Mora 2010

Custom Kydexslida av Kiah för M2K. Kanske något att satsa på?

~Paul~

Bilagor

• Mora 2K i sitt nya hus.jpg
    Mora 2K i sitt nya hus.jpg
    54.3 KB · Visningar: 743
har lyckats få tag i en liten samling de känns mycket bra än så länge, triflexen blev där imot väldigt snabbt slö över ryggen när man körde med tändstål. den är skarpslipad från början, slidan är helt okej fungerar även när jag har min ryggsäck på
5083ccfed692a41c135ff3692f48b06d.jpg

Ursäkta en vanlig knivanvändare, men det där var väl det fulaste o klumpigaste jag sett.
Vad är det för fel pâ den vanliga slidan?
Om vi bortser från det estetiska så är det framför allt två saker som gör den här slidan till ett bättre val än standard-dito.

För det första så sitter kniven som berget inuti slidan, dvs man kan bära kniven upp och ned utan att den ramlar ut. Det skulle jag absolut inte våga göra med standardslidan.

För det andra så är den här customslidan utrustad med TekLok. Den kan därför bäras i ett obegränsat antal positioner, bland andra horisontellt vid bältet. Detta är det mest bekväma, enligt min åsikt.

Slidan är tillverkad i Kydex. Kydex är ett avsevärt tuffare material än den kompositslida som följer med från fabriken. Den går dessutom att forma om man nu skulle vilja det. Det går också införliva t ex ett tändstålsfäste.

När det gäller utseendet så har jag svårt att se att denna slida skulle vara fulare än originalslidan. Customslidan finns dessutom i ett stort antal olika färger. Det är bara att kontakta säljaren och önska sig den färg som passar ens behov. Han har bland annat en kydex som liknar läder.

~Paul~

Bilderna uppifrån ned föreställer:

1. Mora 510 i kydexslida
2. Mora Triflex i läderlook Kydex
3. TekLok

Bilagor

• Mora 510 i Kydexslida.jpg
    Mora 510 i Kydexslida.jpg
    57.3 KB · Visningar: 859
  • Läderlook Kydex.jpg
    Läderlook Kydex.jpg
    17.5 KB · Visningar: 812
  • TekLok.jpg
    TekLok.jpg
    30.4 KB · Visningar: 815
Varför vill man bära kniven uppochner?
Hittills (ta i trä) har jag aldrig tappat ut en kniv ur sin orginalslida, oavsett fabrikat och typ. Och jag är ingen försiktig typ.
Och jag vidhâller att den förevisade är ful och klumpig. :)

1. Varför vill man bära kniven uppochner?

2. Hittills (ta i trä) har jag aldrig tappat ut en kniv ur sin orginalslida,

3. Och jag vidhâller att den förevisade är ful och klumpig. :)
1. Det finns tillfällen då det kan vara praktiskt att bära kniv runt nacken stabiliserad på bröstet. T ex när man går med säck och vill ha snabb och enkel knivåtkomst. Men poängen med TekLok är som sagt att man kan bära kniven i exakt vilken vinkel som helst. Som jag skrev tidigare så anser jag det vara praktiskt att placera slidan horisontellt i bältet.

2. Nej, det hör kanske inte till vanligheterna att man tappar sin kniv men för min del så tycker jag om den lilla extra trygghet som detta bärsätt ger.

3. Jag påstår inte att det är den vackraste slidan jag sett men eftersom funktionen finns där så kan jag acceptera utseendet också. Jag tycker dock att den är snyggare än originalslidan.

~Paul~

Jag påstår inte att det är den vackraste slidan jag sett men eftersom funktionen finns där så kan jag acceptera utseendet också. Jag tycker dock att den är snyggare än originalslidan.

~Paul~

Men är det inte lite som att montera på ett kjolpaket och lackera eldsflammor för att hotta upp en skitbil.

Men är det inte lite som att montera på ett kjolpaket och lackera eldsflammor för att hotta upp en skitbil.
Har du inte läst vad jag har skrivit i de senaste inläggen???

Återigen. Den här slidan har en del fördelar jämfört med standardslidan.

1. Olika bärsätt tack vare TekLoken
2. Möjlighet att forma om och tillföra olika fästpunkter och attiraljer, t ex tändstål
3. Kniven sitter som gjuten
4. Materialet är ytterst motståndskraftigt och hållbart jämfört med standardslidan
5. Passformen blir mycket exakt jämfört med standardslidan
6. Det finns möjlighet att aptera t ex Ballistic Nylon för ytterligare bärmöjligheter för de som inte vill använda TekLok
7. Till skillnad från standardslidan så kan denna tack vare öljetthålen hängas precis hur som helst, t ex i en 550 Lbs paracord

~Paul~

Folk som har en kniv "högt" placerad runt halsen eller på vänster axelband på ryggsäcken har den där av samma anledning som folk har isdubbarna nästan som örhängen. Det är lätt att komma åt när det skorpar till sig. Hur lätt kommer du till exempel åt saker i bältet om du sitter i en kajak.
Rent ergonomiskt går det också snabbare att nå en sak som sitter "framtill" på kroppen.

