Mer glapphype från östra Svealand

Re: Re: Det är bara ...

boe skates; sa:
Jag ser att du flyttat stoppkammen från framsidan av bindningen till mitten, antagligen i en strävan att få remmen att arbeta mer rakt över kammen?
Jo det var så jag tänkte. Tackar för tipset. Spar vi aluminium så spar vi miljön.
Palle_Z; sa:
In med prylarna i Solidworks så kan jag med lite FEM-analys äntligen få svaret på om det är 2 eller 2,5 mm halvhård aluminium som gäller.
Nästa steg var att göra lite FEM-analyser för att kolla vridstyvheten.
Fast har du tid över skickar jag gärna några modeller i parasolids till dig.

/Benny
 
Att 2,5 är starkare än 2 vet man ju i det här fallet innan man "räknat"; men hur vet ni vad det är för laster som gäller? Med eller utan dator känns det som nåt man skulle behöva veta för att räkna.
 
Mezzner; sa:
Att 2,5 är starkare än 2 vet man ju i det här fallet innan man "räknat"; men hur vet ni vad det är för laster som gäller? Med eller utan dator känns det som nåt man skulle behöva veta för att räkna.

Jag och Benny håller på och sätter ihop ett paket med tryckgivare och accelerometrar som Bo skall tejpa upp på skor och skridskor och köra runt med i ett par veckor. Sedan hoppas vi ha tillräckligt med data kring lastbelastningar i systemet.

-Palle
 
Håller det?

En liten parantes från förr:
För många Herrans år sedan när Thure fick uppdraget att provköra Halles 'skiss' till klämlåsning så fick jag det något mindre glamorösa uppdraget att prova dimensioneringen av plåtbeslagen i Halles vajerbindning. Jag vill minnas att det var 1,5 mm RS som gällde. Jag kunde inte rapportera annat än att det höll.

Det var ett stort misstag att ge mig uppdraget! Halle fick massor av reklamationer och han lovade sig själv (och mig) att fortsättningsvis bara anlita stora tunga åkare med bristfällig teknik för hållfasthetsprövning.

Ett råd till alla som tvekar om dimensioneringen - för att begränsa möjligheten till att beslutsamhetens friska rodnad i eftertankens bleka krankhet övergår - var ärlig mot dig själv och tag hänsyn till hur stor du är och om ditt åksätt är snällt mot grillorna. Det ÄR skillnad på olika!

Torbjörn
 
Vad är det där halvhård?

Själv är jag väl sprungen ur SIS-beteckningarnas generation, men sitter nu så till att jag inte ens kan kolla upp dessa.

Minns däremot att för lite krävande konstruktioner brukar det bara vara aktuellt med två aluminiummanterial.

Det ena är inte såå dyrt och finns i flera tillstånd, men den varmåldrade (-06) är klart bäst.

Sen finns det som oftast benäms som dural. Minns inte så noga om tillståndsbeteckningarna där men detta material är ju klart dyrare och något starkare.

(Gemensamt för alla kvaliteterna är förstås E-modulen.)
 
Halvhårt

Det här hittade jag på Tibnors hemsida. Jag antar att man med ’Hårdbearbetat’ menar kallvalsat.


Vanliga tillståndsbeteckningar (utdrag ur EN 515:1993)

Tillstånd Egenskaper
F Fabrikstillstånd - inga gränsvärden för
mekaniska egenskaper anges.
O Glödgat - produkter som erhåller de för
glödgat angivna egenskaperna efter
värmebearbetning, får betecknas som
O-tillstånd.
O2 Termomekaniskt behandlat för att öka
formbarheten såsom krävs för superplastisk
formning. (SPF)
H12 Hårdbearbetat - 1/4 hårt.
H14 Hårdbearbetat - 1/2 hårt.
H16 Hårdbearbetat - 3/4 hårt.
H18 Hårdbearbetat - 4/4 hårt. (helhårt)
H19 Hårdbearbetat - extra hårt.

Beträffande dural så använde jag det faktiskt i mina fasthälare. En begränsade faktor med duralplåt är att om man försöker sig på ett alltför snäv böj så går biten av! På min skredstång där passformen kring kängan inte var så viktig, fungerade dural. Jag fick en del plåt av en god vän som för länge sedan ritade flygplan åt Malmö Flygindustri. Det var stake in den plåten!

Torbjörn
 
Hej Torbjörn,

På bilden på dina skridskor ser det ut som om remen över foten fästs med kardborrband. För många år sedan hade jag ett par skridskor med speciallösning till ett par vandrarkängor som jag fäste med en rem över tån, med kardborre. Men med snö på isen fäste inte kardborren särkilt bra och om det kommer vatten på kardborren som fryser blir det ännu svårare att fästa.
Men du kanske redan tänkt ut någon smart lösning även här.
Har själv byggt skridskor efter liknande modell som du men har vanlig rem och remspänne.

/Henrik
 
De aluminiumkvaliteter jag avsåg tidigare är SS4212-06 (varmåldrat) samt SS4338-06 (också varmåldrat, dural).

Finns några varianter till som är starka, men troligen mindre tillgängliga och onödigt dyra.


(AA-beteckningarna är 6351 resp 2014 och DIN är Al-Si1MgMn resp Al-Cu4SiMg)
 
Nytt prov uppenbarligen av nöden

Jag har visserligen provat tidigare med gott resultat men jag skall redan i natt göra nya frysprov.

1) Band som först blöts, trycks samman och sedan får ligga ute i natt
2) Band som badas i snö, trycks ihop, fuktas lätt och får ligga ute i natt

I morgon bitti provas funktionen varpå rapport följer.

Torbjörn
 
Alu

En variant på alukvalitet som är stark och bra heter AlMg5. Saltvattenbeständig, lättarbetad. Jag har restbitar kvar efter flyttankstillverkning tjocklek 3,o mm om ngn är intresserad.
-Blasse
 
FEM och skridskor

Mezzner; sa:
Att 2,5 är starkare än 2 vet man ju i det här fallet innan man "räknat"; men hur vet ni vad det är för laster som gäller? Med eller utan dator känns det som nåt man skulle behöva veta för att räkna.

Att 2,5mm är styvare än 2,0mm är riktigt men behöver nödvändigtvis inte betyda att en konstruktion per automatik blir starkare.

Syftet skulle vara att genom några enkla fall se var skridskon är mest påkänd belastningsmässigt, t ex genom vridning och böjning.

Utifrån detta kan man studera var det är lämpligt att ta bort material för viktoptimera samt hur borrhål påverkar en redan slimmad konstruktion. Utifrån dessa resultaten kan man bl a avgöra vilken materialkvalitet man skall välja för att skridskon skall motstå permanent deformation (plasticering) och brott.

Det kan visa sig att skridskon är för vek eller för styv. Alternativen är då att öka godstjockleken, byta till styvare material eller

göra konstruktionen styvare. Här får man göra flera jämförande analyser mellan olika tjocklekar och mer eller mindre hållfasta kvaliteter.
Hur vet man om skridskon är för vek eller styv? Jag drar mig till minnes att Bo någonstans skrivit att han inte vill att skridskon skall vara för styv. Den skridskon är ju en lämpligt referensmodell för Bo att använda i en analys.

Vilka laster är det som gäller?
Palle_Z; sa:
Jag och Benny håller på och sätter ihop ett paket med tryckgivare och accelerometrar som Bo skall tejpa upp på skor och skridskor och köra runt med i ett par veckor. Sedan hoppas vi ha tillräckligt med data kring lastbelastningar i systemet.
Ja, Palle har en lösning på det här. Fast tills dess att det ligger is ut till Stora Högarna med lite varierade förhållande får man försöka göra det enkelt för sig.

2,0mm, 2,5mm eller 3mm? Om jag i min modell ändrar tjockleken från 3,0mm till 2,5mm på klys och hälstöd sparar jag 11g/skridsko.

Däremot så reduceras styvheten med 40% på klyset i tvärsnittet genom hålen i skridskons längsled.
torpet; sa:
Ett råd till alla som tvekar om dimensioneringen - för att begränsa möjligheten till att beslutsamhetens friska rodnad i eftertankens bleka krankhet övergår - var ärlig mot dig själv och tag hänsyn till hur stor du är och om ditt åksätt är snällt mot grillorna. Det ÄR skillnad på olika!
Så det är inte på klys och hälstöd man skall spara vikt.

En aspekt som är intressant är; säg att vi har ett klys som är oändligt styvt, detta innebär att skridskon (och sulan och vidare uppåt) får ta all belastningen. Om man vidare tar upp hål för skruv eller nit så har konstruktionen drastiskt försvagats. Ofta funderar jag på ifall jag kör ner i en djup spricka i hög fart och om inte skridskon kröks så lär det väl bli knät som åker på smällen. Samtidigt skall ju inte skridskon krökas för minsta spricka.

Nackdelen med Al är att det är ett kort spann från det att materialet plasticerar tills brott.
torpet; sa:
En begränsade faktor med duralplåt är att om man försöker sig på ett alltför snäv böj så går biten av!
Innerradien på bocken skall minst vara 1xplåttjockleken, vilket inte är helt lätt att kontrollera om man är hänvisad till skruvstäd.

Mezzner; sa:
De aluminiumkvaliteter jag avsåg tidigare är SS4212-06 (varmåldrat) samt SS4338-06 (också varmåldrat, dural).
Om jag skulle gå ut och skaffa material för att bocka hade jag nog valt en Al-kvalitet motsvarande SS4104-06 (varmåldrat) som verkar vara relativt lättbearbetat, möjligen SS4212 men inte SS4338 dural. (Om man inte är så rå att man fräser delarna ur ett solitt AL-stycke, respekt).

Det känns som om vi har ett uppslag till ett spännande examensarbete.

/Benny
 
Ååh, ni sena tiders barn...

...som har alla dessa möjligheter till belastningsanalyser och optimala dimensionsberäkningar. Förr hette det att en gräns måste överskridas för att kunna konstateras.

Ett fall (obs, vits!) jag erinrar mig var när Lasse L försökte sig på en drastisk viktminskning av det tyngsta på grillan, nämligen skenan. Han hade slipat ned den på mitten - vertikalt sett - så att den alltså bara höll full tjocklek dels i själva åkytan och dels i profilflänsen. Efter ett par mil på Långtarmen snäppte skenan av i höjd med tårna och Lasse stöp. Han höll tårna högt och fullföljde turen med den minsta uppslipning världen skådat. Slut på det experimentet.

Lycka till med exjobbet!

Torbjörn
 

Liknande trådar


Vinter i Österrike: 6 höjdpunkter

Upplev ikoniska skidbackar, glaciäräventyr och charmiga byar där alpina traditioner och kulinariska smakupplevelser skapar en unik atmosfär.

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg