Natur och/eller prylmänniska?

Guest

Gäst
Jo..det förstår jag också att man kanske inte har råd med kvalitetsgrejor jämt och ständigt. Men är man riktigt intresserad och tänker sig hålla på med vandring etc framöver kanske det är värt att spara ihop till bra grejor som man kan lita på!?

Vandra kan man ju göra ändå under tiden. Välj ett annat ställe att vandra på än dem som kräver att du verkligen måste kunna lita på din utrustning till 100%. Varför utsätta sig för onödiga risker bara för att man inte har råd med lämplig utrustning!?

Gör upp en lista med saker som du i din vardag lägger pengar på. Du kommer säkert att bli förvånad över vart pengarna egentligen tar vägen.


/Jonas
 
forstheim; sa:
Gör upp en lista med saker som du i din vardag lägger pengar på. Du kommer säkert att bli förvånad över vart pengarna egentligen tar vägen.

Nu ska vi se här... Lån på huset, el, mat, telefon, kläder till barnen (kläder till mig själv har jag inte råd med)... CD-brännare till min gamla P133:a har jag tänkt köpa i ett års tid men inte skramlat ihop till ännu.

Men jag har kompisar som inte kan förstå hur man kan leva på en lön under 25000 i månaden, så jag är medveten om att väldigt många har svårt att förstå att många har ganska låg inkomst.
 
De flesta människor bor i närheten av en vandringsled, varför inte vandra på den, så slipper man bry sog om stormar och sånt och behöver inte svindyra grejer.

Anledningen till att man vandrar är ju så att man ska kunna njuta av naturen. Inte tävla om vem som har mest grejer.

Man kan ju undra hur samerna klarat sig utan Gore tex och hillebergstält i alla år...
 
osjo; sa:
Om man inte vill tumma på kvalitet och funktion och samtidigt inte är redo att betala tusentals kronor, så börja med att hyra eller låna utrustning av kompisar. Inför min första vandring så köpte jag kängor och ryggsäck då dessa måste passa den som ska bära dem. Dyr GoreTex jacka lånade jag av en kollega, kök hade en kompis osv. Ta med en liten anteckningsbok på vandringen och skriv ned vad som fungerar bra resp dåligt, vad som saknas och vad som kan lämnas hemma och förbättra utrustningen kontinuerligt.

Utmärkt inlägg!

Ska man ge "köpråd" till nybörjare så se till att de skaffar basutrustningen först, dvs sådant som är individanpassat, skor (och sockar) samt ryggsäck (iofs kan man använda lånesäck i början).

/mats
 
sajberjohan; sa:
De flesta människor bor i närheten av en vandringsled, varför inte vandra på den, så slipper man bry sog om stormar och sånt och behöver inte svindyra grejer.

Anledningen till att man vandrar är ju så att man ska kunna njuta av naturen. Inte tävla om vem som har mest grejer.

Man kan ju undra hur samerna klarat sig utan Gore tex och hillebergstält i alla år...

Helt riktigt!

För att gå mellan Abisko-Nikka behövs det inte så dyra grejer. Redigt på fötterna och en ordentlig ryggsäck för att undvika risken för bestående skador.

Däremot behövs INTE Hilleberg, Thermarest, Multifuel, GTX, "no cotton" underkläder mm.

/mats
 
Börjar inte...

den här tråden att gå runt, runt, runt ett par varv snart?

Dessutom i "fel" forum!

Åk ut i stället!

:)

Mvh Bert
 
Kan inte låta bli att skoja lite om allvarliga saker...

Återbetalningstiden på att byta huset mot ett Hilleberg måste bli rekordkort. Du behöver vare sig dator eller telefon heller längre.

Och glöm inte att ungarna inte har en chans att få plats med genomsnittsungens 534 leksaker...

Det kommer att sluta med att du blir rik! Men antagligen ensambo också.