Vet inte om jag skulle säga att kydexsliror är det fulaste som finns men det ger knivar nån form av militärcombatrambolook som jag har svårt för. Teclocet gör dem ju enligt det sätt jag är van att bära kniv till otroligt obekväma bärställningar. Kniv på bröstet är liksom inte accepterat i fredstid i det normala Jämtland. Vi kör mer med dangler under ryggsäcken törs jag påstå. Kydexsliror är dessutom enligt vad jag sett alltid överdimmensionerade på bredden. Kniv inskjuten med slire blir nog i och för sig perfekt att ta fram om man oförhappande skulle dyka på en rundpingismöjlighet. Tycke och smak kan ju förståss variera och vad gäller knivar är jag glad i det mesta, för egen del eller för andras. Buchkraftläderslirena däremot som syntes här för nån vecka sedan såg mums ut. Letar läder för att göra en till orangeskaftade kolstålshultaforsare. Ett slire och två-tre knivar att alltinera allteftersom de blir slöa, önskar ha det klart till påsk så jag kan hänga en på goretexbyxorna då.

Bosse

1. militärcombatrambolook som jag har svårt för.

2. Teclocet gör dem ju enligt det sätt jag är van att bära kniv till otroligt obekväma bärställningar.

3. Kniv på bröstet är liksom inte accepterat i fredstid i det normala Jämtland. Vi kör mer med dangler under ryggsäcken törs jag påstå.

4. Kydexsliror är dessutom enligt vad jag sett alltid överdimmensionerade på bredden.

5. Buchkraftläderslirena däremot som syntes här för nån vecka sedan såg mums ut.
1. Det är din mycket personliga uppfattning. Har snarare med känsla än med faktiska förhållanden att göra ;).

2. Då har du antagligen testat fel TekLok. Det finns som vanligt en uppsjö av olika fabrikat. Vissa är obekväma, andra är det inte.

3. Och du tycker att "danglet under ryggsäcken" känns optimalt? ;)

4. Nej, det är de oftast inte. För att få plats med TekLoken och möjlighet att anpassa systemet till andra bärsätt så krävs det ett visst mått. Varken mer eller mindre.

5. Ja, mycket fina. Problemet är när det är vått, kallt eller torrt. Kydex är i stort sett okänsligt för dessa omständigheter. Läder kräver däremot underhåll.

~Paul~

1. Det är din mycket personliga uppfattning. Har snarare med känsla än med faktiska förhållanden att göra ;).
De paul, här är vi två med personligt tycke och smak. Jag representerar nog helt klart huvudfåran. Du kan aldig övertyga mig att kydexen har med annat än samma känsla att göra. Kanske är starkt men mycket annat talar emot materialet.

2. Då har du antagligen testat fel TekLok. Det finns som vanligt en uppsjö av olika fabrikat. Vissa är obekväma, andra är det inte.
Har sett dem men aldrig provat, dömmer ut dem på ren anblick.

3. Och du tycker att "danglet under ryggsäcken" känns optimalt? ;)

inte alls så dumt när man är van, vanligast dock för mig att ha den under ryggsäcken, skiljer prinsessan på¨ärten från oss andra om det går eller inte.

4. Nej, det är de oftast inte. För att få plats med TekLoken och möjlighet att anpassa systemet till andra bärsätt så krävs det ett visst mått. Varken mer eller mindre.

Om teclok kräver den bredden är det ytterligare ett argument för mig mot den transportlösningen. Dessutom så blir det lätt snedträff på pingpongbollen av den.

5. Ja, mycket fina. Problemet är när det är vått, kallt eller torrt. Kydex är i stort sett okänsligt för dessa omständigheter. Läder kräver däremot underhåll.

Jag bor där det är vått kallt och torrt. Vist måste man torka av lädret ibland om det blir lortigt och nån enstaka gång ge det vax men nog är det ett minimum av underhåll ändå? Har ibland samma kniv i veckor på byxorna under hösten när det är mellan fuktigt och spöregn dagligen. Har aldrig haft problem med ruttnande sliror etc. Kyla och torka påverkar väl inte läder nåt nämnvärt? Däremot har jag ett kriterium att sliran skall vara tyst i kontakt med trä och metall. Det är läder.

~Paul~

Jädrigt intressant att diskutera är det dock.

Bosse

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Kotten Condor Terrassaur kontra Mora Garberg black Utrustning allmänt 5
eyck Mora of Sweden söker utvecklingsingenjör/projekledare Utrustning allmänt 1
Tung Sten Mora Bushcraft Utrustning allmänt 24
elin.m.bjurstrom Mora of Sweden Utrustning allmänt 5
Rasumusu Mora eller Fällkniven? Utrustning allmänt 24
FarmerJoe Mora Bushcraft Forest slida. Utrustning allmänt 2
obaskogen Mora Bushcraft Survival, ROSTFRI eller KOLSTÅL? Utrustning allmänt 35
monokrom Mora Bushcraft Black Utrustning allmänt 74
Bark76 Besviken på Mora Utrustning allmänt 32
estetdrägg Frosts/Mora Yxa?!?!? Utrustning allmänt 30
Sten-Olle Var hitta Mora Clipper 860 mg? Utrustning allmänt 15
flanell din favorit kniv under 100:- Utrustning allmänt 41
vicktor Vässa en Mora 2000? Utrustning allmänt 51
sualo mora m.i.k.e. vs mora miki Utrustning allmänt 39
superc0ntra Tangen på en Mora 2000 Utrustning allmänt 8
j_stellan Hur många mora-knivar har du? Utrustning allmänt 39
Cremytos Mora Frost C-223 P Utrustning allmänt 6
stoppenbach Mora 2000 kommer att finnas kvar Utrustning allmänt 35
myggan i tältet Lätta & allround Moraknivar Utrustning allmänt 48
mipert Hur kapar man 5 cm slana med ett snitt med Morakniv? Utrustning allmänt 186
Avslutatmedlemskapx Kydexfodral till Mora 2000 m fl Utrustning allmänt 3
kottar Mora 2000 på Rusta Utrustning allmänt 2

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg