Nackdelar med grönlandspaddel

Äntligen vet man vilken paddel som är snabbast! GP vs VP
Kolla beviset på: www.kajak.nu

/Janne

Jag antar att det där var nåt slags skämt!

Jag menar titta på killen som paddlar med VP: han har för det första för dålig balans för kajaken han paddlar, eftersom han tvingas parera flera tag i starten. För det andra är hans teknik under all kritik, han sitter hopkurad, rätar inte på armarna, sätter i med böjd arm vilket resulterar i för korta tag. För det tredje är hans paddel helt fel anpassad till honom (om det inte beror på kass teknik och dålig paddelvana förståss) då den inte greppar i vattnet alls i starten.

Ett gott skratt fick jag iaf av det där vetenskapliga testet :)

Jag antar att det där var nåt slags skämt!

Jag menar titta på killen som paddlar med VP: han har för det första för dålig balans för kajaken han paddlar, eftersom han tvingas parera flera tag i starten. För det andra är hans teknik under all kritik, han sitter hopkurad, rätar inte på armarna, sätter i med böjd arm vilket resulterar i för korta tag. För det tredje är hans paddel helt fel anpassad till honom (om det inte beror på kass teknik och dålig paddelvana förståss) då den inte greppar i vattnet alls i starten.

Ett gott skratt fick jag iaf av det där vetenskapliga testet :)

Killen med GPn kan nog behöva öva lite han med... Men dra lite på munnen fick man ju göra.

Ja, det har du alldeles rätt i, det var ingen skönpaddling från någon av kanotisterna.

Det roligaste var dock att Paddling som genomförde testet kallade dem experter på sin hemsida :)

Herr Hollander är nog förresten ganska duktig paddlare. Men jag tror han koncentrerar sig på sträckor längre än tio meter?

Härligt med mer ved i brasan, fint initiativ av Lars Larssons glada gäng! Nu ska jag baka!

PS. Jag ser ingen anledning att ljuga om min bakgrund och väljer att inte ifrågasätta din.

Det tycker jag du gör rätt i, att man läst strömningslära är inte mycket att skryta med.

Men jag tror att man behöver läsa mer än vad som ingår i någon högskolelinje för att (framgångsrikt) kunna applicera nåt av Navier-Stokes eller andra jobbiga saker på en kanotpaddel... Och jag har inte doktorerat i ämnet.

Oj

Ja filmen är ett skämt, fast med för mig okänt syfte. Och det klar det blir vingligt i en Vanquish om man inte kan sätta ned paddeln ordentligt i vattnet för att man har bestämt sig för att Erik skall vinna med sin pinne.
Jag orkar inte läsa igenom 12 sidors diskussion men självklart finns det både för och nackdelar med både GP och VP. Att något är optimerat för tävlingspaddling innebär inte att det är rätt för alla. Lika lite som det behöver vara rätt för att det ser likadant ut som för 10 000 år sedan.

Nä varför då ;) Vet att Josefin Nordlöw även kommer att undervisa i VP-teknik på Escape å hon om nån kommer att påvisa fördelarna med VP ;)

/Janne

Ja, fast chansen är väl ganska stor att hon blir frälst och byter till GP:n inom en snar framtid när hon inser vilka oerhörda fördelar den skulle ha för hennes tävlande, framförallt när det gäller toppfart.

Att hon paddlar med VP nu beror enbart på att hon, liksom alla andra racingpaddlare, är alldeles för "ängsligt konservativa" för att våga prova nåt annat än en VP...

;)

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg