• Om "Fritt Forum"
    Det här forumet är för diskussioner som ligger helt utanför Utsidans intresseinriktning. Huvudsyftet är att moderatorer skall kunna flytta hit trådar som startats i andra forum, men som har bedömts inte passa in där men ändå har en intressant diskussion igång. Men det är också möjligt att starta nya diskussioner här, så länge de inte bryter mot forumets regler.

    OBS!
    Diskussioner och inlägg i det här forumet visas inte på Utsidans förstasida eller på Vad är nytt-sidan, så är du intresserad av diskussioner som ligger utanför Utsidans inriktning bör du själv bevaka forumet (mha Bevaka-knappen.

När får man starta en ny tråd?

Nu är jag helt säker på att du gör dig dummare än vad du är Håkan.

Naturligtvis går det att referera till en undersökning, rapport eller för den delen debattartikel (som det ju faktiskt handlade om i det här fallet) utan att göra det under en ny rubrik där man flörtar med folks tro på läkarkåren.

Det är ett känt kvällstidningsmanér att basunera ut allehanda skit under rubrik och alibi att den kommer från "forskare", "vetenskapsman" och liknande. Med stor regelbundenhet visar det sig dock att det handlar om alldeles egna idéer från kollegiets galning, ett enstaka sensationellt resultat som inte går att upprepa eller ofta rena felaktigheter.

MVH

Rickard
 
Glidning i diskussionen

Jag medger att jag använde en klatschig rubrik för att locka till läsning och kommentarer. Men det borde vara i sin ordning.

Nu har den här tråden glidit över till att handla om det jag avsåg med tråden "Neurokirurger kräver hjälmlag för alla" och därför gör jag några reflexioner till i det ämnet.

De vetenskapliga argumenten är inte självklara och därför tycker jag det är bra med en diskussion om dessa. Den diskussionen innehåller minst 2 delar som påpekats tidigare. En är vilket skydd som hjälmanvändande ger, om det skiljer sig mellan olika hjälmar, om det skyddar mest för singelolyckor respektive om det även skyddar vid kollisioner med motorfordon etc.

En annan fortfarande vetenskapligt fruktbar diskussion är om lag om hjälmanvändande verkligen minskar hjärnskador utan att minska de positiva folkhälsoeffekterna av att befolkningen cyklar i stället för att åka motorfordon resp tåg etc.

Den tredje diskussionen är den som dominerat, dvs det ingrepp i den personliga friheten som en hjälmlag skulle innebära.

Thure
 
An Institutional Analysis of Helmet Carrying ;)

Ena sidan av ursprungsdiskussionen handlade som Lowe var inne på gränsdragningen mellan individ och samhälle / grupp. Det här kan ju möjligen låta väl luddigt för någon, men rent konkret: Är det jag eller någon annan som ska avgöra hur jag ska agera ifråga om att bära cykelhjälm, klättra i berg, röka på, spränga ett hotell i luften etc etc.

Det här är ju en ständigt aktuell och intressant diskussion i sig. I samhället finns en hel mängd normer och regler (dels i samhället som helhet, dels i dess "sub"-grupper) som styr våra handlingar. Och poängen är att det (i teorin) finns en kostnad förbundet med att bryta mot dessa regler. Du kan bli utskrattad och tråkad om du bär en ful jäkla gammal hjälm, när alla polarna i cykellaget kör med de senaste grejorna från Giro eller Briko (exempelvis). Du kan också bli satt i fängelse om du kör rattonykter och blir stoppad av polis. Etc, etc. Kostnaden för individen att bryta mot relgerna bestäms av gruppen (/makthavarna inom gruppen).

Utifrån det här perspektivet (det institutionella) är samhällets avsikt med en hjälmlag att öka kostnaden för individen att inte bära hjälm och därigenom få henne (/honom) att (vägt mot andra kostnader) göra valet att bära hjälm. På ett liknande sätt skulle en informationskampanj om hjälmbärande (gammal hederlig propaganda) ändra normerna och de tillhörande kostnaderna för individen att bryta mot dem.

Men vad är rätt och fel då? Är det rätt att bära hjälm om samhället har en lag om hjälmbärande? Jahajaja. Vad är rätt vad är fel? Samhället har sin syn på saken. Varje individ sin. Jag har min syn på saken. Jag bär hjälm när så känns befogat (när jag tränar på racern), men inte när jag såsar till stranden på en gammal gubbcykel. Hur skulle det se ut med hjäm då: grabbarna i byn skulle ju skratta ut mig! ;)

/ G

Det är fredag, man kanske tjötar lite extra då?
 
Re: An Institutional Analysis of Helmet Carrying ;)

tigertamjaren; sa:
Jag har min syn på saken. Jag bär hjälm när så känns befogat (när jag tränar på racern), men inte när jag såsar till stranden på en gammal gubbcykel. Hur skulle det se ut med hjäm då: grabbarna i byn skulle ju skratta ut mig! ;)
/ G

Fast å andra sidan Gunnar. Skulle det inte vara ett bevis på ett större ego om du inte brydde dig om den rådande uppfattningen i byn utan började använda hjälm även till stranden och kanske därigenom blev trendsettare?

Thure
 
Min poäng är att det är i väldigt hög grad beroende på vilken ståndpunkt i frågan man har från början som avgör vilken del av diskussionen man vill föra.

