Min Solo packlista 2007!

Re: Extrabatteri...

bjonil; sa:
Annars håller jag med ovanstående anmärknigar. Minska kläderna (Vandringskläder plus lägerombyte räcker), Bort med sandaler. Du kan vada i kängorna utan strumpor och med tejp runt vristerna där regnbyxorna överlappar. Ett kokkärl räcker samt en vikkåsa.

Men det är du som bestämmer! Hoppas du får en fin tur. Jag skall själv till Kebnekaiseområdet kring midsommar med brorsan.

/Björn Nilsson

Kärlen kommer jag att minska på nåt sätt antingen tar bort ett helt eller minskar ner storlek och/eller vikt/volym...

Eftersom jag går i kängor och planerar att ta en längre tur så vill jag slippa att gå i kängor eller barfota på vilodagarna... tidigare inlägg om sandaler är intressant... det är en prio viktminskning eftersom de jag har ligger högt på listan...

Ingen som har synpunkter på min ganska tunga skaljacka? Den ligger iaf högt i prio viktminskningsmässigt (6:a) Alternativ?

Thomas
 
Re: Re: Extrabatteri...

thomalin; sa:
bjonil; sa:
Annars håller jag med ovanstående anmärknigar. Minska kläderna (Vandringskläder plus lägerombyte räcker), Bort med sandaler. Du kan vada i kängorna utan strumpor och med tejp runt vristerna där regnbyxorna överlappar. Ett kokkärl räcker samt en vikkåsa.

Men det är du som bestämmer! Hoppas du får en fin tur. Jag skall själv till Kebnekaiseområdet kring midsommar med brorsan.

/Björn Nilsson

Kärlen kommer jag att minska på nåt sätt antingen tar bort ett helt eller minskar ner storlek och/eller vikt/volym...

Eftersom jag går i kängor och planerar att ta en längre tur så vill jag slippa att gå i kängor eller barfota på vilodagarna... tidigare inlägg om sandaler är intressant... det är en prio viktminskning eftersom de jag har ligger högt på listan...

Ingen som har synpunkter på min ganska tunga skaljacka? Den ligger iaf högt i prio viktminskningsmässigt (6:a) Alternativ?

Thomas


Det är såklart alltid bra med så lätta grejor som kan kan ha (utan att förlora funktionen), men jag menar att ta bort dubletter går före att byta fungerande utrustning ;).

Annars förslag på alternativ t ex ITAB: s PackAway-ställ, lätt regnställ som andas, ca 550 gr komplett. Priset ca 700 kr komplett med byxor :).

//J
 
joru; sa:
8. packa i dubbla sopsäckar och skippa regnskydd till ryggsäcken.

//J

Det här rådet fick jag före min första tur, och jag tycker INTE att det är ett bra råd. Min ryggsäck blev som bly när det regnade. Mitt förslag är att provpacka med sopsäckar och sedan ställa sig i duschen och kolla efter hur tung ryggan blir. Tycker man att den extra vikten känns okej kan man ju köra med plastpåsar.

Jag ska aldrig mer vandra utan regnöverdrag till ryggsäcken! Eller möjligen en poncho som ju både täcker ryggsäcken och mig själv.
 
Poncho är lösningen på månget vandrarproblem, men inte om det blåser styggt!
En lätt ryggsäck i tunnt material håller inte många gram vatten själv och plastsäckar dubbla är vida tätare än något i sinnevärden, hinintills skådat, ryggsäcksregnskydd.

go tur
 
Revidering nr 1

Efter de första kommentarerna så har följande modifieringar gjorts:

- Dagstursäck -544g
- Underställströja -168g
- 1 tee -137g
- 1 Vattenflaska -96g
- Toarullsinnerpapper! lol! -7g
- En gastub (kompletterar på vägen) -275g

+ Packpåsar 103g
+ Extra batteri 14g

Det kommer ju givetvis att tillkomma en del mat m.m på + kontot...

Total vikt nu 12840g = -1173g!(14013g)
Vikt att bära exkl mat = 10361g

Thomas
[Ändrat av thomalin 2007-05-12 kl 10:10]
 

avslutad210712

Gäst
thomalin; sa:
Just det... lägger till ett extra batteri på listan... har dessutom ett specialbatteri till den kameran, som man dessvärre inte kan köpa hursomhelst...

tnxalot...

Testa http://www.zebramedia.com

Finns några andra som också säljer "piratbatterier" till digitalkameror. Till mina kameror har jag två originalbatterier (de som följer med) och 5 piratbatteriet och jag märker ingen direkt skillnad mellan dem förutom att priset var "något" lägre för piraterna.
 
Re: Re: Re: Re: Extrabatteri...

thomalin; sa:
joru; sa:
Annars förslag på alternativ t ex ITAB: s PackAway-ställ, lätt regnställ som andas, ca 550 gr komplett. Priset ca 700 kr komplett med byxor :).

//J

Ser ju ok ut...

http://www.idefixteko.se/open_produkter/produktinfo_body.asp?prodid=16288&plats_id=1386

Någon som testat... har aldrig köpt nåt från itab.. funkar det?

//T

Jag törs sticka ut hakan och säga att PacAway är mycket prisvärt, men inget pansarställ till videsnåren.....ITAB helt OK att göra affärer med, i min blygsamma erfarenhet.
 

avslutad210712

Gäst
Re: Re: Re: Re: Extrabatteri...

thomalin; sa:
joru; sa:
Annars förslag på alternativ t ex ITAB: s PackAway-ställ, lätt regnställ som andas, ca 550 gr komplett. Priset ca 700 kr komplett med byxor :).

//J

Ser ju ok ut...

http://www.idefixteko.se/open_produkter/produktinfo_body.asp?prodid=16288&plats_id=1386

Någon som testat... har aldrig köpt nåt från itab.. funkar det?

//T

När det gäller ITAB och Packaway så är det diskuterat massor av gånger så sök gärna.

Har köpt massor av saker från ITAB och just Packaway-stället är en av de saker jag halvgillar. Fördelen är vikten, huvan och att de faktiskt är stadigare än man kan tro när man först ser stället. Nackdelen är att det inte finns något foder vilket gör att stället klibbar mot kroppen om man tex går med kortärmat under. En annan nackdel är att det inte finns någon ventilation att tala om vilket gör stället varmt och svettigt. Trots det kommer jag troligen att använda stället även i år just pga vikten. Finns alternativ men de är liksom ordentligt mycket dyrare.
 
avslutad210712; sa:
thomalin; sa:
Just det... lägger till ett extra batteri på listan... har dessutom ett specialbatteri till den kameran, som man dessvärre inte kan köpa hursomhelst...

tnxalot...

Testa http://www.zebramedia.com

Finns några andra som också säljer "piratbatterier" till digitalkameror. Till mina kameror har jag två originalbatterier (de som följer med) och 5 piratbatteriet och jag märker ingen direkt skillnad mellan dem förutom att priset var "något" lägre för piraterna.

Batterier kan du kika på Tradera efter, jag brukade köpa batterier 2 st för 99 kr och de fungerade alldeles utmärkt! Canon-batterier.

// Jocke
 

Liknande trådar