Min Solo packlista 2007!

Re: Re: Re: Re: Re: Extrabatteri...

avslutad210712; sa:
När det gäller ITAB och Packaway så är det diskuterat massor av gånger så sök gärna.

Har köpt massor av saker från ITAB och just Packaway-stället är en av de saker jag halvgillar. Fördelen är vikten, huvan och att de faktiskt är stadigare än man kan tro när man först ser stället. Nackdelen är att det inte finns något foder vilket gör att stället klibbar mot kroppen om man tex går med kortärmat under. En annan nackdel är att det inte finns någon ventilation att tala om vilket gör stället varmt och svettigt. Trots det kommer jag troligen att använda stället även i år just pga vikten. Finns alternativ men de är liksom ordentligt mycket dyrare.

Ja... det blir väldigt mycket dyrare... köpte hem en Haglöfs Lim jacka (247g) i går, har kikat på den länge nu eftersom jag tycker att min Tierra är onödigt rejäl för ändamålet, stel och lite knölig när man går längre sträckor med packning... köpte hem lim:en mest för att kolla mer ingående och prova med lite mer kläder osv... men den kostade 2000:- och det är ju onödigt mycket cash!

Itab´s verkar ju väldigt prisvärd... men kommer jag att gilla den i längden... jag har en del prylar hemma som jag köpt billigt, men inte använder särskilt mycket just för att jag stör mig på någon detalj... och då blir ju billigt plötsligt dyrt...

Så... någon som äger en Haglöfs Lim, eller har någon kommentar?

http://www.haglofs.se/produkter/vis...ng=sv&tech=yes&Q=2&HMtrl=&Str=&show=&ak=&EB=1

Thomas

Min version....

...av packlista för solotur i svenska sommarfjäll:

Det är enligt Jörgens definition alltså utrustningens basvikt: Allt i ryggan och allt på kroppen (skin out) utom mat och bränsle

Först två alternativ för de tre...
Alt I:
* Shelter 781 gr
* Sova 1019 gr
* Bära 395 gr
----
Totalt 2195 gr
-------------------------
Alt II:
* Tarp 582 gr
* Stavar 542 gr
* Sova 1019 gr
* Bära 395 gr
----
Totalt 2538 gr

- MSR pocketrocket 86 gr (111 gr m fodral)
- Primus vindskydd 64 gr
- Spork 11 gr
- nalgeneflaska 1 L 177 gr
- kniv 168 gr
- kastrull m tamoj 149 gr
- kaffepanna 206 gr (alternativ till kastrull)
- kaffepåse skinn 71 gr
- eldstål 32 gr
- syset 42 gr
- kåsa 24 gr
- Packaway jacka 316 gr
- Columbia regnbyxa 210 gr
- KM mithrilbyxa 550 gr
- KM mithril tröja 600 gr
- undertröja långärm 162 gr
- Ullfrottékalsonger 232 gr
- Sockar * 2 132 gr
- Kängor 1800 gr
- kortkalsong 100 gr
- - - -
ej vägda:
- tandborste
- tandkräm
- tvål
- toapapper 1 rulle
- - - -
+ sådant där vikt varierar med turens längd:

* mat/dag:
Frukost RealMeal 350 gram
Lunch Varma koppen + hårdbröd + torrkött 100 gram
Middag RealMeal 500 gram
Godis/torrkött etc 100 gram

* gas

Re: Min version....

öringen; sa:
...av packlista för solotur i svenska sommarfjäll:

Det är enligt Jörgens definition alltså utrustningens basvikt: Allt i ryggan och allt på kroppen (skin out) utom mat och bränsle

Först två alternativ för de tre...
Alt I:
* Shelter 781 gr
* Sova 1019 gr
* Bära 395 gr
----
Totalt 2195 gr
-------------------------
Alt II:
* Tarp 582 gr
* Stavar 542 gr
* Sova 1019 gr
* Bära 395 gr
----
Totalt 2538 gr

- MSR pocketrocket 86 gr (111 gr m fodral)
- Primus vindskydd 64 gr
- Spork 11 gr
- nalgeneflaska 1 L 177 gr
- kniv 168 gr
- kastrull m tamoj 149 gr
- kaffepanna 206 gr (alternativ till kastrull)
- kaffepåse skinn 71 gr
- eldstål 32 gr
- syset 42 gr
- kåsa 24 gr
- Packaway jacka 316 gr
- Columbia regnbyxa 210 gr
- KM mithrilbyxa 550 gr
- KM mithril tröja 600 gr
- undertröja långärm 162 gr
- Ullfrottékalsonger 232 gr
- Sockar * 2 132 gr
- Kängor 1800 gr
- kortkalsong 100 gr
- - - -
ej vägda:
- tandborste
- tandkräm
- tvål
- toapapper 1 rulle
- - - -
+ sådant där vikt varierar med turens längd:

* mat/dag:
Frukost RealMeal 350 gram
Lunch Varma koppen + hårdbröd + torrkött 100 gram
Middag RealMeal 500 gram
Godis/torrkött etc 100 gram

* gas

Trevlig lista! Lättheten hos de tre stora ger ju en trivsam packning med utrymme för lite lyx, som tunga knivar och skinnpåsar till kaffet. På kroppen har du lite tyngre grejor än jag skulle välja, så utrustningens basvikt är ju relativt sett något högre än packningens totalvikt. Men som sagt, du har ju utrymme för detta genom att vara mer spartansk på andra områden.

Vilka är de tre stora i dina alternativ?

Jörgen

Re: Re: Min version....

Om du menar mer i detalj så here goes:

Shelter på 781 gr är ett hemsytt enkelvävstält med HB akto-båge. Sova 1019 gr är MacPac Pinnacle XL 800 gr + cellplastunderlag 219 gr. Bära 395 gr är en Mountain Hardwear Scrambler på 26 liter.

Egentligen alldeles för liten säck, men det går att få ner allt + mat för 1 vecka... 1 styck Granite Gear Vapor Trail beställd ;)

I alt II är HB UL10 Tarp 582 gr. Billiga stavar på 542 gr, ganska tunga mao. Sova och bära är samma som alt I.

Tack för din lista!

Man ligger ju i lä vad det gäller vikten... hm... bra lista! Kommer att kika på den när jag skall investera vidare... mao när ekonomin tillåter, sannolikt inte i år iaf... Sambon har börjat prata om nån Paris resa... fattar inte vad vi skall göra där...;)

Jag har iaf kommit ner 4-5kg hittills iår... så jag får väl nöja mig med det... än så länge... finliret återstår...

Finns det fler listor man kan lära och inspireras av?

Thomas

Re: Tack för din lista!

thomalin; sa:
Man ligger ju i lä vad det gäller vikten... hm... bra lista! Kommer att kika på den när jag skall investera vidare... mao när ekonomin tillåter, sannolikt inte i år iaf... Sambon har börjat prata om nån Paris resa... fattar inte vad vi skall göra där...;)

Jag har iaf kommit ner 4-5kg hittills iår... så jag får väl nöja mig med det... än så länge... finliret återstår...

Finns det fler listor man kan lära och inspireras av?

Thomas

Jag vet ju inte riktigt vilken vikt du startade med, men sannolikt har du väl genomfört den största viktminskningen du kommer att göra. Tagit kvantsprånget mot ett lättare vandringsliv. Kul!

Jörgen

Re: Re: Tack för din lista!

Jörgen Fjaderlatt.se; sa:
Jag vet ju inte riktigt vilken vikt du startade med, men sannolikt har du väl genomfört den största viktminskningen du kommer att göra. Tagit kvantsprånget mot ett lättare vandringsliv. Kul!

Jörgen

Bara på tältet HB Akto och sovsäcken HL Zensor 3 (ej spikad än) har jag minskat 3900g. Sen så har jag bytt ut Triangiat mot ett Primus EF... Skaljackan mot en HL LIM Ultimate (ej spikad än)...

Jag hade tunga prylar innan... som ändå har hängt med 5 vändor i fjällen + div cykel och låglands utflykter och funkat utmärkt... men då har jag inte varit solo...

Thomas

thomalin; sa:
Vad skulle du tagit bort/bytt ut???

Jag skulle ta bort (i klädväg):
Sandaler Nike 720g
Keps Kangol 86g 30
Handduk Kökshanduk 89g 29
T-Shirt 2 Nike Run 100g 27
T-Shirt 3 Nike Run 100g 27
Kalsonger Craft Windstopper 3par 192g 18 1 par räcker för mig, går att tvätta med lite tvål ;)
Vantar Newline 43g 36
Underställ Helly Hansen syntet 168g 19
Underställ Helly Hansen (byxa) 147g 22
Strumpor Seger 2 par tunna 84g 31
Mössa Buff 35g 37

öringen; sa:
thomalin; sa:
Vad skulle du tagit bort/bytt ut???

Jag skulle ta bort (i klädväg):
Sandaler Nike 720g
Keps Kangol 86g 30
Handduk Kökshanduk 89g 29
T-Shirt 2 Nike Run 100g 27
T-Shirt 3 Nike Run 100g 27
Kalsonger Craft Windstopper 3par 192g 18 1 par räcker för mig, går att tvätta med lite tvål ;)
Vantar Newline 43g 36
Underställ Helly Hansen syntet 168g 19
Underställ Helly Hansen (byxa) 147g 22
Strumpor Seger 2 par tunna 84g 31
Mössa Buff 35g 37

- Sandalerna är snart bortbytta... mot vad är ej klart
- 1 kalsong är redan borta enl tidigare inlägg
- Syntet stället är borta enl tidigare inlägg

- Strumportna behåller jag då jag är van vid dubbla strumpor... här vågar jag inte ändra något...
- Kepsen kan jag nog klara mig utan...
- Minst en t-shirt kommer med ev ett lättar linne istf den ena t-shirten...
- Handduken ... Yepp... den ligger på min ta ta bort lista...

Eftersom jag planerar lite toppturer så vet jag att ett par tunna vantar och en bugg är vad jag behöver... möjligtvis kan jag kapa buffen något och ev hitta lättare vantar... ej prio men när finliret sätter igång så kanske det händer nåt...

Jag är nog inte ExtremUL, utan mer LagomUL...

Thomas

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg