Mora 2010

Jag har två olika Mora 2010, den ena är grön och den andre är svart med gul knopp i handtaget. Har förlagt min tumstock nu men den svarta har ca, eller exakt, 5mm om inte en hel cm, kortare blad. Något smalare handtag och lite mindre "klibbigt" grepp än den gröna. Räfflingen på slidan är för hal och för svagt räfflad, och kniven sitter 'för hårt' för att det ska göra någon nytta. Den skulle haft en liten ramp som på sissipuukkon istället. Lite för stort fingerskydd för min smak annars sitter den bra i handen.
Hur har du kommit över dem?

~Paul~

Haaha, inte trodde jag att jag en dag skulle sitta här och försvara en moramodell mot samordnade attacker :).

1. De flesta moror och billigare knivar har som sagt plastskaft idag. Visst kan man ha handtag i ädelträ, genomgående tånge och läderslida men då hamnar man på ca samma pris som en EKA Nordic W11, dvs 900:- kronor.

2. Att bladet är relativt tunt anser jag är en tillgång i stället för nackdel ;).

3. Precis :).

~Paul~

Nä, det var ingen attack, skrev ju att jag gillade den tidigare. Det var bara några synpunkter på att den trots allt inte är någon knivarnas kniv.

Nä, det var ingen attack, skrev ju att jag gillade den tidigare. Det var bara några synpunkter på att den trots allt inte är någon knivarnas kniv.
OK. No sweat :).

Nej, knivarnas kniv är det ju inte. Det kan man inte begära av en kniv för 150:- kronor.

Mina två största invändningar är att handtaget är för kort och att det saknar ett fånglinehål. Utformningen av fingerguarden kunde ha varit lite annorlunda också.

~Paul~

Mora 2010 = Bushcraft

Jag träffade MoS på Vildmarksmässan härom helgen. Mora 2010 var arbetsnamnet som en engelsk knivgrossist använde sig av.

Jag fick äran att känna och klämma på prototypknivarna och de var riktigt trevliga. Bra skaft och bra blad.

http://www.moraofsweden.se/index.php?id=405 (Bushcraft-serien).

Så fort vi får den rekommenderade slutkundsprislistan ifrån MoS så lägger vi också upp den serien. Just nu har jag ingen som helst aning om vad priset kommer att landa på, men jag hoppas att det blir ett attraktivt pris.

Med vänlig hälsning
Per

Blir kul att se den på riktigt, men , jag tror den har svårt att bli en favorit för mig, på bild talar allt för mora 2000.

Bosse

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Kotten Condor Terrassaur kontra Mora Garberg black Utrustning allmänt 5
eyck Mora of Sweden söker utvecklingsingenjör/projekledare Utrustning allmänt 1
Tung Sten Mora Bushcraft Utrustning allmänt 24
elin.m.bjurstrom Mora of Sweden Utrustning allmänt 5
Rasumusu Mora eller Fällkniven? Utrustning allmänt 24
FarmerJoe Mora Bushcraft Forest slida. Utrustning allmänt 2
obaskogen Mora Bushcraft Survival, ROSTFRI eller KOLSTÅL? Utrustning allmänt 35
monokrom Mora Bushcraft Black Utrustning allmänt 74
Bark76 Besviken på Mora Utrustning allmänt 32
estetdrägg Frosts/Mora Yxa?!?!? Utrustning allmänt 30
Sten-Olle Var hitta Mora Clipper 860 mg? Utrustning allmänt 15
flanell din favorit kniv under 100:- Utrustning allmänt 41
vicktor Vässa en Mora 2000? Utrustning allmänt 51
sualo mora m.i.k.e. vs mora miki Utrustning allmänt 39
superc0ntra Tangen på en Mora 2000 Utrustning allmänt 8
j_stellan Hur många mora-knivar har du? Utrustning allmänt 39
Cremytos Mora Frost C-223 P Utrustning allmänt 6
stoppenbach Mora 2000 kommer att finnas kvar Utrustning allmänt 35
myggan i tältet Lätta & allround Moraknivar Utrustning allmänt 48
mipert Hur kapar man 5 cm slana med ett snitt med Morakniv? Utrustning allmänt 186
Avslutatmedlemskapx Kydexfodral till Mora 2000 m fl Utrustning allmänt 3
kottar Mora 2000 på Rusta Utrustning allmänt 2

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg