Det är ju självklart att i de flesta fallen är paddlarens egna förmåga som har störst betydelse, mer än vilken typ av paddel man använder. Och oftast så är skälen till vilken utrustning man använder betydligt mer känslomässiga än man kanske vill erkänna. Varför skulle det annars säljas svarta kajaker eller flytvästar t ex..? Möjligtvis försöker man hitta lite rationella teorier i efterskott, som passar in i och stöder ens val..
Men nu när det nu faktiskt gällde någorlunda rationella val och mätbara resultat, som i tävlingspaddling, t ex, så tyckte jag det blev lite fel. Jag är övertygad om att VP är effektivare i rakt-fram-paddling än både PP och GP. Visst, du kan paddla fort med GP men byter du till en VP kommer det att gå fortare. Sen om man prioriterar det eller ens tycker det är viktigt eller inte, är en annan sak.
Själv paddlar jag helst PP och skäddakajak i vågor, VP och roderkajak när jag tränar eller tävlar, men håller även på att försöka lära mig GP.
Jag tycker det är kul att göra olika saker. Dels för att man så lätt blir hemmablind och genom att bryta mina gamla tankesätt och rörelsemönster så ser man det från en annan vinkel. Det är lättare att se sina egna later och rutiner utifrån en annan position än den vanliga. Och då kan man välja att göra något åt saken, eller kanske vara nöjd med den som är. Dels kanske även få en inblick i hur andra gör och tänker..
Men den viktigaste drivkraften är nog att jag vill prova själv, och dra egna slutsatser. Jag är så trött på tvärsäkra uttalanden om hur det ska va och vad som är bäst, vare sig det gäller grönlandspaddlig eller pontoner. Särskilt när det bara baseras på tvärsäkert tyckande och inte kan relateras till några mätbara faktorer. Eller när man börjar citera väldigt kända storheter i historien..
Prova själv, lyssna på andra i din närhet, ta in vilka källor du vill, men framförallt lita på ditt eget omdöme. Känns det bra för dig så är det nog bra för dig. Men kanske inte för alla.
Och använder alla som har ett intresse av att paddla fort VP kan det faktiskt vara så att den i nuläget är bäst på det.. Eller inte, och då får vi se det på tävlingsarenorna va..?
/ Ulf