men det vägde en hel del. Jag vill minnas att det var från Frankrike och användes bla. på Mont Blanc (i varje fall enligt försäljaren).

Skillnaden nu, jämfört med då är enorm. På den tiden räknade man med en 2-300 Sarekvandrare om året och nu lär siffran vara 10-20 dubblad. Naturligtvis påverkar den moderna utrustningen en hel del.

Men visst, jag är inte främmande för att gå i fjällen igen, iförd jeans och bomullsskjorta. Men med den erfarenhet jag har nu så skulle jag tveklöst ta en stugtur med i övrigt mycket lätt packning, kanske enligt det som beskrivs här ovan i ett intressant inlägg.


Mvh Björn
 
Ojojoj, det verkar som om björnen vaknade på fel sida innan han gick ur idet denna morgon :)
Nåja, jag menar fortfarande att man klarar sig utan "många moderna material/prylar ...".
Tex: en försäljare försökte inbilla mig att en välkänd jacka för 5300+ kr var helt nödvändig, han förutspådde pest, kolera, översvämmning och drivis etc om jag tänkte mig att gå ut i naturen utan den. Jag köpte en betydligt billigare som hittills tjänat mig väl!
Det gäller att kunna sortera både försäljares och prylfanatikers utsagor och väga dem mot egna erfarenheter.
Ang. Ray Jardine: Många av de ideer han framför i sin bok 'Backpacking and beyond'(?) kan vara värda att prova och ta till sig. Numera 'tältar' jag med presenning även på fjället. Vikt? 0,5 kg! Lite skillnad mot de 3-4 kg som moderna tält verkar väga. Naturligtvis kan man inte slå upp det som ett skärmskydd utan man får välja ett utförande som mera efterliknar ett tält, se tex. http://www.husoft.com/bsa51/page4.html.
Man brukar säga: jaga grammen så kommer kilona av sig självt. Därför verkar det konstigt att ryggsäckar som rymmer 100 l och väger 4+ kg får så bra betyg. Min egen 60 liters rygga väger mindre än hälften (1,8 kg). Den räcker gott för en 10 dagars tur.
Jag vill naturligtvis inte tillbaka till 60-talet heller, minns med fasa när ryggan vägde 26 kg ( när man kom tillbaka hem) men tror trots det att alla moderna superprylar/material ändå inte behövs.

Go tur, p-a
 
ryggsäcksvikt

jag är ingen ultralightfanatiker, men jag jagar hekton,
eftersom jag haft diskbråck och vill ha säkerhet
på utsatta passager. Än så länge är jag dock
så gammalmodig att jag har olika kläder på lägret
och stigen och vill ha tält med golv; frysa
är det sista jag vill.


Just nu har jag t ex 19 kg
i säcken för en tur på Korsika, med 8 dagsransoner
mat (och extra kartor för en rutt på fastlandet).
Detta med tomma vattenflaskor (jag behöver ibland
tre liter).

Jag klarar det, men det är lite för mycket.
Kan undvara en matranson, två ordböcker (1 hg var),
en del gas (som jag mest behöver på fastlandet).
En del av problemen kanske jag kan lösa på
någon effektförvaring i Nice.

Till det som irriterar mest hör dock ryggsäckens vikt,
2.6 kg om inte mer. Min gamla vägde 2.2 men var
besvärligare att packa (inga sidofickor, ingen frontlucka), det är mycket att väga mot vartannat.
När jag köpte den nya var den ändå bland de lättaste
i sin storlek, samtidigt
ville dock försäljarna pracka på
mig ännu tyngre, och dyrare, säckar. Jag hade då bytt ned mig
i vikt på både tält och sovsäck och var inte beredd
att få tillbaka ett drygt kilo. De förstod inte!

Grejerna finns säkert, men jag tror de vårdar
den svenska fjällmyten som går så långt att
man klär av sig istället för på sig när man
vadar i iskallt vatten.

il C.
 
Hejsan

Tjenare!

Jag håller med dig, det behöver inte kosta en jävla massa pengar för att gå på vandring.

Men kostnaderna beror ju på vad man är ute efter, ska man bara göra en tur under sommaren, eller kommer man att göra flera turer året om.
Håller man på mycket med fjällvandringar eller andra typer av aktiviteter så kan det ju löna sig att köpa dyrare utrustning.
Men för en som tänker göra en vandring under sommaren så passa det gott och väl med en liten billigare utrustning.

Om ni i framtiden funderar på att skaffa ett tält av den dyrare varianten kan jag rekomendera Utemagasinets (friluftslivtidning) olika tälttester.

I övrigt vill jag bara säga: lycka till, på eran 2 veckorsvandring, jag hoppas att ni får ett toppenväder

Hälsningar: simon

PS: Välkommen till myggonas rike DS
 
Var går gränsen?

Tjena

Jag har läst era inlägg och funderat en hel del. Jag var ute på 3 dagars tur på Höga Kusten. Det var en fin tur men däremot vägde packningen 24 kg!! Men man ska tänka på att jag var tvungen att bära 4 liter vatten och samt ha en liter i dricksflaskan. Men ändå! Man är bara ute i tre dagar och så får man bära en packning på 20 kg ungefär! Jag som har titankök, Akto-tält (1,7), mindre Trangia-kastruller, ett par gastuber, lätt matpackning, RigdeRest-underlag, ingen regnjacka osv...Jag hade tänkt mig med grundvikt på ca 12-15 kg och så blev det runt 20 kg plus vatten på 5 kg totalt. Hade visserligen lite onödiga saker men de ska inte väga så mycket att det blir ett antal kilon..

