• Om "Fritt Forum"
    Det här forumet är för diskussioner som ligger helt utanför Utsidans intresseinriktning. Huvudsyftet är att moderatorer skall kunna flytta hit trådar som startats i andra forum, men som har bedömts inte passa in där men ändå har en intressant diskussion igång. Men det är också möjligt att starta nya diskussioner här, så länge de inte bryter mot forumets regler.

    OBS!
    Diskussioner och inlägg i det här forumet visas inte på Utsidans förstasida eller på Vad är nytt-sidan, så är du intresserad av diskussioner som ligger utanför Utsidans inriktning bör du själv bevaka forumet (mha Bevaka-knappen.

Mitt ljuva 70/80-tal

malindo; sa:
Är button-down-knapparnas existens verkligen nâgot som tarvar ditt stândiga fokus? Ditt mest angelànga intresseomràde?

Dags för en ny psykologisk term: "projektion".
Notera att mitt nämnande av skjortkragen ifråga endast var EN av de många stildetaljer jag i förbifarten räknade upp. För mig var det en mindre detalj, men jag kanske borde ha insett att vissa skulle känna sig utpekade.
Jag hade inte räknat med att herr Lindholm i skulle bli så angelägen att ifrågasätta just denna lilla detalj i min uppräkning (vilket får mig att anta att de andra exemplen var korrekta?).
Att jag sedan valde att hjälpa herrn på traven i förståelsen av varför just denna modedetalj har spelat ut sin roll, tycker jag visar vilken stor humanist jag är.
 
Jag känner att jag har vissa luckor i det svenska modersmålet oxå, t ex uttrycket "exxestistka esse" ger mig huvudbry.

/Håkan
 
Kära gamla SÖS ja... Det var de som tvingade oss icke-knarkande ungdomar att på skoltid beskåda Kentas och Stoffes bravader i Stockholms katakomber, urk! Och inte hade de button-downskjortor heller!


eekentaanim.gif


eestoffeanim.gif


Var väl nån timme mängdlära som fick stryka på foten, så det kanske inte gjorde nåt när jag tänker efter.

/ G
 
Håkan K; sa:
Jag känner att jag har vissa luckor i det svenska modersmålet oxå, t ex uttrycket "exxestistka esse" ger mig huvudbry.

/Håkan

Varför det vara sà hava vi redogjort för i samma post ur vilken dess citat hämtades.

Vini vidi vici / Malindo
 
Var det Kentas eller Stoffes rumpa man tvingades se guppa upp och guppa ned med rytmisk intervall under en ganska làng sekvens under den obligatoriska skolvisningen av Dom kallar oss Mods?

mvh / Masse

PS: och hur sjutton kunde di kalla dessa ilbattingar för mods?
[Ändrat av malindo 2004-03-09 kl 15:15]
 
malindo; sa:
Tack lasse för ett engagerat och vàlskrivet inlâgg, inte det minsta konspiratoriskt, utan snarare en vàlgrundad âsikt uttryckt pà det gamla hederliga, mustiga sprâk som vi erfarne män gàrna anvánda.

Martin: du bôrjar tränga in dig i ett hörn! Är button-down-knapparnas existens verkligen nâgot som tarvar ditt stândiga fokus? Ditt mest angelànga intresseomràde?

Om sâ är fallet, sà âr det pà min ära verkligen högst olyckligt att du ànnu icke lagt màrke till dess polyvalens:

A: man kan knäppa dem, och hava dà fastknâppta kragar (praktiskt i mànga làgen)

B: Man kan làta bli att knàppa dem, och hava dà lösa skjortkragar (praktiskt i andra lágen, precis som unge herrn pàpekar).

Hava skjortan â andra sidan icke dessa knappar, falla möjlighet A helt bort, och skjortan bliva i allra högsta grad monovalent.

Detta làrde vi oss i làgstadiet, tidigt 70-tal.

Mvh / malindo
[Ändrat av malindo 2004-03-09 kl 14:32]
korpar.jpg


Nu har du hittat ett ämne som kan pågå till om inte domedag så kanske till runt 2020, men då kommer väl en nostalgitripp över 90/00-talen ;)

Raskesven
 
Nordesjo; sa:
[Jag hade inte räknat med att herr Lindholm i skulle bli så angelägen att ifrågasätta just denna lilla detalj i min uppräkning (vilket får mig att anta att de andra exemplen var korrekta?).

Min gode man: redan Rosseau, och sedermera àven Peps Persson visste att detta var falsk matematik!

Till yttermera visso: att "the lost generation" (som exempelvis rasken tillhôr) gillade utsvângda braller och korta jacker, àr vàl inget vi stacklars oskyldiga barn kan skyllas för. Tror àven att ingen av mina kollegor setts bàra dylika plagg sedan dess.

Gillade dàremot PLUPP, även om hans storys var lite ödsliga och regniga.. typ Lundhag meets Fjâllràven under blygràa skyar och lángs fuktiga stigar...

Dàremot gick det ju livat till under hans berömda kâttráffar!

Mvh
 
Håkan K; sa:
Värför hette alla utslagna knarkare/alkoholister på 70-talet Kenta?

/Håkan

Annars så har vid det välkända problemet med y-belastning i kriminella kretsar. Personer med namn som slutar på "y" är överrepresenterade i kriminella kretsar..
 
malindo; sa:
.....
Till yttermera visso: att "the lost generation" (som exempelvis rasken tillhôr) gillade utsvângda braller och korta jacker, àr vàl inget vi stacklars oskyldiga barn kan skyllas för. Tror àven att ingen av mina kollegor setts bàra dylika plagg sedan dess.

Gillade dàremot PLUPP, även om hans storys var lite ödsliga och regniga.. typ Lundhag meets Fjâllràven under blygràa skyar och lángs fuktiga stigar...

Dàremot gick det ju livat till under hans berömda kâttráffar!

Mvh
Du har min djupaste sympati för att du är född för sent för att slippa möta discodunket när du gick in i tonåren Malindo, och för tidigt för att det skulle hunnit ebba ut. Klart sådant måste förvränga ens världs- och tidsbild.

Lustigt med Plupp. Han är ju ett troll, och normalt är det trollen som brukar försöka bli matade men här är det visst vice versa, ett i grunden sympatiskt troll dock...;)

Raskesven