När använder ni footprint?

Alltså, om man nu sliter ut golvet är det ju bara att laga hålet eller byta ut hela golvet för en rätt låg summa. Jag hajar inte problemet ärligt talat.

Först köpa ett lätt tält, sedan vikta upp det med en presenning? :)

Som flera har påpekat blir ju slitaget väldigt olika om man tältar på gräs eller klippor.

Det är ju också stor skillnad på om man främst använder det för att övernatta eller om man använder det med barn som stojar och leker inne i tältet.

Jag har ett HB Akto och ett Nallo2GT. Jag använder footprint till mitt Akto när jag har hunden med mig ut på kortare tramp...då får han sova i absiden. En labbe i absiden på ett Akto fungerar bättre än man tror, men han behöver lite hjälp mot markkylan och vätan även om labradorer gillar väta rätt bra.

Är vi ute med Nallo´t, dvs vi gör ett längre tramp så knopppar han i innertältet bredvid mig

Så...jag använder mitt footprint som pressenning for hunden så att hans sovsäck håller sig något så när torr

...

// Pzon ..

Som flera har påpekat blir ju slitaget väldigt olika om man tältar på gräs eller klippor.

"Punktslitage" är kanske det som lättast skadar tältgolvet dvs om man lagt innertältet på en uppstickande punkt (sten, rot, kotte mm) och sedan med sin egen kroppstyngd ligger och nöter på samma punkt hela natten. Mot detta hjälper knappast ett footprint heller i längden (möjligen mot att nöta hål på golvväven, men PU beläggningen som håller golvet vattentätt kommer ändå lätt att ta skada). Enda sätett att skydda sig mot detta slitage är att välja tältplatsen noga.

Sist jag var vid Abisko noterade jag att de spridit kross på tältplatserna invid fjällstationen för att minska markslitaget, men dessa vassa stenar är förödande för att tältgolv.

Punktslitage går fortast, men tälta på klippor sliter mer i det långa loppet.

Ett enkelt hål går att lappa, men stora ytor som är nerslitna är värre att lappa.

Som tarp?

Är på G att ev. köpa ett footprint till mitt Svalbard 5, vilket blir ganska stort till ytan och klurar lite på ytterligare ett användningsområde.

Om man nu släpar med sig ett footprint. Hur funkar det att använda som tarp/regnskydd vid ex. ett lunchstopp? Då har man i alla fall dubbel(?) nytta av det. Det är ju inte fullt så många festpunkter men det kan man fixa.

/M

Footprint brukar snabbt uppvisa små hål. Din tanke var väl snabb.
Jag brukar mina på våta höst och vårturer över veckoändan, aldrig på långtur.
Behöver jag en tarp så har jag en tunn och lätt med mig.

Footprint alla gånger……..
Jag tycker att det var helt underbart att ha något torrt att sitta på och laga mat (Trangia) medans det ösregnade ute och ganska mossigt underlag som var blött. Likaså när ungarna och jag var ute så satt de inne i tältet och spelade kort och donade medans jag kunde sitta torrt och skönt i absiden och titta ut genom myggnätet :)
Nammatj 3 GT har jag och när jag skaffade ett Soulo så var det självklart med footprint.
Blir ju ganska skitigt ändå av att lägga utrustning i absiden så lite golv hjälper till.

Men visst klarar man sig utan, men det gör med många saker.

Är på G att ev. köpa ett footprint till mitt Svalbard 5, vilket blir ganska stort till ytan och klurar lite på ytterligare ett användningsområde.

Om man nu släpar med sig ett footprint. Hur funkar det att använda som tarp/regnskydd vid ex. ett lunchstopp? Då har man i alla fall dubbel(?) nytta av det. Det är ju inte fullt så många festpunkter men det kan man fixa.

/M

Man kan ju tillverka en egen , lagom stor lättviktspressening,sax och lite öljetter.

Jag använder inte footprint men absidgolv. av lättvikspressening.
Man gör den c:1 i dm mindre för att inte få in regnvatten , öljetthål med elastik coord för
enkel fixering.
Det blir mycket torrare i ett tält med absidgolv - torka kläder går helt plötsligt

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg