Mora 2010

Hmm...det kortare bladet kan det finnas en fördel med i en del lägen men den nya slidn ser ut som en försämring; man har ju tappat förmågan att ha kniven hur man vill i slidan, nu måste man kolla så man får den rätt innan den kan passa!

Sen så tappade man det fina skaftet från den tidigare...det var strålande även med stora tumvantar, något som jag tvivlar på att denna kommer vara.
Själva grundutseendet på slidan har inte kunnat följa en annan kontur än den aktuella, eftersom det inte längre handlar om en kniv med symmetriska drag (som den gamla Mora 2K).

Personligen så tycker jag om utseendet på den nya slidan (bland annat den räfflade tumrampen som påminner om slidan till Peltonen-knivarna), samt dess fastsättningsmöjligheter. Vill man trots allt ha fler fästpunkter så ser jag ingen orsak till varför man inte skulle kunna borra ett antal strategiskt placerade hål i slidans ytterkant. Det finns gott om utrymme där. Därefter är det bara att aptera en Paracord.

Men som du skriver, jag är lite mer tveksam till varför man frångått Mora2Ks geniala enkelhet i fråga om handtagets utformning. Ett sådant handtag funkar ju i det närmaste till alla typer av grepp. Det är något som det nya handtaget inte gör. Av samma anledning föredrar jag t ex en vanlig Buck 110 före en Buck 110FG. Jag tycker dessutom att fingerguarden sticker ut för mycket. Det borde också finnas ett fånglinehål.

~Paul~

Är väl inte speciellt förtjust i skaftet på den. Påminner nästan för mycket om en av mina, nämligen Marttiini softhandle. Gillar när skaften är mer geometriska och utan utstickande detaljer.

En kolstålsmora är kanske inte det bästa valet när man vet med sig att den hamnar i snön eller andra fuktiga miljöer. Det finns dock andra moror som är tillverkade i rostfritt. Bara så du vet ;). Detta gäller inte enbart mora 2010.

Mora Clipper i rfr-stål kan vara en annan fin kandidat :).

~Paul~

Jo men en Clipper är inte lika ball. Jag hade något liknande i höstas - en mora jag köpt på clas ohlson. De säljer den inte längre, men den hade samma typ av slida som Mora 2010 och jag gillade den (slidan) jättemycket. Det är verkligen bekvämt att kunna vinkla om beroende på situation. Ni måste prova! Jag ledsnade på kniven när jag täljde in i en kvist och eggen bara vek sig. Då lackade jag och skaffade kolkniven. Vet inte om det rörde sig om 12c27, förhoppningsvis inte. Sådär kan det ju inte hålla på och vika sig för en liten kvist anfäkta anamma!

1. Vet inte om det rörde sig om 12c27, förhoppningsvis inte.

2. Sådär kan det ju inte hålla på och vika sig för en liten kvist anfäkta anamma!
1. Jo, det är 12C27 i de mororna.

2. Fast det har snarare att göra med vinkel på eggen, dvs hur pass tunn den är. På den aktuella moran är eggen endast 22 grader (sammanlagt). Det är inte mycket att vinka på när man stöter på hårda kvistar och liknande. Svaret är att ta upp eggen till ca 30-40 grader om man tänker använda den till täljning.

~Paul~

Någon som kan bedöma om konstruktionen har löst problemet med spetsen som alltid går av på Mora 2000?
Det här uttalandet har jag hört med jämna mellanrum, men då har man missförstått filosofin bakom den här modellen.

Varken spetsen eller den tunnare främre delen har gått av på mina Moror 2K. Det är snarare brister i handhavandet än faktiska svagheter i designen som är orsaken till det här problemet.

Detta är inte en kniv som man skall köra in spetsen i en stubbe och bända med. Det är en kniv designad i första hand med tanke på jakt och i andra med tanke på vissa campinggöromål. Den funkar hjälpligt till fiske men där finns det bättre kandidater.

~Paul~

Tyvärr är nog denna kniv början på slutet för moran. De har vikit sig för den köpstarka amerikanskinfluerade pöbeln som vill ha en militärcivil bushcraftkniv med ett "säkert" grepp...

Nä, den där ser ut som skit rent estetiskt.

Va? Mora 2000 ser ju bokstavligen ut som bajs, så det här kan ju inte vara värre! Mora 2010 är ju rena underverket i jämförelse med en kniv som ser ut som skräp man hittar i kringresande marknaders leksakstånd.

Jag skulle gärna ha en Mora 2000, men det är ju trots den bajsgröna färgen och plastmönster som inte ens skulle funka på instumentbrädan i en Zastava från 70-talet.

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Kotten Condor Terrassaur kontra Mora Garberg black Utrustning allmänt 5
eyck Mora of Sweden söker utvecklingsingenjör/projekledare Utrustning allmänt 1
Tung Sten Mora Bushcraft Utrustning allmänt 24
elin.m.bjurstrom Mora of Sweden Utrustning allmänt 5
Rasumusu Mora eller Fällkniven? Utrustning allmänt 24
FarmerJoe Mora Bushcraft Forest slida. Utrustning allmänt 2
obaskogen Mora Bushcraft Survival, ROSTFRI eller KOLSTÅL? Utrustning allmänt 35
monokrom Mora Bushcraft Black Utrustning allmänt 74
Bark76 Besviken på Mora Utrustning allmänt 32
estetdrägg Frosts/Mora Yxa?!?!? Utrustning allmänt 30
Sten-Olle Var hitta Mora Clipper 860 mg? Utrustning allmänt 15
flanell din favorit kniv under 100:- Utrustning allmänt 41
vicktor Vässa en Mora 2000? Utrustning allmänt 51
sualo mora m.i.k.e. vs mora miki Utrustning allmänt 39
superc0ntra Tangen på en Mora 2000 Utrustning allmänt 8
j_stellan Hur många mora-knivar har du? Utrustning allmänt 39
Cremytos Mora Frost C-223 P Utrustning allmänt 6
stoppenbach Mora 2000 kommer att finnas kvar Utrustning allmänt 35
myggan i tältet Lätta & allround Moraknivar Utrustning allmänt 48
mipert Hur kapar man 5 cm slana med ett snitt med Morakniv? Utrustning allmänt 186
Avslutatmedlemskapx Kydexfodral till Mora 2000 m fl Utrustning allmänt 3
kottar Mora 2000 på Rusta Utrustning allmänt 2

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg