1. Det är din mycket personliga uppfattning. Har snarare med känsla än med faktiska förhållanden att göra
.
De paul, här är vi två med personligt tycke och smak. Jag representerar nog helt klart huvudfåran. Du kan aldig övertyga mig att kydexen har med annat än samma känsla att göra. Kanske är starkt men mycket annat talar emot materialet.
2. Då har du antagligen testat fel TekLok. Det finns som vanligt en uppsjö av olika fabrikat. Vissa är obekväma, andra är det inte.
Har sett dem men aldrig provat, dömmer ut dem på ren anblick.
3. Och du tycker att "danglet under ryggsäcken" känns optimalt?
inte alls så dumt när man är van, vanligast dock för mig att ha den under ryggsäcken, skiljer prinsessan på¨ärten från oss andra om det går eller inte.
4. Nej, det är de oftast inte. För att få plats med TekLoken och möjlighet att anpassa systemet till andra bärsätt så krävs det ett visst mått. Varken mer eller mindre.
Om teclok kräver den bredden är det ytterligare ett argument för mig mot den transportlösningen. Dessutom så blir det lätt snedträff på pingpongbollen av den.
5. Ja, mycket fina. Problemet är när det är vått, kallt eller torrt. Kydex är i stort sett okänsligt för dessa omständigheter. Läder kräver däremot underhåll.
Jag bor där det är vått kallt och torrt. Vist måste man torka av lädret ibland om det blir lortigt och nån enstaka gång ge det vax men nog är det ett minimum av underhåll ändå? Har ibland samma kniv i veckor på byxorna under hösten när det är mellan fuktigt och spöregn dagligen. Har aldrig haft problem med ruttnande sliror etc. Kyla och torka påverkar väl inte läder nåt nämnvärt? Däremot har jag ett kriterium att sliran skall vara tyst i kontakt med trä och metall. Det är läder.
~Paul~