När använder ni footprint?

Jag har ibland en poncho med mig och då har jag den som footprint på natten, men det enklaste är nog att bara lägga sitt cellplastunderlag UNDER tältgolvet så slipper man extra vikt. I absiden brukar jag lägga regnskyddet till ryggan. Detta är när jag vandrar.

När jag kajakar så har jag ett större tält och till det har jag en footprint eftersom vikten ändå inte spelar nån större roll.

Vid familjecamping använder jag ett footprint till HB 4GT och är mycket nöjd med det. Barn grisar lätt ner i tältet och med en footprint i absiden blir det renare, torrare, mindre kondens, går att torka våta kläder bättre och det är väldigt mysigt att sitta på när det regnar ute. Passformen på HB footprint är dessutom perfekt, vilket inte det egenhändigt tillklipna föregångaren från Biltema var. En footprint kostar mindre än en hotellnatt för fyra, så för oss var den avskriven redan efter en natt.

Jag har två hillbergtält (Akto och Keron 4GT) men har inte footprint till något av dem, Jag brukar vara väldigt försiktig med min utrustning och gillar VERKLIGEN inte när något blir skadat,
Därför funderar jag på att skaffa footprints till mina tält,

Är det en eftermarknadsprodukt som bara kostar och väger men som inte behövs i praktiken?

Enligt mig fullständigt meningslös produkt. Har använt några HB rätt hårt under årens lopp och aldrig haft footprint. Inga problem men något av dem, trots kanske 300 nätter i ett av dem (Unna). Kompisen har ett Keron 4Gt som använts flitigt i ca 30 år. Han bytte golv efter 20...

De fåtal nätter jag legat på grus räcker fortfarande inte för att nöta hål. Övriga nätter på normal skogs- och fjällmark dvs kika runt lite och rensa vid behov så går det bra.

...om tältet har så tunt golv att footprint behövs så är det felkonstruerat...köp med kraftigare väv...

//J

Footprint har sin stora fördel i GT-absider, mycket mindre smuts inne i tältet och på grejorna.

Sent from my iPhone using Tapatalk

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg