• Om "Fritt Forum"
    Det här forumet är för diskussioner som ligger helt utanför Utsidans intresseinriktning. Huvudsyftet är att moderatorer skall kunna flytta hit trådar som startats i andra forum, men som har bedömts inte passa in där men ändå har en intressant diskussion igång. Men det är också möjligt att starta nya diskussioner här, så länge de inte bryter mot forumets regler.

    OBS!
    Diskussioner och inlägg i det här forumet visas inte på Utsidans förstasida eller på Vad är nytt-sidan, så är du intresserad av diskussioner som ligger utanför Utsidans inriktning bör du själv bevaka forumet (mha Bevaka-knappen.

Moderna gladiatorer?

Are you all stupid or what? De expeditioner som Roland Fors ägnar sig åt har inte 9 % dödsrisk för varje "lyckad" expedition.

Apropå stupiditet så har jag gjort observationen att den gamla sortens alpinklättrare och tradklättrare hade IQ och förstånd som var rätt mycket högre än genomsnittet. Detta gällde dock inte höghöjdsklättrarna, som visserligen också stod högre än genomsnittet men bara obetydligt så. Det är välkänt att väldigt få höghöjsklättrare kunde skriva sina egna böcker utan dom använde ju spökskrivare. Dock skiljer sig även höghöjsklättrarna fördelaktigt från genomsnittet av sportklättrare och bouldrare. För med dem började det verkliga förfallet i populationen utövare av klättersport. :)
 
mellpat; sa:
Are you all stupid or what?
Ok. Ibland!
Skall IQ också vara en parameter i din gränsättning vid 8000 meter??

Vad vill du Ingemar?? Hur önskar du att det ser ut i framtiden? Vi är kanske nyfikna på din vision? Berätta!

(För om du bara tycker att det är "dumt" att de/vi riskerar livet så kan du få medhåll när som helst!)
 
Jag kan ge Mellpat ett halvt poäng (av tio möjliga), i att över 8 000 m, verkar det som om syrehalten är så låg att inga individer har några större möjligheter att tåla det, och detta oavsett väder och förberedelser.

Sen har ju jag känt mig yrslig när jag knäppt pjäxorna för säsongens första åk på 3 600 m, eller nåt, också. Fast där vänjer man sig rätt snabbt!
 
Apropå visioner så har jag inga sådana. Men svår och farlig alpinklättring borde vara en privatsak för dom berörda och ingenting annat. Mediabevakningen av höghöjdsklättring ger hela sporten oförtjänt dåligt rykte. Den typen av klättring ser jag som en avart.