Bra förslag av Per om en tråd om mobiltäckning i Sarek. Eftersom jag inte hittat någon sådan tråd så startar jag en.
Om olyckan skulle vara framme kan det vara bra att veta ifall det finns någon punkt i närheten där man kan få iväg ett sms med Telia.
Per nämner några alternativ. Finns det fler?
Om olyckan skulle vara framme kan det vara bra att veta ifall det finns någon punkt i närheten där man kan få iväg ett sms med Telia.
Per nämner några alternativ. Finns det fler?
Apropå den här diskussionen har jag haft en liten tanke på att man kanske borde samla erfarenhet av var inom t.ex. Sarek/Padjelanta-området man faktiskt har lyckats använda sin mobil - just för att veta vart man ska bege sig den gång man snabbt behöver kalla på hjälp? T.ex. vet jag ju att om jag befinner i centrala eller östra delarna av Sarek så behöver jag inte gå (eller krypa..) längre än till Vuoinasvaratj i södra delen av Kukesvagge för att få mobilkontakt, i södra Sarek har jag täckning på knallen söder om Ruopsokjåkkå väster om Teura och i västra sarek är det god täckning på Vassjapakte.
Inget att förlita sig på naturligtvis, och mobiltäckningen beror förtås på en drös faktorer, men ändå - den dag det gäller livet?
Per