Moder jord........

Dystopins fanbärare...

Vad fan är det med DN,fram med lösningarna istället.Sanningen kanske svider och konsekvenserna suger men att kliva runt problemen funkar inte längre...

peter

Senast ändrad:
Vad fan är det med DN,fram med lösningarna istället.Sanningen kanske svider och konsekvenserna suger men att kliva runt problemen funkar inte längre...

Jag håller med dig! Det senaste året har en mycket (mycket!) dyster framtid stigit fram ur dimmorna. Det är dags att gå över till hur vi ska hantera den. Man känner frustration när de stora insatserna upplevs vara Kyotoprotokoll, tunga förhandlingar, långsam politik etc, och man inte har någon möjlighet att påverka själv.

MEN!

Tre punkter:

Om man börjar äta hälften så mycket kött, och bara köpte ekologiskt, så skulle koldioxidutsläppen orsakade av köttproduktion minska med 75%. (Köttindustrin är kanske den absolut största växthusboven, av flera skäl.) Att äta hälften så mycket kött vore dessutom ingen hälsonackdel, tvärtom en fördel för de flesta.

Om alla körde miljöbil, och ställde bilen två dagar i veckan, så skulle utsläppen från biltransporter minska med 60%. Enbart att ställa bilen två dagar i veckan ger 40%, och ännu mer än så om man har kort sträcka till jobbet (Korta resor ger ju betydligt mer utsläpp per kilometer). Det vore en minst lika stor hälsovinst som köttidén ovan, om man cyklade de två bilfria dagarna. Därtill sparar man bensinpengarna, som antingen kan läggas på busskort eller (om man cyklar) ekologiskt kött (se ovan).

Ren lyxkonsumtion kan stå för en betydande del av en persons koldioxidutsläpp (pga produktion och transporter). (Exakt hur mycket har jag inte hitttat siffror på, men det vore intressant att se). Genom att handla mindre sparar man dessutom pengar, och får mer tid över till verkligt meningsfulla och givande grejer som friluftsliv eller vad som helst. Mindre shopping leder ju dessutom till mindre behov av bilresor.

Detta är tre extremt enkla och därtill nyttiga punkter som de allra flesta kan uppfylla redan imorgon (eller på måndag, snarare). Det handlar i stort sett om att välja att sitta stilla lite mer!

Många saker kan man göra ungefär hälften så mycket, och på ett sätt som ger ungefär hälften av utsläppen. Det ger en minskning med 75%. Applicera det i vardagen.

Det pratas om att utsläppen måste ner minst 75% senast till 2050. De här tre punkterna kan reducera utsläppen markant på tre viktiga områden, och det tar inte 43 år!

Peter du kan börja imorgon! :)

Senast ändrad:
Jag håller med dig! Det senaste året har en mycket (mycket!) dyster framtid stigit fram ur dimmorna. Det är dags att gå över till hur vi ska hantera den. Man känner frustration när de stora insatserna upplevs vara Kyotoprotokoll, tunga förhandlingar, långsam politik etc, och man inte har någon möjlighet att påverka själv.

MEN!

[...]

Det pratas om att utsläppen måste ner minst 75% senast till 2050. De här tre punkterna kan reducera utsläppen markant på tre viktiga områden, och det tar inte 43 år!

Peter du kan börja imorgon! :)

Jag tror inte "de flesta" kan ställa bilen två dagar i veckan. Är man tvungen att ta bilen till jobbet på måndag är man det de andra dagarna också. Vi är tre killar som sammåker mellan Växjö och Alvesta. Att lämna bilen hemma funkar bara inte.

Det var dock en sidopoäng.

Jag har sagt förut och framhåller det igen: Det spelar ingen roll hur mycket CO2 vi släpper ut per år. Det viktiga är hur länge vi håller på.

En dag måste komma då den sista pusten CO2 släpps ut. När den dagen kommer är det dags att sitta ner och räkna och se hur mycket som släppts ut. Det är den mängden som är av vikt, inte hur mycket vi släpper ut per år. X miljoner ton om året i 10 år är samma sak som 2X miljoner ton om året i 5 år.

Ett annat sätt att se det är så här: Säg att vi minskar de globala utsläppen per år med 3%. Det vore en fantastisk insats, givet att trenden sedan vi uppfann elden är att förbräna mer energi varje år. Det skulle innebära att en viss klimatförändring inte infaller år 2050, utan kanske 2053. Och det spelar inte någon som helst roll.

