Mora 2010

Va? Mora 2000 ser ju bokstavligen ut som bajs, så det här kan ju inte vara värre! Mora 2010 är ju rena underverket i jämförelse med en kniv som ser ut som skräp man hittar i kringresande marknaders leksakstånd.

Jag skulle gärna ha en Mora 2000, men det är ju trots den bajsgröna färgen och plastmönster som inte ens skulle funka på instumentbrädan i en Zastava från 70-talet.
Du kan ju alltid välja den här färgen ;).

~Paul~

Bilagor

• Mora 2K Neverlost.jpg
    Mora 2K Neverlost.jpg
    19.3 KB · Visningar: 1,169
M2K är cool, man ser ut som en svensk Rambo med den, komplettera med ett par kamouflagebyxor så kommer folk att tro att du kan döda dem genom att bara stirra ont!
Angående den "bajsgröna" färgen, jag vill inte döma här men kanske är det dags att du ser över dina kostvanor.... ;)

Angående den "bajsgröna" färgen, jag vill inte döma här men kanske är det dags att du ser över dina kostvanor.... ;)

Hehe... har man små barn och har tillbringat tid i närheten av kalvar så har man rätt bra koll på vilka färger bajs kan ha. Men att bajsgrön är en färg har jag nog vetat sen slutet på 1995 då jag tvingades byta en vackert blå basker mot en vars kulör enklast beskrevs så.

Men orange kan ju vara ett alternativ, även om den fortfarande ser ut som en Happy Meal-leksak. Design för vuxna människor är det i alla fall inte.

Design för vuxna människor är det i alla fall inte.
Personligen har jag en annan syn på det här.

M2K är inget annat än en utpräglad användarkniv. Som sådan så fungerar den ypperligt trots uppenbara brister i estetiken. För min egen del så är dess fulsnygga design ett exempel på mottot "form follows function" och som sådan gör den ett utmärkt jobb.

Att M2K trots allt kostar mer än t ex en Clipper eller Viking beror på bladets annorlunda utformning. Det är några extra steg att vandra för att få fram den här formen.

Visst skulle man dessutom kunna pimpa upp kniven med diverse exotiska träslag i handtaget och en slida i rårandsläder. Tyvärr bör man i så fall vara beredd att punga ut med en avsevärt större summa pengar än vad kniven kostar idag, dvs runt 150:- kronor. Inte alla är beredda att betala kanske 4-6 ggr så mycket för ett antal ingrepp som inte förbättrar knivens prestanda ;).

~Paul~

M2K är inget annat än en utpräglad användarkniv. Som sådan så fungerar den ypperligt trots uppenbara brister i estetiken. För min egen del så är dess fulsnygga design ett exempel på mottot "form follows function" och som sådan gör den ett utmärkt jobb.

Det jag vänder mig mot är ju precis sånt som inte har ett dugg att göra med funktion, utan rena "dekorationer".

De där banden på slidan till exempel - vad är funktionen? Mönstret på handtaget och slidan? Du om någon vet ju att det går att göra greppvänliga mönster utan att försöka få dem att se ut som läder eller trä eller vad de nu har tänkt sig att det ska se ut som. Och sen färgen... jag är en älskare av alla typer av skogs- och militärgröna nyanser, därför ska det gå rätt långt innan jag dömer ut en färg som "bajsgrön".
Mora 2000 är form, eller styling, före funktion. Alltså en vederstyggelse på produkter i allmänhet och verktyg i synnerhet.

Min poäng är att kniven hade varit ett mästerverk om de hade struntat i att försöka dekorera den, och att den nya versionen inte kan vara fulare. :)

1. De där banden på slidan till exempel - vad är funktionen?

2. Mönstret på handtaget och slidan?

3. Du om någon vet ju att det går att göra greppvänliga mönster utan att försöka få dem att se ut som läder eller trä

4. Och sen färgen...

5. Min poäng är att kniven hade varit ett mästerverk om de hade struntat i att försöka dekorera den,
OK, då är jag med. Jag trodde att du vände dig mot knivens design som sådan.

1. Banden på sidan följer ett visst symmetriskt schema, dvs fortsätter på samma tema som den instuckna knivens ändbutt. Detta har självklart inte med funktionen att göra. Jag tror heller inte att MoS har försökt att ge kniven ett "fräckt" utseende. Snarare har det med själva gjutningen av slidan att göra, t ex att man döljer gjutformens fästpunkter:
M2K.jpg

2. När det gäller mönstret på slidan så följer detta handtagets mönster. M a o så har man förmodligen sänkt tillverkningskostnaden genom att använda samma gjutform för både handtag och slida. Detta är dock endast spekulationer. En annan orsak kan vara att man helt enkelt resonerade enligt den lättaste vägens principer. Utvecklingskostnader i samband med framtagningen borde därför ha varit tämligen låga.

