Det handlade ju om en helt annan fråga, det var bara ett bemötande av påståendet att naturvårdsverket inte hade nåt mandat som stod "över" terrängkörningslagen.Men kära nån. Nu snurrar du väl ändå till det för dig? För några trådar sedan fick vi triumferande lösa att Naturvårdsverkets "rätt" att tycka i frågan härrörde från terrängkörningsförordningens bemyndigande. Några inlägg senare har du bytt teori.
Och jag visade då att de inte behöver "stå över" terrängkörninslagen, eftersom de via terrängkörningsförordningen har mandat att utfärda föreskrifter.
Ja, det var precis det jag skrev också. Tagande av olovlig väg gäller även för en cykel utan motor.Tagande av olovlig väg är teknikneutral. Den gäller om du går, joggar, cyklar vanlig cykel, cyklar el-cykel, går på styltor, kör bil, mc, buss eller hoppar bock på mark som riskerar att ta skada.
Här spekulerar jag, men jag tror nog är det ytterst tveksamt om "tagande av olovlig väg" är tillämpbart om man el-cyklar på en stig eller vandringsled.
Nejdå, det faller helt tillbaka på det som naturvårdsverket säger: "Markägarens tillåtelse".
Om en markägare har anlagt en vandringsled så är det rätt uppenbart att den är avsedd för just vandring. Och inte för framförande av elcykel.
Jag kan hålla med om att det blir lite otydligare om man kör elcykel på en cykelled, men enda anledningen till att det är lite otydligt är ju just att elcyklar är rätt nytt. De markägare som anlagt cykelleder för 10-15 år sen kunde aldrig föreställa sig att det skulle komma folk körande på eldrivna cyklar.
Men lugn, bara lugn, det tar tid att införa nya föreskrifter, om några år finns det med största sannolikhet nya föreskrifter och prejudikat på området.