Om man tycker att en hjälmlag faller redan på frihetsfrågan, blir resten av diskussionen minst sagt sekundär och inte så lite ointressant.

Om man däremot är för en hjälmlag verkar de tekniska frågorna vara intressantast och eventuella frihetsargument snarare ett störande moment.

Det blir svårt att föra en diskussion i ämnet utan att denna grundläggande uppdelning gör sig påmind. Problemet är inte okänt i (andra) politiska sammanhang, den som skriver dagordningen påverkar i högsta grad besluten.

MVH

Rickard
 
Re: Re: An Institutional Analysis of Helmet Carrying ;)

thureb; sa:
tigertamjaren; sa:
Jag har min syn på saken. Jag bär hjälm när så känns befogat (när jag tränar på racern), men inte när jag såsar till stranden på en gammal gubbcykel. Hur skulle det se ut med hjäm då: grabbarna i byn skulle ju skratta ut mig! ;)
/ G

Fast å andra sidan Gunnar. Skulle det inte vara ett bevis på ett större ego om du inte brydde dig om den rådande uppfattningen i byn utan började använda hjälm även till stranden och kanske därigenom blev trendsettare?

Thure

Jag är en SVAG människa Thure! Du anar inte vilka kostnader det medför att bryta mot pöjkarnas normer i byn... ;)

/ G
 
Re: Re: Re: An Institutional Analysis of Helmet Carrying ;)

tigertamjaren; sa:
Jag är en SVAG människa Thure! Du anar inte vilka kostnader det medför att bryta mot pöjkarnas normer i byn... ;)

/ G

Dessutom, hur skulle de gà med frisyren? Kan tänka mig att Tiggern inför dagens strand-raggning knappast vill förstöra flera timmars mödosamt framtarbetad super-frajs med en töntig Star-Trek-hjälm.

Dessutom: After-beach; hur ser man ut efter att ha tryckt pâ cykelhjälmen pà ett nybadad och blött huvud? Ryslig tanke!
200x150.jpg


Malindo
 
Se där! Då diskuterade vi cykelhjälmar igen...

Jag ger mig inte in i det träsket igen (och kom ihåg att träsk är väldigt fruktbara biotoper ;)) utan nöjer mig med att konstatera att jag tycker Thures ambition (naturligtvis som jag tolkade den) var god men att den tyvärr gick förlorad.

Vetenskap är politi(s)k, det vet vi ju redan. (Och om ni vill ha referenser får det nog bli till Habermas "Knowledge and human interests" eller Foucaults "The Order of Things", två meningsmotståndare som faktiskt i detta fall för fram samma huvudpoäng.) Det innebär emellertid inte att det är möjligt att diskutera skaderisker etc utan att referera till (parti)politiska frågor. I detta avseende tycker jag alltså att Thures inlägg var en inbjudan till en lite annan slags diskussion, och alltså var det berättigat med en ny tråd.

Over and out, tror jag :)
 
alven; sa:
Se där! Då diskuterade vi cykelhjälmar igen...

...Vetenskap är politi(s)k, det vet vi ju redan. (Och om ni vill ha referenser får det nog bli till Habermas "Knowledge and human interests" eller Foucaults "The Order of Things"...

Komma stickande med gamla världens urspårade tankesoppa när jag lyfter fram den nyas handfasta och prydligt logiska ramverk á la Douglass North, Robert Fogel etc. Bättring! ;)

Vetenskap är upplysning, politik är maktkamp.

/ G
 
Re: Re: Re: Re: An Institutional Analysis of Helmet Carrying ;)

Malindo; sa:
tigertamjaren; sa:
Jag är en SVAG människa Thure! Du anar inte vilka kostnader det medför att bryta mot pöjkarnas normer i byn... ;)

/ G

Dessutom, hur skulle de gà med frisyren? Kan tänka mig att Tiggern inför dagens strand-raggning knappast vill förstöra flera timmars mödosamt framtarbetad super-frajs med en töntig Star-Trek-hjälm.

Dessutom: After-beach; hur ser man ut efter att ha tryckt pâ cykelhjälmen pà ett nybadad och blött huvud? Ryslig tanke!
200x150.jpg


Malindo

Nä för böveln, int nog med att jag får kompanispö av boysen i byn om jag bär hjälm till stranden, jag missar ju alla fina töisar som kan tänkas ligga och mysa på stranden också. Å andra sidan kanske jag slipper få spö för att jag lägger beslag på nån av boysens brudar då. Tål lite nachdenken...

/ G
 
Re: Re: Re: Re: Re: An Institutional Analysis of Helmet Carrying ;)

tigertamjaren; sa:
[
Nä för böveln, int nog med att jag får kompanispö av boysen i byn om jag bär hjälm till stranden, jag missar ju alla fina töisar som kan tänkas ligga och mysa på stranden också. Å andra sidan kanske jag slipper få spö för att jag lägger beslag på nån av boysens brudar då. Tål lite nachdenken...

/ G

Nâgot för lagstiftaren att sätta tänderna i... samt yterligare ett tankvärt bidrag till den allmánna debatten.
 
Det är självklart att du kan skapa en ny tråd efter behag.

Det är en överdrift att bry sig om motsatsen. Detta är ett forum, inget mer.