Natur och/eller prylmänniska?

Re: Var går gränsen?

macpac; sa:
Som jag förstår, ska man ta med sina erfarenheter och inte teoretisera alltför mycket så att turerna blir lidande till slut. Jag får nog minska en pryl i taget försiktigt..Jag får börja med ryggsäcken, den väger ca 3.5 kg...

Det finns som sagt var många tips på Ultralätta sidor (börjar bli lite off-topic nu så jag fattar mig kort, sök på "ultralight backpacking").

De brukar säga att man ska börja med de "tre stora": Sovsäck, ryggsäck och tält. Köp lättare varianter, kapa bort onödiga spännen, lädermärken och grejer. Man vinner säkert 4-5 kg utan problem.

Sen ska man som sagt var se över precis allt man har med sig. Behöver man gaffel? Varför två par kalsonger när man ändå har ett par badbyxor med sig? Paraply istället för regnställ? Eller regnponcho? (Kan även fungera som tält.) Man ska inte ha med sig två saker som har samma funktion. Man ska i princip kunna sätta på sig alla kläderna man har med sig samtidigt (undantagen är kanske extra strumpor), vandringsstaven fungerar som tältstång.

Det man sen bestämt sig för att ha med sig ska man sen leta efter lättare varianter av. Mina Lundhags Alaska väger nästan 2 kg, ett par stadiga gympadojor med damasker väger inte ens 1 kg.

SEN kan man börja med att köpa titanbestick (om man nu inte håller sig till en McFlurry-sked som väger 6 gram).

Vatten behöver man bara bära med sig i öknen eller på havet, på andra ställen kan man för det mesta hitta vatten att filtrera.

Sen behöver man inte anamma ALLA ultralätta ideer, jag har t.ex. efter mina första försök allvarligt övervägt att fortsätta med min gamla Haglöfs Alaska som ryggsäck för den lättaviktsrygga jag tillverkat sitter inte alls bra. Med den ryggan klarar jag utan problem de extra kilo som den själv väger (jag har ju lättat resten av packningen ungefär 10 kg).

[Ändrat av nermander 2002-06-10 kl 20:50]

Re: Var går gränsen?

Man är bara ute i tre dagar och så får man bära en packning på 20 kg ungefär! Jag som har titankök, Akto-tält (1,7)...
Jag lade upp min packlista på webben, om den är av intresse:
http://w1.314.telia.com/~u31414484/fjall-01.htm

En person, 9 dagar, 14 kg. Det gör vandringen till ett helt annat nöje än t ex de 27-kilos packningar vi hade andra gången jag var i fjällen. Sedan den minnesbetan fick inga bra-att-ha-saker följa med, och vikten låg runt 22-23 kg ett antal år tills jag gjorde ett ryck och bantade bort ytterligare 9 kg.

Det viktigaste för mig var att skaffa en sovsäck och ett liggunderlag som båda var små nog att kunna knölas ner i en liten (60L) ryggsäck. På det viset kunde jag pensionera ramryggsäcken och låna en lättare säck. Kamerautrustningen har också blivit mindre och lättare (men tyvärr sämre, och det är nog den största nackdelen..)

Re: Re: Var går gränsen?

svartöra; sa:
Jag lade upp min packlista på webben, om den är av intresse:
http://w1.314.telia.com/~u31414484/fjall-01.htm

Oj... Du skulle ju utan problem kunna kapa flera kg bara på de första prylarna på listan.

Tält på 1700 g gravar de ultralätta killarna läppen av sig åt. Och liggunderlag på 520 g? Det hade varit mer vettig vikt för tältet. Ett 3/4 RidgeRest väger väl typ en tiondel av det. Och sen nästan 2 kg gummistövlar? Och 1640 g för en 60-liters rygga? Där kan du verkligen spara. Min gamla Skarja väger 1300 g om jag inte minns fel.

Byt fleecetröjan mot fiberpäls så väger den bara hälften (fleece är mycket tyngre än fiberpäls insåg jag när jag vägde mina prylar hemma, fast fiberpälsen tar mer utrymme).

Vem startar ny tråd?

Lättpackning ÄR ett intressant ämne som förtjänar en
egen tråd, vilket någon kanske startar. Inte för att
det stör mig att vi lämnar ämnet men det är synd
om det göms under en missvisande rubrik.

