Själva grundutseendet på slidan har inte kunnat följa en annan kontur än den aktuella, eftersom det inte längre handlar om en kniv med symmetriska drag (som den gamla Mora 2K).Hmm...det kortare bladet kan det finnas en fördel med i en del lägen men den nya slidn ser ut som en försämring; man har ju tappat förmågan att ha kniven hur man vill i slidan, nu måste man kolla så man får den rätt innan den kan passa!
Sen så tappade man det fina skaftet från den tidigare...det var strålande även med stora tumvantar, något som jag tvivlar på att denna kommer vara.
Personligen så tycker jag om utseendet på den nya slidan (bland annat den räfflade tumrampen som påminner om slidan till Peltonen-knivarna), samt dess fastsättningsmöjligheter. Vill man trots allt ha fler fästpunkter så ser jag ingen orsak till varför man inte skulle kunna borra ett antal strategiskt placerade hål i slidans ytterkant. Det finns gott om utrymme där. Därefter är det bara att aptera en Paracord.
Men som du skriver, jag är lite mer tveksam till varför man frångått Mora2Ks geniala enkelhet i fråga om handtagets utformning. Ett sådant handtag funkar ju i det närmaste till alla typer av grepp. Det är något som det nya handtaget inte gör. Av samma anledning föredrar jag t ex en vanlig Buck 110 före en Buck 110FG. Jag tycker dessutom att fingerguarden sticker ut för mycket. Det borde också finnas ett fånglinehål.
~Paul~