Nackdelar med grönlandspaddel

8km/h är ju en mkt låg fart vid paddling! Tror aldrig jag paddlat så långsamt nån gång! Men skulle man höja snittet över distans till tex. +10km/h å är inpaddlad på VP så är jag övertygad att en liten vinge är överlägsen en GP å då utan förhöjd puls ;)

/Janne

8km/h är ju en mkt låg fart vid paddling! Tror aldrig jag paddlat så långsamt nån gång! Men skulle man höja snittet över distans till tex. +10km/h å är inpaddlad på VP så är jag övertygad att en liten vinge är överlägsen en GP å då utan förhöjd puls ;)

/Janne

Låter rimligt att en paddel speciellt framtagen för att paddla fort är effektivare när man paddlar fort.

Och på samma sätt, en paddel för att paddla ekonomiskt förefaller enligt testet vara effektivare när man paddlar ekonomiskt.

I vilken situation är europa-paddeln bäst? Stöd och svängar kanske?

--- Mats ---

/Janne

Av ett hundratal startande i K1 Orust Runt var det en knapp femtedel som höll snittfarten 8 km/t eller mer

Intressant f.ö. med filterfunktionen i resultatlistan
http://www.paddla.se/orustrunt/results.asp

8km/h är ju en mkt låg fart vid paddling! Tror aldrig jag paddlat så långsamt nån gång!

Verkligen? Värst vad du är ensidig :)

Men skulle man höja snittet över distans till tex. +10km/h å är inpaddlad på VP så är jag övertygad att en liten vinge är överlägsen en GP å då utan förhöjd puls ;)

/Janne

Det har du säker rätt i. Men jag vill framhålla att "å är inpaddlad på VP" är en oerhört viktig del av din utsaga. Talar vi om någon som i stället är inpaddlad på GP förändras situationen en del. Jag tror (utan att kommit mig för att göra något noggrannare test) att jag skulle förlora lite i topphastighet med GP i jämförelse men VP. Men jag tror också att det behövs en hastighet ganska klart över 10 km/h innan VP:n ger en fördel min del. Tar man sedan i beaktande att jag paddlat snart 22 år med VP, men bara drygt ett med GP (dvs., jag är mer inpaddlad på VP än GP), kan jag inte annat än dra slutsatsen att ryktet om GP:ns underlägsenhet för snabbpaddling är betydligt överdrivet :).

/Erik

Joe O´Blenis gjorde 2005 en intressant jämförelse mellan GP, ving- och plattpaddel. Försedd med GPS och pulsklocka paddlade han med 8 km/t en given distans åt båda hållen

Pulsen visade sig genomgående vara 10-15 slag lägre när han paddlade med GP´n än med de två andra typerna.
http://www.facebook.com/topic.php?uid=159153939355&topic=11735
http://www.joeoblenis.com/mybio.htm

Om man tittar på olika kanoters motstånd så skiljer det bara marginellt vid 4 knop (=7,4 km/h). Jag tror att man bör öka farten så man ligger i den branta delen av motståndskurvan för att avgöra effektiviteten på en paddel.

Sen finns det andra egenskaper som olika paddlare värderar olika. En del gillar att leka och vill stötta, kontra och en massa andra termer. Andra vill bli snabba och söker den optimala vingpaddeltekniken. Ulf J hade en bra sammanfattning där var paddel har sina förtjänster.

Rubriken på råden är Nackdelar med grönlandspaddel. Jag tror inte att det finns så många nackdelar med den om man håller sig till ett lågt effektuttag. Följer man råden på Thomassons sida så vinklas paddeln så den vill skära ner djupare under draget. Nackdelen (för mig som inte provat!) är att om paddeln släpper greppet i en våg så blir det vingligt och ingen chans att stötta mer på den sidan. Andra paddlar läger man tryck på och kan vinkla om/öka trycket om man hamnar i obalans.

Bilagor

• Motstånd kanoter.jpg
    Motstånd kanoter.jpg
    51.8 KB · Visningar: 810
En liten komplettering: finessen med att vinkla grönlandspaddeln är inte att den skall skära ner djupare – det handlar om att paddeln istället för att vara ett passivt mothåll skall gå som en vinge genom vattnet, och därigenom minska turbulens, eliminera wobbling, och påverka en större vattenvolym.

Ett effektivt drag är tvärtom ganska grunt, genom att tryckhanden går från axelhöjd ner mot motsatta sidans reling. Alltså avslutas draget med paddeln uppe i ytan en bra bit ut från kajaksidan, där den är i ett utmärkt läge för stödtag om sådant skulle behövas. Vinklingen innebär också att paddeln sitter fast i vattnet på samma sätt som en vingpaddel och ger ett lika bra stöd (utöver att den till skillnad från plastpaddlar även har flytkraft). Just tryggheten i sjögång är kanske det som mest attraherar paddlare som provar grönlandspaddel.