Jag har haft diskbråck och gymnastiserar dagligen för att förebygga
upprepning. Under en tur gör jag extra gymnastik
varannan timme. Jag tränar att bära inför resorna,
för att inte lårmusklerna ska få sig en knäck,
vilket hände en gång.
Jag är medveten om att jag inte är helt ung
(snart 58).

Jag törs bära högst 20 kg och mer går inte att få med på tåg, speciellt inte X2000.
Så jag utgår från vad jag kan bära och försöker
inom dessa ramar att
välja utrustningen efter mina behov. Till dessa
hör att ha rena och torra kläder på kroppen
på lägret (+1.5 kg). Dit hör också att inte frysa.

Till Jonas Bodenäs ska jag kanske påpeka: turen på Korsika är c:a 14 dagar. Jag bär inte mat för hela tiden, utan måste proviantera. Jag bär också
kök och gas som jag troligen aldrig behöver, men som
jag kommer att använda vid nästa tur, i
Havsalperna direkt efter.
Jag bär också 2-3 hg kartor över
Korsika och 4 hg alpkartor. Jag kan alltså kapa en del
vikt om jag hittar en effektförvaring i Nice.

Allmänt bär jag MER i Sydeuropa än i fjällen. I
Pyreneerna år 2001 (19 dagar, 10 fria övernattningar)
bar jag 20 kg; stora mängder kartor, stegjärn,
en fransk och en spansk ordbok (2 hg) och en del kläder
för obehagliga överraskningar.

jag ger nu en länk till min packlista till Breheimen,
10 dagar, samma år. Den kanske är intressant
eftersom jag inte vrängt in och ut på mig i
syfte att spara vikt.

http://www.mai.liu.se/~pehac/pack.html

19 kg, ungefär. Jag räknar då enbart det jag bär på ryggen. När jag jämför med andras packlistor
ser jag möjligheterna att spara, utan extrema åtgärder.

Glasögonen kunde jag ju haft på näsan.
Gas: jag tältade åtta nätter, så 4 tuber hade räckt.
Axelremsväskan kunde jag bantat med minst 5 hg
Regnkläderna: har återgått till ett lättare ställ,
c:a 5-6 hg.
Kudden var trevlig men umbärlig, 2hg.
Som framgått av andra inlägg kunde jag ha spart
1 kg på ryggsäcken; men jag värdesätter fickorna
och frontluckan eftersom jag HATAR att gräva.

Sen förvånar det mig att folk kan bära med så
totalt onödiga ting som rakdon, diskmedel och
kniv. Toapapper behövs förresten inte heller
på fjället, vilket jag märkte när jag råkade
glömma min rulle efter mig.

il C.

När blev det en tävling..?

De flesta fjällvandrare befinner sig definintionsmässigt i något oländig terräng bortom stadens många människor. Ändå tycks det knappt gå att starta ett enda diskussions ämne utan att det förvandlas till någon form av tävling.

"De rutinerade gramjägarna garvar åt" osv

Vad spelar det för roll? Jag är sällan på fjället med nummerlapp på bröstet i något försök att hävda mig. Jag är ute för att njuta av min semester och uppleva något härligt/kul/spännande.

Om jag vill göra det med en tung 'onödig' sak i ryggan eller ej är upp till, just det, mig.

Denna tråd började med en seriös fråga om ett visst tälts lämlighet och har följts av många goda svar, nya frågor och förmaningar om försiktighet. Varför inte låta det fortsätta så?

Det finns många trådar om extremfall här på utsidan, minst, längts, lättast, snabbast, störst, tuffast, högst osv. Där kan man tävla. Så spring dit, sisten är en räka..

Hur kan toapapper och kniv hamna under onödaga prylar rubriken?

Kniven är bra till allt! Från att hugga ved till att bre mackan, vad toapappret används till behövsnog inte förklaras!

Sammanfattning av den ursprungliga frågan

Jag tror att man kan sammanfatta några av synpunkterna i huvudfrågan. Visst kan man och bör man nyttja billigare prylar hellre än att sitta hemma och uggla, men det bör göras med omdöme och kunskap om brister och beredskap för eventuella problem. En tur måste alltid anpassas efter deltagarnas kunskap, erfarenhet och utrustning.

