Näring i vildmarksmat?

Fast spelar egentligen vitamininnehållet så stor roll under den relativt korta tid de flesta är ute på fjäll eller skogsvandring ?

Frågan som ställdes i första posten var hur det skulle vara att leva en längre tid på det, som t ex 1 år som Göran Kropps expedition. Som sedan visades inte vara ett helt år på frystorkat.

Huvudsaken är väl att man får i sig kolhydrater och en slatt proteiner.

Militära gjorde tester på två grupper till fjälls för rätt länge sedan, ena gruppen åt "näringsriktigt" och ena gruppen vad man kan kalla "icke näringsriktigt" med samma kaloriinnehåll.

Prestation mättes löpande. Underhudsfett, styrka och kondition mättes före och efter.

Ingen större skillnad.
Kalorier är viktigast, sedan hygglig fördelning fett, kolhydrater, protein, sedan vitaminer och mineraler. Vitaminbrist tar ett bra tag innan det börjar göra skada, och den mesta maten är inte sååå dålig att stora delar av det som behövs helt saknas. Det bör ta månader (eller mer) för att t ex vatten och bröd ska märkas på hälsan (visserligen lite beroende på typ och variation av bröd).

Sedan kan det göra rätt mycket för humör och upplevelse om maten är ätlig, mättar en längre stund, inte gör en dålig i magen, etc.
 
Frågan som ställdes i första posten var hur det skulle vara att leva en längre tid på det, som t ex 1 år som Göran Kropps expedition. Som sedan visades inte vara ett helt år på frystorkat.
I och för sig.

Men då säkert mindre än 0.1 promille av Sveriges befolkning gör liknande strapatser som Göran Kropp gjorde den gången så är väl näringsinehållet i "vildmarksmat" egentligen mer av intresse när den används på turer som utförs av oss forummedlemmar.

Även om det inte ger svaret på TS grundfråga.
 
Jag levde mer eller mindre på havre, vassleprotein och vitamintabletter i ett års tid. Någon gång i veckan slank något annat ner men inte mer än så. Tränade hårt och var aktiv och mådde hur bra som helst. Att käka "vildmarksmat" varje dag under samma tid hade varit en lyx vad gäller näringsinnehåll kan jag tänka mig. 😁 Kroppen fixar mer ensidig kost än man tror under längre perioder.
 
På tal om energi så känns det som
Kroppen fixar mer ensidig kost än man tror under längre perioder.

Sant.
Se till exempel på Eskimåerna förr i tiden, inte mycket till frukt och grönt där.

Fast visst kan man få bristsjukdommar om man överdriver ensidgheten över längre tidsperioder, men man behöver ju inte direkt släpa med vitamintabletter på en normal fjälltur.
 
Senast ändrad:
Idag när jag är ute är jag väldigt simpel, orkar inte med böket med varm mat, konserver, kök osv utan kör väldigt enkelt. En udda figur där kanske men en av sakerna jag uppskattar är att komma ifrån vardagsbestyren likt att laga mat och fokusera på det.

X antal påsar cashewnötter, ett gäng snickers eller annat och småpåsar med vassleprotein, kan jag leva på en vecka eller två, enkelt och energitätt. Äter två ggr per dag och räknar på 3000-4000kcal dygn.

River att ett hörn på en påse nötter och häller i mig, skakar om lite vassle i flaskan och sveper och så iväg på det tills samma sak innan läggning. 😁
 
Vilka i-landsproblem. Bortsett från att, som flera skriver, det inte är så blodigt förrän på mycket lång sikt, och då bara förutsatt extremt kass/ensidig matkvalitet:

VAD exakt är det som säger att "vildmarksmat" automatiskt måste ha sämre näringskvalitet än det man äter hemma? Den jag fixar till har helt säkert inte det - snarast tvärtom. Att jag vill fixa min mat själv beror på att det är dyrt, tråkigt, IMHO måttligt gott och inte särskilt energieffektivt per viktenhet med köpt frystorkad "vandringsmat". Men inte ens den är i närheten av så kass att det skulle utgöra någon hälsorisk att ta hänsyn till.

Min salige far m fl överlevde ett kritiskt halvår av andra världskriget på några säckar mjöl, bönor och potatis, som gänget lyckades stjäla och lagra i en gömma. Till det salt och - viktigt - en halv säck vanlig lök, som är en ypperlig c-vitaminkälla och troligen räddade dem från skörbjugg. De byggde en lerugn av stenåldersmodell och njöt av nybakat bröd varje dag.
 
Senast ändrad:
Ang näring...det var ju frågan egentligen. Jag tror att man kan äta väldigt konstiga saker under en vanlig fjällvandring och inte bli urlakad på viktiga näringsämnen.
Håller man sig till "vanlig mat" så går det bra...

Ett år...ja...det är något helt annat om man äter påsmat...tror jag.
 
Min upplevelse av frystorkad mat typ Reel är att det känns som man inte står sig särskillt länge på den.
Nu har jag iofs aldrig räknat kalorier.

Är 189cm lång och har rätt rask marchtakt så man gör väl av med en del energi på en vandringsdag gissar jag.

Brukar försöka släpa med något Bacon paket, rökt fläsk eller liknande att äta i början för att få i mig lite fett.
 
Min upplevelse av frystorkad mat typ Reel är att det känns som man inte står sig särskillt länge på den.
Nu har jag iofs aldrig räknat kalorier.

Är 189cm lång och har rätt rask marchtakt så man gör väl av med en del energi på en vandringsdag gissar jag.

Brukar försöka släpa med något Bacon paket, rökt fläsk eller liknande att äta i början för att få i mig lite fett.
Har man inte koll på kcal är det lätt köpa några påsar och tro man blir mätt på det. En påse till lunch och middag är inte ens vad jag normalt äter till frukost en dag jag ligger hemma på soffan och glor sett till kcal.

Normala mannen kanske förbrukar i snitt 2300-3000 kcal/dag i vardagslivet hemma med jobb och framför TV'n på kvällen. Lägg där till vandring med packning kan man nog komma upp i det dubbla

En påse mat brukar väl ligga runt 500kcal så matematiskt blir det en himla massa att äta och bära med sig. 10 påsar om dagen i en vecka eller två. 😁
Är ju inte hela världen och några kg mer kånka med sig än exempelvis nötter och annat mer energitätt. Men har man inte koll på kcal i det här fallet är det nog lätt äta för "lite" då normala människan nog tror en påse eller två ska räcka till lunch och middag.

Samtidigt dör väl inte normala människan av att komma hem ett eller två kg lättare efter en vandring heller. 😁

Säg då vara borta ett år och förbruka rikligt med kcal. Då snackar vi en cykelvagn utan dess like frakta med sig över 3500 påsar Real turmat.
 
Senast ändrad:
Det är jag inte det minsta orolig för, men att köra tomt i energidepån när man är ute och vandrar är ingen höjdare.
Nog många som gör det kan jag tänka mig. Man tar med sig tänket hemifrån om en snabbfrulle på några mackor och en lunch och middag som på fjället får bli en påse frystorkat med någon godisbit festa till det med, kanske en mugg blåbärssoppa på hörnet för att få till vildmarkskänslan. Sedan när kvällen kommer har de inte ens fått i sig hälften av vad de "borde" ha fått.
 
Senast ändrad:
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Snödrivan Näring i mat efter torkning osv Friluftsmat 22
mjlusitano_gmail.com Minsta förpackning med mest näring Friluftsmat 8

Liknande trådar