”1. På sin första USA-visit 1999 deltog Maligiaq Johnsen Padilla i Montreal World Championship, där han i en lånad turkajak (motionskajak?) utan roder tävlade mot en världselit i tävlingskajaker och VP. Trots långsammare kajak och att han behövde kompensera för sidvinden kom Maligiaq in som nr 10. Ett starkt indicium för att GP är minst lika effektiv som VP.
2. Senare samma år paddlade han en tävling i Miami med en lånad surfski och sin GP och tog andraplatsen (efter Oscar Chalupsky om jag minns rätt?) i ett starfält fullt av kompetenta surskipaddlare med VP. Ett ännu starkare indicium.(Dessa båda tillfällen är beskrivna av John Heath, bl a i Sea Kayaker Juni 2000)
3. I ett forskningsprojekt om paddlars hydrodymamik vid ett amerikanskt universitet filmades Mailigiaq (SOF-GP) under en tävlingsstart tillsammans med elitpaddlare i K1-VP. Starten är helt jämn och inte förrän en bit in i loppet drog K1-orna ifrån i kraft av betydligt högre hullspeed. (visar om inte annat att GP är högeffektiv under acceleration). ”
Skulle alltså dessa tre fallen, utan vidare referenser, på något sätt motbevisa alla VP:s framgångar på tävlingar jorden runt de senaste 20 åren..?
”3. Utan alla jämförelser i övrigt och med beaktande att jag aldrig har med tätstriden att göra - kan även nämnas att jag alltid har gott om snabba kajaker/VP bakom mig i resultatlistan i tävlingar som Dalslands Maraton, Orust Runt etc. (visar naturligtvis inte ett dugg, men eftersom det är den nivån debatten har hamnat på så varför inte?).”
Det är väl ingen konst att paddla dåligt med vilken paddel som helst. Det som är relevant var väl vilken som var effektivast.
Sen får jag nog förtydliga tidigare inlägg..
För att utnyttja en laminär vinge krävs, som de flesta moderna flygplan har, en kraftig motor, som gör att vingen fungerar som ett roder som styr luften nedåt. Då behöver man inte lyfteffekten av en traditionell vingprofil utan kan utnyttja den utökade manöverbarheten till att flyga effektivt upp och ner t ex. Eller? Menar du att GP-paddlaren är en så stark att han inte behöver den traditionella vingformen utan kan gå på det laminära flödet..?
VP har en tydlig vingprofil som ger ett bättre grepp i vattnet, särskilt i initialfasen, där det både gör mest nytta för framdrivningen och där du är starkast. Dessutom dras paddeln snett ut från kajaken vilket också är gynnsamt eftersom paddeln rör sig i orört vatten och att du kan hålla armen sträckt genom hela draget. Och till sist genererar vingprofilen i draget en viss lyftkraft vilket ökar kraften ännu mer.
GP har mig veterligen inte någon vingprofil alls - eller vilket flygplan har den profilen på vingarna..? Möjligtvis på jetplan eller flygplanspropellrar – ett jetflygplan i dag behöver ingen lyftkraft i vingprofilen utan kan flyga på enbart motorkraft och vingarna fungerar mer som roder. Men då pratar man om lite andra saker va..?
En GP slirar mer, både i början men även under resten av draget. Dessutom tas kraften ut senare i draget och du drar paddeln längre bak, vilket gör det ineffektivare.
/ Ulf