Lycka till
/Micke (som ibland tältar med Hilleberg, ibland med ett "Jysk bäddlager" a´200:)

Tältet höll

Biltemas tält höll måttet! Vi vandrade o sol....i regn....i snö....dock ej i full storm....inga problem alls.
Hälsn
Peder

Om man inte vill tumma på kvalitet och funktion och samtidigt inte är redo att betala tusentals kronor, så börja med att hyra eller låna utrustning av kompisar. Inför min första vandring så köpte jag kängor och ryggsäck då dessa måste passa den som ska bära dem. Dyr GoreTex jacka lånade jag av en kollega, kök hade en kompis osv. Ta med en liten anteckningsbok på vandringen och skriv ned vad som fungerar bra resp dåligt, vad som saknas och vad som kan lämnas hemma och förbättra utrustningen kontinuerligt. I år var min packning 3 kg lättare än förra året trots att jag i år hade eget kök och ett tyngre liggunderlag.

Guest

Gäst
Jag har nu inte läst igenom alla inlägg i denna tråd..men iallafall en del av dem. Jag är själv ingen erfaren eller aktiv vandrare..men jag tycker absolut inte att 5000:- för ett tält är dyrt. Iallafall inte om man har vandring (eller någon annan friluftsaktivitet) som ett återkommande inslag på sina semestrar etc.

Kostnaden för tältet är inte dyrare än den billigaste restresa du kan hitta...och då har du ett kvalitetstält för ett flertal år framöver. Visserligen blir det ganska många kronor om man nu redan från början tänker köpa på sig olika kvalitetsgrejor. Smartast är förstås att bygga på med bättre grejor efterhand. Många av prylarna får dock betraktas som engångskostnader.

Om du köper på dig utrustning för 10000:- och räknar med att använda det under 10 säsonger..ja då har du en årskostnad på 1000:- för utrustningen. Om du sedan övernattar 20 nätter varje säsong i ditt 5000-kronorstält så har du en kostnad på 50:-/natt för att ha tillgång till bekvämt och någorlunda säkert boende, kök och lite annat smått och gott.

Ganska billiga semestrar, eller hur...!?

Själv har jag nyligen börjat paddla kajak..och tänker nu börja bygga upp ett någorlunda lättanvänt kvalitetssystem. Kajaken hämtas på fredag..men sedan är det främst tält, kök och sovsäck som jag har i åtanke. Vad gäller tältval så lutar det åt Hilleberg Unna. Detta för att Unna är helt självstagande, av bra kvalitet, tar upp liten yta och är lättuppslaget. Vikten spelar inte så stor roll vid paddling..men eftersom det inte är omöjligt att det blir en och annan vandring framöver så känns det ganska bra att ha ett lätt tält som Unna att bära runt på.

Det är förstås upp till var och en vad som passar just honom/henne..men personligen tycker jag det är värt att lägga pengar på kvalitetsgrejor. Det gäller väl först och främst att granska sina verkliga behov. Inte bara köpa grejor för att man tror att dyrt=bra. Ett riktigt dyrt tält kan vara rätt val vid en situation..men också helt fel i en annan. Granskar man bara sina behov så ska man inte behöva "ångra sig" när man köpt på sig ett dyrt tält..utan istället glädjas och njuta av alla framtida och billiga semestrar man kan göra...

/Jonas

forstheim; sa:
Om du köper på dig utrustning för 10000:- och räknar med att använda det under 10 säsonger..ja då har du en årskostnad på 1000:- för utrustningen. Om du sedan övernattar 20 nätter varje säsong i ditt 5000-kronorstält så har du en kostnad på 50:-/natt för att ha tillgång till bekvämt och någorlunda säkert boende, kök och lite annat smått och gott.

För många (t.ex. mig) handlar det inte om att det inte är prisvärt, det handlar om att vi inte kan få loss pengarna. Jag har inte råd att lägga upp 10000 på ett bräde, vi får skippa semester helt i ett par år för att spara ihop så mycket pengar.