3. Jag är inte så säker på att man försöker efterlikna trä eller läder. Faktum är att greppet på en M2K är ovanligt halksäkert. Testa själv vet jag. Det liksom klibbar fast i handen och trots mönstrets ringa djup så förstärker det greppet och transporterar bort ev. fukt.

4. Jag har läst någonstans (kommer inte ihåg var, men tror att det var på ett amerikanskt forum) att det återigen handlar om att hålla tillv. priset nere. Enligt de uppgifter som jag minns så har företaget kommit fram till att den här färgen är den billigaste att få fram och applicera. Så återigen handlar det om pengar.

5. Håller med. Jag tror dock som sagt inte att det är det primära syftet med denna "utsmyckning". Så dålig smak kan ingen ha ;).

~Paul~

Att M2K trots allt kostar mer än t ex en Clipper eller Viking beror på bladets annorlunda utformning. Det är några extra steg att vandra för att få fram den här formen.

Visst skulle man dessutom kunna pimpa upp kniven med diverse exotiska träslag i handtaget och en slida i rårandsläder. Tyvärr bör man i så fall vara beredd att punga ut med en avsevärt större summa pengar än vad kniven kostar idag, dvs runt 150:- kronor. Inte alla är beredda att betala kanske 4-6 ggr så mycket för ett antal ingrepp som inte förbättrar knivens prestanda ;).

~Paul~

150:- är billigt, men man får ju se vad man får för pengarna. Plastskaft, ingen genomgående tånge och ett relativt tunt blad i förhållade till bladstorleken. Färg och form, smaken är som baken...bred.

1. Plastskaft....ingen genomgående tånge

2. ett relativt tunt blad i förhållade till bladstorleken.

3. Färg och form, smaken är som baken...bred.
Haaha, inte trodde jag att jag en dag skulle sitta här och försvara en moramodell mot samordnade attacker :).

1. De flesta moror och billigare knivar har som sagt plastskaft idag. Visst kan man ha handtag i ädelträ, genomgående tånge och läderslida men då hamnar man på ca samma pris som en EKA Nordic W11, dvs 900:- kronor.

2. Att bladet är relativt tunt anser jag är en tillgång i stället för nackdel ;).

3. Precis :).

~Paul~

Vill man absolut ha kniven men inte står ut med utseendet får man väl ta fram verktygslådan! Skära/såga bort skaftet och sätta dit ett nytt. Kasta slidan och göra en i läder. Flera andra morablad går ju att köpa lösa, kanske även detta? Själv kan jag klara mig utan just denna kniv.
Anna

Jag har två olika Mora 2010, den ena är grön och den andre är svart med gul knopp i handtaget. Har förlagt min tumstock nu men den svarta har ca, eller exakt, 5mm om inte en hel cm, kortare blad. Något smalare handtag och lite mindre "klibbigt" grepp än den gröna. Räfflingen på slidan är för hal och för svagt räfflad, och kniven sitter 'för hårt' för att det ska göra någon nytta. Den skulle haft en liten ramp som på sissipuukkon istället. Lite för stort fingerskydd för min smak annars sitter den bra i handen.

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Kotten Condor Terrassaur kontra Mora Garberg black Utrustning allmänt 5
eyck Mora of Sweden söker utvecklingsingenjör/projekledare Utrustning allmänt 1
Tung Sten Mora Bushcraft Utrustning allmänt 24
elin.m.bjurstrom Mora of Sweden Utrustning allmänt 5
Rasumusu Mora eller Fällkniven? Utrustning allmänt 24
FarmerJoe Mora Bushcraft Forest slida. Utrustning allmänt 2
obaskogen Mora Bushcraft Survival, ROSTFRI eller KOLSTÅL? Utrustning allmänt 35
monokrom Mora Bushcraft Black Utrustning allmänt 74
Bark76 Besviken på Mora Utrustning allmänt 32
estetdrägg Frosts/Mora Yxa?!?!? Utrustning allmänt 30
Sten-Olle Var hitta Mora Clipper 860 mg? Utrustning allmänt 15
flanell din favorit kniv under 100:- Utrustning allmänt 41
vicktor Vässa en Mora 2000? Utrustning allmänt 51
sualo mora m.i.k.e. vs mora miki Utrustning allmänt 39
superc0ntra Tangen på en Mora 2000 Utrustning allmänt 8
j_stellan Hur många mora-knivar har du? Utrustning allmänt 39
Cremytos Mora Frost C-223 P Utrustning allmänt 6
stoppenbach Mora 2000 kommer att finnas kvar Utrustning allmänt 35
myggan i tältet Lätta & allround Moraknivar Utrustning allmänt 48
mipert Hur kapar man 5 cm slana med ett snitt med Morakniv? Utrustning allmänt 186
Avslutatmedlemskapx Kydexfodral till Mora 2000 m fl Utrustning allmänt 3
kottar Mora 2000 på Rusta Utrustning allmänt 2

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg