Den definieras som en cykel, som ett motoriserat fordon, som lösöre och en massa andra saker. Det beror helt på sammanhanget.
Jag förstår inte hur det kan vara så svårt att greppa den biten: Sammanhanget.
Om nån stjäl min cykel så spelar det ingen roll om det är en cykel, en elcykel, ett motoriserat fordon, en moped, en motorcykel eller ett motorfordon. Det räknas bara som lösöre ändå.
Samma sak gäller t.ex. husdjur. Om nån skjuter en hund så räknas det bara som skadegörelse och inget annat.
Jag argumenterar inte för någon sida, jag försöker föra in grundläggande information om hur lagrumshierarki fungerar. Precis som du säger blir sammanhanget viktigt, sammanhanget i en fråga om vad som är lagligt blir den juridiska synvinkeln.
Skulle vi ställa frågan vad cykelklubbar tycker om elcykel skulle den kanske definieras som doping, vad vet jag?
Enligt lag (2001:559) om vägtrafikdefinitioner så är en elcykel (som ligger inom uppsatta gränser) en cykel. Så i sammanhanget juridik är det relevant.
Sedan är jag för det inte säker på hur utgången skulle bli om/när någon blir åtalad för det. Naturvårdsverket skulle argumentera utifrån sin linje som redan presenterats där de lutar sig emot att allemansrätten inte innehåller något som är motoriserat medan den åtalades försvarare skulle argumentera utifrån sin linje som kanske skulle utgå ifrån definitionen enligt ovanstående lag. Som tur är blir det inte vår uppgift här på forumet att döma i den frågan, vi kan lämna det till rätten.
Det vi kan säga i dagsläget än nog att det inte finns något prejudicerande fall att luta sig mot och om en inte är sugen på att agera försökskanin i rättssalen så är det nog säkrast att skippa elcykeln.
Däremot bör det också bli väldigt knivigt att bevisa att den åtalade faktiskt använde elmotorn om denne förnekar. Det finns prejudicerande fall från Högsta domstolen där trampmopeder utan fungerande motor jämställts med en cykel.
(Personligen är jag kluven i frågan, det är bra att fler kommer ut i naturen. Men det är inte bra om det blir större skador på naturen av hur elcyklarna används, varken för de som cyklar, oss som vandrar/paddlar eller för markägare.)