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Moga Fjällvandring varierad natur, tips på sträcka/led? Fjällvandring 5
Jeremiah Johnson Vår svenskan natur Fjällvandring 9
bakti Tältplatser i Jotunheims natur Fjällvandring 9
JonathanSv Vacker natur + Fiske Fjällvandring 6
superted Tur og natur film av amatører. Fjällvandring 0
Alper Abisko - Vandra och tälta, Smockat på sommaren? Fjällvandring 11
wintermania Natur inom 60 mil från Mälardalen? Fjällvandring 3
thegedd Skräp i vår natur.... Fjällvandring 2
Totteman Att fjällvandra själv - risker eller inte? Fjällvandring 79
veni Guoblavágge eller Guoblacorru? Fjällvandring 3
GustavOh Nödsändare, bra eller dåligt? Fjällvandring 311
jaguaren Söker input Sarekvandring 13-20/9. Suorva-Álgajávrre-Kvikkjokk eller Kvikkjokk-Njoatsevagge-Sarvesvagge-Lullihavágge-Kvikkjokk Fjällvandring 8
Axe Tältplatser efter Drottningleden (eller någonstans melan gondolen och viterskalsstugan) (Hemavan) Fjällvandring 6
Claes_H Vandring långhelg 21-24 september - Skäckerfjällen eller Sonfjället? Fjällvandring 7
k elias Enafors till Storlien eller andra hållet? Fjällvandring 3
nicko_ Gå Svartsjön/Gaskkajavri-Tarfala eller omvänt -- är det möjligt i början av september? Fjällvandring 11
barasara Rutt från Sverige till Norge (Narvik eller Bodö/Sulitelma/Sulitjelma) Fjällvandring 9
Jesper1972 Abisko till Vakkotavare, via Unna Allakas (eller inte ?) i Augusti Fjällvandring 9
SofiaPS 5-7 dagar ensligt eller oledat med hund Fjällvandring 9
GrodanW Footprint: ta av eller inte? Fjällvandring 23
haiwa åka eller inte åka... Fjällvandring 12
medicinmannen MSR eller Marmot tält Fjällvandring 10
jonw Sju dagar till/från Kiruna. Hinner jag gå runt Kebnekaise eller ska hitta någon annan rutt? Fjällvandring 15
Picea Höga vägen Rapadalen eller längre in? Fjällvandring 11
coverman Nybörjare med 2 barn runt Abisko eller Kebnekaise Fjällvandring 6
insco Tåg eller bil till fjällen? Fjällvandring 3
Glimmerstigen Vada Siellajohka eller annat trevligt turförslag Fjällvandring 1
cbs "Nästanfjäll" eller isolerade fjällmiljöer utanför de egentliga fjällen? Fjällvandring 18
pajaflow Storulvån - Ljungdalen eller Storulvån - Ramundberget? Fjällvandring 12
berekson Hösthelg Skäckerfjällen (eller andra tips?) Fjällvandring 0
jonas2000 Sovsäck, reselakan eller påslakan i stugor Fjällvandring 9
Linnea74 Starta i Vaisaloukta eller Akka? Fjällvandring 12
Lindamariaerika Förlänga tur mellan enafors och ramundberget. Gå via gåsen eller annat? Fjällvandring 7
jonas72 Dagsturer Anaris eller Lunndörrstugan Fjällvandring 0
stormfrog Keb runt Vistas -> Keb fjällstation via Tarfala: Över Duolbanjunecohkka eller Längs Drakryggen? Fjällvandring 10
Robtrek Till Lapporten från Abisko Östra eller från Turiststation? Fjällvandring 1
Denisee1 Någon som åker från östersund till storulvån eller valådalen idag 15/6? Fjällvandring 1
Moga Snöläge Kebnekaise eller Sylarna runt 20 juni? Fjällvandring 7
danneman10 Utmaning eller dumdristigt ? Fjällvandring 39
Chrille74 Har ni med er både tändare och tändstickor eller... Fjällvandring 24
nickimark Resa Kiruna-Nikkaluokta 12/6 eller 13/6 Fjällvandring 1
skystunt Var du på toppen av keb 11/7-2020? eller känner du någon som var Fjällvandring 0
Ulan65 Var parkera? Abisko, Kiruna eller Nikkaloukta? Fjällvandring 25
Sl96 Fjällvandring alternativa rutter Abisko - Nikkaloukta eller tips på andra rutter Fjällvandring 21
moa_k40 Osprey Ariel eller Aura 65 AG med tung vikt? Fjällvandring 2
Snöslask Lättviktstält 2p för skandinavien (amerikanst eller nordiskt?) Fjällvandring 21
Wotan88 Mat i eller utanför tältet? Fjällvandring 49
Materialaren Någon som testat södra sidans "höga vägen" i Rapadalen? (Eller bara vill uttala sig oavsett.) Fjällvandring 36
tobstu Södra Kungsleden via Drevdagen eller Röskåsen ? Fjällvandring 0
Chrille74 Lättviktstält eller andra märken. Fjällvandring 40

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg