Under min värnplikt i Kiruna 1990 använde vi inga tält alls under våra fjällvandringar. Det var "knäppetält" som gällde och de som är bekanta med dem vet att de inte direkt kan jämföras med ett riktigt modernt fjälltält. Vidare hade vi modell 59, som ej heller är känd för att vara så väldigt vattenavstötande. Trots dessa förutsättningar vistades vi under den sommaren mer i fjällterräng än vad de flesta gör på flera år. Och det gick alldeles utmärkt och gav många fina minnen. Idag har jag dock prylar för många tusentals kronor, men själva upplevelsen har väl inte direkt påverkats. Vad jag vill säga är att man inte behöver de "värsta" grejerna för att uppnå en fin fjällvistelse. Har man ett tält för 500 så får man helt enkelt se till att inte exponera det för hårda vindar i onödan. (Jag förstår självklart att dåligt väder kan uppkomma, men med ett sånt tält kanske det inte är att rekommendera att tälta på vindexponerade platser.) På en kombinerad stug/tält vandring längs kungsleden så behöver man inte, enligt min mening ett tält för 5000 kronor. Det finns även en viss fara i att förlita sig för mycket på dyra, bra kvalitetsgrejor. Det allra viktigaste är att man förhåller sig ödmjuk till fjällen och inför sina egna förmågor, för när det väl kommer till kritan kanske det är viktigare att veta när man ska söka skydd, än att man har ett väldigt vindstabilt tält som man ändå inte lyckas slå upp när det blir storm. Dock så håller jag med om att prylar är kul. Som sagt köper jag själv mycket och dyra prylar, men att hävda att det är nödvändigt är väl ändå lite barockt.. men det är ju min personliga uppfattning.
MVH
David Björkén