Vidare håller greppet i vattnet för mycket stora kraftuttag – den som "drar loss" paddeln med rå styrka får jobba mer med sin teknik.

Björn

En liten komplettering: finessen med att vinkla grönlandspaddeln är inte att den skall skära ner djupare – det handlar om att paddeln istället för att vara ett passivt mothåll skall gå som en vinge genom vattnet, och därigenom minska turbulens, eliminera wobbling, och påverka en större vattenvolym.

Ett effektivt drag är tvärtom ganska grunt, genom att tryckhanden går från axelhöjd ner mot motsatta sidans reling. Alltså avslutas draget med paddeln uppe i ytan en bra bit ut från kajaksidan, där den är i ett utmärkt läge för stödtag om sådant skulle behövas. Vinklingen innebär också att paddeln sitter fast i vattnet på samma sätt som en vingpaddel och ger ett lika bra stöd (utöver att den till skillnad från plastpaddlar även har flytkraft). Just tryggheten i sjögång är kanske det som mest attraherar paddlare som provar grönlandspaddel.

Vidare håller greppet i vattnet för mycket stora kraftuttag – den som "drar loss" paddeln med rå styrka får jobba mer med sin teknik.

Björn

Min tanke var inte att dra loss paddeln med råstyrka utan att ett par uddar jag ibland rundar har lite studssjö. Då finns det ibland inget vatten där man tänkte dra paddeln ;-)

Okej ;-) Men att råka luftpaddla i gropig sjö är väl en lika stor (eller liten) risk oavsett vilken sorts paddel man nyttjar?

Intressant är att det finns stora (och växande likheter) mellan ving- och grönlandspaddling. Draget för bladet ut åt sidan med dragarmen rak. Båda bygger främst på vridning av överkroppen – i något högre grad för GP:n eftersom bladets effektmaximum ligger 10-15 grader längre bak. GP-draget börjar med en kort mikrovila då bladet sjunker – vilket numera rekommenderas även för VP:n(!). I VP:s tidiga barndom låg belastningen till stor del i övre delen av ryggen, men efterhand har kraftuttaget sjunkit till muskelkorsetten runt midjan, där den också ligger för GP:n.

Skillnaderna är främst att tryckarmen gör en båge neråt med GP:n medan den ligger kvar i axelhöjd med VP:n, och att fundamentet för vridrörelsen är fötterna mot fotstödet för VP:n men knäna mot däcket med GP:n.

Plattpaddeln skiljer sig däremot från de båda andra både i draggeometrin och den hydrodynamiska funktionen. Även om man kan få in vissa element av vingpaddelteknik är den främst ett mothåll i vattnet.

Måste inte välja...

Hej !
Nu undrar jag, finns det ingen som har provat
övergång till grönlandspaddel/paddling men har gått tillbaka, eller stannat kvar, vid sin europa-paddel/paddling?Harry

Skall först erkänna att jag inte orkat läsa alla 11 sidor i ämnet utan vill bara ge mina åsiktter i trådens första fråga...

Jag använder ofta Werner Shuna eller Double Dutch Breeze som europaddel och varierar dessa med Boreal Design Aloonaq som är en grönlandsinspirerad paddel i kolfiber. Grönlandspaddeln har många fördelar men det har också europaddeln.

Vid surf och lek är europaddeln i många fall helt rätt, jag vet att en traditionell grönladspaddel har bättre flytkraft en min dito i kolfiber men styrtag, snabba paddeltag för att fånga surf eller höga stöd i en sidosurf är situationer som åtminstone jag inte skulle byta ut min europaddel mot något annat.

Jag vill uttrycka min stora beundran för de som orkat med ända hit i tråden. ;-)

/Kåre

Instämmer. Det är beundransvärt när folk är intresserade av en sak, bryr sig, och lägger energi på att skriva meningsfulla och insiktsfulla och förklarande inlägg som hjälper oss andra. Det är de människorna som gör det lättare att hitta rätt och lära sig i en djungel som annars är svår att hitta i på grund av att många leverantörer levererar floskler istället för meningsfull information.

--- Mats ---

...Boreal Design Aloonaq som är en grönlandsinspirerad paddel i kolfiber. Grönlandspaddeln har många fördelar men det har också europaddeln...

Lite grönlandsinspiration räcker inte i det här sammanhanget. Allonaq är en vanlig europaddel. Den går inte att använda som en grönlandspaddel och ger inga insikter om grönlandspaddelns för- eller nackdelar.

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg