Ifrågasätta lagar och förordningar kan man ju alltid, men det är väl en annan diskussion? Naturvårdsverket är ju den myndighet som reglerar såna här frågor och frågan som TS ställde var ju inte om man skulle skita i lagen, utan vad som gällde. Och där är ju saken klar, man får inte köra i terräng med motordrivna fordon. Och Naturvårdsverket ser på elcyklar som motordrivna fordon.
Att bedöma om Naturvårdsverkets jurister har kött på benen när de skriver förordningar har väl ingen här kompetens att göra, möjligen kan man driva saken i förvaltningsdomstol om man tror att man har en chans. Observera att jag inte påstår något om hur detta skulle falla ut, jag säger bara att:
- Naturvårdsverket säger att man inte har rätt att köra med motor i terräng
- Naturvårdsverket anser att elcykel är ett fordon som drivs med motor
- Naturvårdsverket är den myndighet som bestämmer sånt
För alla som förstår de tre ovanstående postulaten torde den ursprungliga frågeställningen vara löst, den om man får köra med elcykel i terrängen. Sedan kan man fortsätta att älta huruvida Naturvårdsverket har rätt, men det är som sagt en helt annan frågeställning. Vill man följa bestämmelserna cyklar man inte med elcykel i terräng, är man av den ullen att man anser att man står ovanför lagen kan man väl cykla bäst fan man vill.
Troligen blir det ingen lagföring i alla fall. Folk kör ju som de vill med fyrhjulingar och motorcyklar i fjällvärlden utan att någon någonsin blir lagförd, så varför skulle man bry sig om elcyklar.
Därmed är saken klar och diskussionen avslutad för min del.