Fast med smått och allt är väl kanske Hilleberg overkill även om du hade haft råd? Det kanske inte blir så många vinterstormar (utom i drömmarna).
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Moga Fjällvandring varierad natur, tips på sträcka/led? Fjällvandring 5
Jeremiah Johnson Vår svenskan natur Fjällvandring 9
bakti Tältplatser i Jotunheims natur Fjällvandring 9
JonathanSv Vacker natur + Fiske Fjällvandring 6
superted Tur og natur film av amatører. Fjällvandring 0
Alper Abisko - Vandra och tälta, Smockat på sommaren? Fjällvandring 11
wintermania Natur inom 60 mil från Mälardalen? Fjällvandring 3
thegedd Skräp i vår natur.... Fjällvandring 2
veni Guoblavágge eller Guoblacorru? Fjällvandring 3
GustavOh Nödsändare, bra eller dåligt? Fjällvandring 305
jaguaren Söker input Sarekvandring 13-20/9. Suorva-Álgajávrre-Kvikkjokk eller Kvikkjokk-Njoatsevagge-Sarvesvagge-Lullihavágge-Kvikkjokk Fjällvandring 8
Axe Tältplatser efter Drottningleden (eller någonstans melan gondolen och viterskalsstugan) (Hemavan) Fjällvandring 6
Claes_H Vandring långhelg 21-24 september - Skäckerfjällen eller Sonfjället? Fjällvandring 7
k elias Enafors till Storlien eller andra hållet? Fjällvandring 3
nicko_ Gå Svartsjön/Gaskkajavri-Tarfala eller omvänt -- är det möjligt i början av september? Fjällvandring 11
barasara Rutt från Sverige till Norge (Narvik eller Bodö/Sulitelma/Sulitjelma) Fjällvandring 9
Jesper1972 Abisko till Vakkotavare, via Unna Allakas (eller inte ?) i Augusti Fjällvandring 9
SofiaPS 5-7 dagar ensligt eller oledat med hund Fjällvandring 9
GrodanW Footprint: ta av eller inte? Fjällvandring 23
haiwa åka eller inte åka... Fjällvandring 12
medicinmannen MSR eller Marmot tält Fjällvandring 10
jonw Sju dagar till/från Kiruna. Hinner jag gå runt Kebnekaise eller ska hitta någon annan rutt? Fjällvandring 15
Picea Höga vägen Rapadalen eller längre in? Fjällvandring 11
coverman Nybörjare med 2 barn runt Abisko eller Kebnekaise Fjällvandring 6
insco Tåg eller bil till fjällen? Fjällvandring 3
Glimmerstigen Vada Siellajohka eller annat trevligt turförslag Fjällvandring 1
cbs "Nästanfjäll" eller isolerade fjällmiljöer utanför de egentliga fjällen? Fjällvandring 18
pajaflow Storulvån - Ljungdalen eller Storulvån - Ramundberget? Fjällvandring 12
berekson Hösthelg Skäckerfjällen (eller andra tips?) Fjällvandring 0
jonas2000 Sovsäck, reselakan eller påslakan i stugor Fjällvandring 9
Linnea74 Starta i Vaisaloukta eller Akka? Fjällvandring 12
Lindamariaerika Förlänga tur mellan enafors och ramundberget. Gå via gåsen eller annat? Fjällvandring 7
jonas72 Dagsturer Anaris eller Lunndörrstugan Fjällvandring 0
stormfrog Keb runt Vistas -> Keb fjällstation via Tarfala: Över Duolbanjunecohkka eller Längs Drakryggen? Fjällvandring 10
Robtrek Till Lapporten från Abisko Östra eller från Turiststation? Fjällvandring 1
Denisee1 Någon som åker från östersund till storulvån eller valådalen idag 15/6? Fjällvandring 1
Moga Snöläge Kebnekaise eller Sylarna runt 20 juni? Fjällvandring 7
danneman10 Utmaning eller dumdristigt ? Fjällvandring 39
Chrille74 Har ni med er både tändare och tändstickor eller... Fjällvandring 24
nickimark Resa Kiruna-Nikkaluokta 12/6 eller 13/6 Fjällvandring 1
skystunt Var du på toppen av keb 11/7-2020? eller känner du någon som var Fjällvandring 0
Ulan65 Var parkera? Abisko, Kiruna eller Nikkaloukta? Fjällvandring 25
Sl96 Fjällvandring alternativa rutter Abisko - Nikkaloukta eller tips på andra rutter Fjällvandring 21
moa_k40 Osprey Ariel eller Aura 65 AG med tung vikt? Fjällvandring 2
Snöslask Lättviktstält 2p för skandinavien (amerikanst eller nordiskt?) Fjällvandring 21
Wotan88 Mat i eller utanför tältet? Fjällvandring 49
Materialaren Någon som testat södra sidans "höga vägen" i Rapadalen? (Eller bara vill uttala sig oavsett.) Fjällvandring 36
tobstu Södra Kungsleden via Drevdagen eller Röskåsen ? Fjällvandring 0
Chrille74 Lättviktstält eller andra märken. Fjällvandring 40
apfaktor Bågarna utanför ytterduken Bra eller dåligt??? Fjällvandring 11

Liknande trådar