• Om "Fritt Forum"
    Det här forumet är för diskussioner som ligger helt utanför Utsidans intresseinriktning. Huvudsyftet är att moderatorer skall kunna flytta hit trådar som startats i andra forum, men som har bedömts inte passa in där men ändå har en intressant diskussion igång. Men det är också möjligt att starta nya diskussioner här, så länge de inte bryter mot forumets regler.

    OBS!
    Diskussioner och inlägg i det här forumet visas inte på Utsidans förstasida eller på Vad är nytt-sidan, så är du intresserad av diskussioner som ligger utanför Utsidans inriktning bör du själv bevaka forumet (mha Bevaka-knappen.

Moderna gladiatorer?

mellpat; sa:
Inte förvånande med tanke på klientelet.
Jag tycker att det var onödigt skrivet. Men det är ju jag det...

Sen har vi ju en del sprit och prostitution i en helt vanlig stad. Vilket förvisso inte gör det bättre. Men det gör "klientelet" inte olik en vanlig man på gatan (enligt reklam på bussarna så var nionde svensk man gått till prostituerad).

Det blir en del höna av dina fjädrar Ingemar... Jag gillar inte approachen.

Men jag ger upp nu. Försätter mig själv i karantän ett tag. Jag har babblat tillräckligt i denna tråd.

(Själklart håller jag med Mezzner; jag räddar hellre ett liv än sätter mig själv på toppen. I de fall jag inser att det är det jag borde göra.

Jag vet ju att många av oss går förbi en helt vanlig knarkare, ett helt vanligt fyllo eller en helt vanlig hjärtsjuk man som ligger som en säck på gatan... Det är nog inte mitt problem tänker hjärnan i försvar och glömmer att man ens sett det....)
 
Mellpat:

Farorna är många, utöver de fördärvliga exempel du nämner blir man tydligen även rånad i höghöjdslägren.

Frågan är om det är extremutövare det gäller längre, i många av fallen? Det framstår ju som budgetcharter i en del fall.

Beklämmande och tragiskt ur många perspektiv.

Tur man sitter här vid sitt skrivbord...
 
Patric,
Mina hårda ord och hånfullhet bereder nog varken mig eller läsarna något nöje. Syftet är att få folk som drömmer om höghöjdsklättring på bättre tankar.

Det finns intressantare alternativ till avancerad klättring och det finns förresten flera svenska alpinklättrare av absolut världsklass. Men dom håller sig undan media: Erik Massih, Marco Kupiainen och flera andra därtill.
 
mellpat; sa:
Patric,
Mina hårda ord och hånfullhet bereder nog varken mig eller läsarna något nöje. Syftet är att få folk som drömmer om höghöjdsklättring på bättre tankar.

Det finns intressantare alternativ till avancerad klättring och det finns förresten flera svenska alpinklättrare av absolut världsklass. Men dom håller sig undan media: Erik Massih, Marco Kupiainen och flera andra därtill.

Men nu har du ju nämnt deras namn på nätet?? Nu är de exponerade i media och måste fås på bättre tankar!! Eller? ;)
 
Staffan,
Det är nog ingen bra idé att försöka omvända några redan förhärdade typer. Det är ju bara er jag tänker på. :)
 
Det gäller att vara där först, med eller utan ben, äldst eller yngst, kvinna, man eller vad som helst bara man är först. Nu vill jag veta vem som blir sist på Everest.

Dessa 'rekord' är bara till för att egot skall bli större. Men är inte alla 'flytta sina gränser' enbart till för att förstärka sitt ego.

Genom berömmelse blir man prisad, man får se sitt namn i media för 5 min, blir erbjuden reklamkontrakt (ex. fat man walking) eller annan ekonomisk tillfredställesle och i slutet en personlig tillfredställesle.

För oss som aldrig når 5 min av berömmelse, eller aldrig haft för avsikt att nå den kan i alla fall få den personliga tillfredställelsen. "Jag klarade det" För mig känns det annorlunda "Jag tilläts klara det, det var inte den dagen"

Fame - Disgrace
Praise - Blame
Gain - Loss
Pleasure - Pain

Rekorden fortstätter på Everest.
 
öringen; sa:
Rungá; sa:
Nu vill jag veta vem som blir sist på Everest.

Med tanke på det man läst om hur 40 personer gick förbi en döende människa är Rolands önskan j*vligt berättigad.

Varför det?

Om man nu t.ex ger sig i kast med att bestiga det högsta berg som finns bör man vara medveten om att det inte finns någon bärmhärtighet.
"Den som dör på berget blir kvar på berget" är en oskriven regel,dels för att det låter 'tufft',men även för att det är den krassa verkligheten,det finns helt enkelt inte utrymme för hjältar.Ska en eller två dö?


peter
 
öringen; sa:
ping; sa:
Ska en eller två dö?


peter

Ingen, är väl det bästa svar jag kan ge dig. De här människorna orkade gå förbi honom när de var på väg UPP... en rent mänsklig reflex borde vara att tillsammans stanna, vända om och hjälpa honom ner.

Då har du och jag helt olika erfarenheter om 'mänsklighet',hade 'mitt' folk stannat upp vore det för möjligheten att utdela sparken som för honom över kanten.Men visst har du rätt,jag hade troligen tänkt till en andra gång och sedan släpat med fanskapet.

Det är ett hårdare klimat nuförtiden,survival of the wannabes.


peter