Jag tänkte: Hur långt ska jag gå för att få ned vikten utan att påverka säkerheten och funktionen samt utan att frysa (ifall kallt) ute på fjäll och på låglandleder...Ekonomin spelar också en stor roll när man ska skaffa lättare utrustning eftersom den kostar relativt mycket pengar.

Jag vet inte hur mycket jag ska sätta gräns med gramjakten och tryggheten (funktionen) ute på fältet...Pehac har packning på 19kg för ca 1 vecka och jag hade ju 20kg på 3 dagar??

Som jag förstår, ska man ta med sina erfarenheter och inte teoretisera alltför mycket så att turerna blir lidande till slut. Jag får nog minska en pryl i taget försiktigt..Jag får börja med ryggsäcken, den väger ca 3.5 kg...

Jonas
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Moga Fjällvandring varierad natur, tips på sträcka/led? Fjällvandring 5
Jeremiah Johnson Vår svenskan natur Fjällvandring 9
bakti Tältplatser i Jotunheims natur Fjällvandring 9
JonathanSv Vacker natur + Fiske Fjällvandring 6
superted Tur og natur film av amatører. Fjällvandring 0
Alper Abisko - Vandra och tälta, Smockat på sommaren? Fjällvandring 11
wintermania Natur inom 60 mil från Mälardalen? Fjällvandring 3
thegedd Skräp i vår natur.... Fjällvandring 2
veni Guoblavágge eller Guoblacorru? Fjällvandring 3
GustavOh Nödsändare, bra eller dåligt? Fjällvandring 305
jaguaren Söker input Sarekvandring 13-20/9. Suorva-Álgajávrre-Kvikkjokk eller Kvikkjokk-Njoatsevagge-Sarvesvagge-Lullihavágge-Kvikkjokk Fjällvandring 8
Axe Tältplatser efter Drottningleden (eller någonstans melan gondolen och viterskalsstugan) (Hemavan) Fjällvandring 6
Claes_H Vandring långhelg 21-24 september - Skäckerfjällen eller Sonfjället? Fjällvandring 7
k elias Enafors till Storlien eller andra hållet? Fjällvandring 3
nicko_ Gå Svartsjön/Gaskkajavri-Tarfala eller omvänt -- är det möjligt i början av september? Fjällvandring 11
barasara Rutt från Sverige till Norge (Narvik eller Bodö/Sulitelma/Sulitjelma) Fjällvandring 9
Jesper1972 Abisko till Vakkotavare, via Unna Allakas (eller inte ?) i Augusti Fjällvandring 9
SofiaPS 5-7 dagar ensligt eller oledat med hund Fjällvandring 9
GrodanW Footprint: ta av eller inte? Fjällvandring 23
haiwa åka eller inte åka... Fjällvandring 12
medicinmannen MSR eller Marmot tält Fjällvandring 10
jonw Sju dagar till/från Kiruna. Hinner jag gå runt Kebnekaise eller ska hitta någon annan rutt? Fjällvandring 15
Picea Höga vägen Rapadalen eller längre in? Fjällvandring 11
coverman Nybörjare med 2 barn runt Abisko eller Kebnekaise Fjällvandring 6
insco Tåg eller bil till fjällen? Fjällvandring 3
Glimmerstigen Vada Siellajohka eller annat trevligt turförslag Fjällvandring 1
cbs "Nästanfjäll" eller isolerade fjällmiljöer utanför de egentliga fjällen? Fjällvandring 18
pajaflow Storulvån - Ljungdalen eller Storulvån - Ramundberget? Fjällvandring 12
berekson Hösthelg Skäckerfjällen (eller andra tips?) Fjällvandring 0
jonas2000 Sovsäck, reselakan eller påslakan i stugor Fjällvandring 9
Linnea74 Starta i Vaisaloukta eller Akka? Fjällvandring 12
Lindamariaerika Förlänga tur mellan enafors och ramundberget. Gå via gåsen eller annat? Fjällvandring 7
jonas72 Dagsturer Anaris eller Lunndörrstugan Fjällvandring 0
stormfrog Keb runt Vistas -> Keb fjällstation via Tarfala: Över Duolbanjunecohkka eller Längs Drakryggen? Fjällvandring 10
Robtrek Till Lapporten från Abisko Östra eller från Turiststation? Fjällvandring 1
Denisee1 Någon som åker från östersund till storulvån eller valådalen idag 15/6? Fjällvandring 1
Moga Snöläge Kebnekaise eller Sylarna runt 20 juni? Fjällvandring 7
danneman10 Utmaning eller dumdristigt ? Fjällvandring 39
Chrille74 Har ni med er både tändare och tändstickor eller... Fjällvandring 24
nickimark Resa Kiruna-Nikkaluokta 12/6 eller 13/6 Fjällvandring 1
skystunt Var du på toppen av keb 11/7-2020? eller känner du någon som var Fjällvandring 0
Ulan65 Var parkera? Abisko, Kiruna eller Nikkaloukta? Fjällvandring 25
Sl96 Fjällvandring alternativa rutter Abisko - Nikkaloukta eller tips på andra rutter Fjällvandring 21
moa_k40 Osprey Ariel eller Aura 65 AG med tung vikt? Fjällvandring 2
Snöslask Lättviktstält 2p för skandinavien (amerikanst eller nordiskt?) Fjällvandring 21
Wotan88 Mat i eller utanför tältet? Fjällvandring 49
Materialaren Någon som testat södra sidans "höga vägen" i Rapadalen? (Eller bara vill uttala sig oavsett.) Fjällvandring 36
tobstu Södra Kungsleden via Drevdagen eller Röskåsen ? Fjällvandring 0
Chrille74 Lättviktstält eller andra märken. Fjällvandring 40
apfaktor Bågarna utanför ytterduken Bra eller dåligt??? Fjällvandring 11

Liknande trådar