Det enda vi vinner på att minska utsläppen är tid, inte slutresultat. Ska vi rädda skutan behöver vi inte minska utsläppen, men kapa dem helt. Eller åtminståne en 90% eller mer. Och det nu.

Och då får man betrakta situationen globalt. Säg att vi i Sverige minskar utsläppen med 50% under de komamnde 10 åren. Då går det år mindre olja. Då faller priset en aning. Då ökar andras köpförmåga i en lika liten aning, och oljan förbränns hos dem i stället. Alltså minskar vi inte den årliga utsläppsmängden alls globalt om vi gör en privat insats här.

Bättre är att göra uppfinningar med teknologi som inte behöver olja öht, och sedan exportera den. Jag såg en anonns för ett armbandsur som drivs av solceller och aldrig behöver batteribyten. Bara en liten stund i solen då och då. Mer sånt, men i större skala.

Kollonier på Månen vore också en bra ide.

peter

Japp, du har rätt, nu vet man om problem/orsaker och nu börjar det svåra arbetet för oss människor, man får börja i sin egen vardag och göra det man kan !

Millimeter:

Nja,de sakerna du föreslog gör jag redan i stor utsträckning,har inte råd med nånting öht.Inte ens att åka kollektivt,så så mycket för ideologi...

Men man kan ju se det ur ett perspektiv som är ganska linjärt att ju mer pengar man har desto mer belastar man.Men som alltid,varför gå efter hajarna när det är enklare att håva småfisk.

peter

Senast ändrad:
Jag har slutat handla kylvaror. Känns inte som att jag kompromissar med levnadskvalitet alls. Mitt kylskåp är avstängt. Anser att det är en ganska stor besparing med tanke på alla kyltransporter och kylanläggningar som är igång.
/J

Millimeter:

Nja,de sakerna du föreslog gör jag redan i stor utsträckning,har inte råd med nånting öht.Inte ens att åka kollektivt,så så mycket för den ideologi´n...

Men man kan ju se det ur ett perspektiv som är ganska linjärt att ju mer pengar man har desto mer belastar man.Men som alltid,varför gå efter hajarna när det är enklare att håva småfisk.

Men alltså, du får ju kolla på vilka saker du *kan* förändra, inte det du kunde ha förändrat om du inte redan gjort det. Om du redan ställt bilen, äter mer vegetariskt (utom tomater, sallad, gurka typ), aldrig flyger etc, så kan du kanske inte göra så mycket mer på individuell nivå.

Nästa steg är ju att påverka politiker och folk du känner. Politiker måste genomföra förändringar, men törs inte av rädsla för att förlora väljarsympatier. Om folk påpekar att den inte handlar om en mandatperiod, utan om hela världens framtid, så kan de få lite mer perspektiv.

Och kolla upp sådant som du faktiskt köper, även om du shoppar väldigt lite. Exempelvis är växthusodlade tomater ingen höjdare, eftersom man värmer upp växthusen med fossila bränslen. Morötter är bättre, både näringsmässigt och klimatmässigt. Kolla t ex http://www.krav.se/ArticlePages/200704/23/20070423124044_public751/Rapport GWP för ekoprodukter.pdf

Lösningen på klimatfrågan är inte individuell aktion *eller* politiska åtgärder. Det är både och.

Till Bananmannen: samma som till Peter: om ni inte *kan* åka mindre bil än ni redan gör så är det ju inget att fundera på. Möjligen att skaffa en miljöbil. Vidta andra åtgärder. Mäniskor i tätorter (och som jobbar i samma tätort) kan ofta ställa bilen. Om man så har en mil till jobbet så kan man cykla. Som sagt, de korta bilresorna ger mycket större per kilometer utsläpp än långa resor, och det är alltså mest effektivt att skära ned på dem. Dessutom är ju korta resor *enklare* att skära ned på.

Ingen teknikutveckling kan göra så att vi kan fortsätta leva som vi gör och samtidigt minska utsläppen radikalt. Vi måste börja åka mindre bil, flyga mindre, konsumera rätt mat etc.

Somliga människor lever ju redan på den nivå som vi alla skulle behöva leva på för att uppnå en viss utsläppsnivå. Det är fullt möjligt.

Att helt stoppa klimatförändringen går inte. Den har ju redan börjat, och vad vi gör idag påverkar snarare vad som händer om 10, 15, 20 år. Alla utsläpp vi kan skära ner *idag* handlar om att klimatet ska förändras lite mindre och i långsammare takt om 20 år. Att minska utsläppen handlar till stor del om att vinna tid. Den tiden kan vi använda för att minska utsläppen ännu mer, och för att hinna anpassa samhället efter de förändringar som oundvikligen kommer att ske.

Det absolut viktigaste man kan göra är att läsa på och skaffa sig kunskap, för att sedan applicera i sitt eget liv, och förmå andra att göra detsamma. Börja på http://www.snf.se (Naturskyddsföreningen), så hittar du både information, och länkar till andra sidor. Att hitta informationen är inte svårt. Det svåra är att tillämpa den, för det handlar om en viljeinsats.

Senast ändrad:
Samåkning = Bra!!!

Jag tror inte "de flesta" kan ställa bilen två dagar i veckan. Är man tvungen att ta bilen till jobbet på måndag är man det de andra dagarna också. Vi är tre killar som sammåker mellan Växjö och Alvesta. Att lämna bilen hemma funkar bara inte.

Poängen är ju att ni genom att samåka 3 killar har ställt bilen 2 av 3 dagar.
Bra gjort!!

/ Niclas

Men alltså, du får ju kolla på vilka saker du *kan* förändra, inte det du kunde ha förändrat om du inte redan gjort det. Om du redan ställt bilen, äter mer vegetariskt (utom tomater, sallad, gurka typ), aldrig flyger etc, så kan du kanske inte göra så mycket mer på individuell nivå.

Nästa steg är ju att påverka politiker och folk du känner. Politiker måste genomföra förändringar, men törs inte av rädsla för att förlora väljarsympatier. Om folk påpekar att den inte handlar om en mandatperiod, utan om hela världens framtid, så kan de få lite mer perspektiv.

Och kolla upp sådant som du faktiskt köper, även om du shoppar väldigt lite. Exempelvis är växthusodlade tomater ingen höjdare, eftersom man värmer upp växthusen med fossila bränslen. Morötter är bättre, både näringsmässigt och klimatmässigt. Kolla t ex http://www.krav.se/ArticlePages/200704/23/20070423124044_public751/Rapport GWP för ekoprodukter.pdf

Lösningen på klimatfrågan är inte individuell aktion *eller* politiska åtgärder. Det är både och.

Jo,berätta det för alla s.k kulturföreningar som som leker jagad med mitt liv,som redan för 5 år sedan blev tillintetgjort.10 förlorade år går inte att få igen.Varje dag är ännu en som aldrig kommer tillbaka.Jo,det handlar om hela jordens framtid,inte min men andras för 'jag' dör med mig.Fick inte chansen ens,godtyckare ansåg att deras särintressen var viktigare än mina.

Jag tänker inte göra nåt,jag har ingen skuld.Snarare tillgodo.

peter

Kakelugnar sågas som dåligt och pellets höjs till skyarna som bra....tja är det verkligen så?
Naturskyddsföreningen tas som en god sanningssägare, jag kan tyvärr inte alltid hålla med om det heller...uppenbart är är när olika intressen kolliderar och CO2 debaklet är ett enkelt sätt att höja skatter och säga vi gör ngt... Gör de det?
Uppenbart är att det här rymdskepped drivs av solenergi, direkt, omvandlat och lagrat. Vi är för många, alltför många och uppenbart vill för många leva på en standard som tar resurser från barnbarnen, det verkar knasigt, nej än mycket knasigare.
Att iklädd mex tex med 30 kg petrokemska utrustningsdetaljer flänga runt i spenaten för att få uteupplevelser är vad friluftnissarna här i huvudsak sysslar med fast på det här mediet krävs det både elektronik, kortlevad ca 7 mdr halveringstid samt elektrisitet, telefonledningar, kopparbrytning är ruskigt miljönedsmutsande, i flera hundra år....
Morotsodlande och potatis do i gummistövlar och overall vorde sannorlikt bättre på många sätt, inte minst kostmässigt....
Men det är klart att äventyrsdelen då går helt förlorad medan överlevnadscirkeln sluts....Vad är viktigast? Givetvis olika för envar, men för helheten?
Sannorlikt finns det inga säkra sanningar och om 100 år när facit finns vet vi ändå inte vad som var rätt och fel..... men sannorlikt kommer det att klagas över våra felaktiga prioriteringar och vårt sätt att leva...
Så gör det bästa du tror på, stå för vad du gör och lev....
//J

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg