Mer giftfritt stormkök?

Man kan tro vad man vill om giftigheten, men aluminiumkastruller blir snabbt väldigt trista. Får porig och sträv yta. Svårdiskade. Bara det räcker för att rostfritt ska vara bättre, tycker jag.
Det är inte alls min erfarenhet av hårdanodiserade (HA) alugrytor. 100% av min utematlagning sker i en enliters HA från Trangia, och den bär knappt spår av användning efter ett drygt årtionde (om inte mer). Kan i o f s bero på "snälla" matlagningsmetoder (mest grytor) och därmed inget behov av hårdhänta diskmetoder.

Vid tillverkningen av flygplan 29 inträffade ett antal skärskador på nyarbetad ogradade aluminiumplåtar. Då ytor och kanter hade aluiminet ooxiderad aluminumfragment blev sårläkningen svår till inte oxiderad aluminumfrafment blev sårläkningen svår till man lärde sig att spoltvätta såren. Metalliskt Al underlättar inte kroppens självläkning.

Har du aldrig sett vanliga gamla aluminiumkastruller, hur de ser ut? Svåranvända blir de väl inte, men lite äckliga. Särkilt om man inte har möjlighet att diska så effektivt som hemma.

Har du aldrig sett vanliga gamla aluminiumkastruller, hur de ser ut? Svåranvända blir de väl inte, men lite äckliga. Särkilt om man inte har möjlighet att diska så effektivt som hemma.
Trams, har aldrig sett ett Trangia som är i för dåligt skick att för att kunna diskas.

Man har alltid möjlighet att diska godtagbart ute.
Vatten, snö, gräs,mossa, kråkris, granris eller vad man nu hittar.

Trams, har aldrig sett ett Trangia som är i för dåligt skick att för att kunna diskas.

Jag håller med, för att om man inte löser problemet med att kunna diska sina matkärl ordentligt så är en magsjukdom butolism garanterad!

Det funkar även helt utmärkt att diska i saltvatten pga saltvatten är bakteriedödande, viktigast är att matkärlen blir bakteriologiskt helt rena!

Att alu-matkärl blir gråfärgade och tråkiga när dom används är bara kosmetiskt.
Vi själva doftar ju inte direkt Bvlgari MAN in black när vi är ute i vildmarken efter några dagar...

Jag håller med, för att om man inte löser problemet med att kunna diska sina matkärl ordentligt så är en magsjukdom butolism garanterad!

Det funkar även helt utmärkt att diska i saltvatten pga saltvatten är bakteriedödande, viktigast är att matkärlen blir bakteriologiskt helt rena!

Att alu-matkärl blir gråfärgade och tråkiga när dom används är bara kosmetiskt.
Vi själva doftar ju inte direkt Bvlgari MAN in black när vi är ute i vildmarken efter några dagar...
Nja, gamla intorkade matrester på/i grytan är kanske inte så aptitliga, men lika ofarliga som din torkade mat, så länge de är just torra. Elaka bacillusker behöver vatten för att börja föröka sig. Så det är bättre att låta den slarvigt diskade grytan torka ordentligt före nerpackning, än att skrubba den så "ren" att man förstör oxidskiktet och får i sig aluminium vid nästa kok.

Clostridium botulinum är f. ö. en strikt anaerob bakterie, det vill säga dess sporer kan växa (och bilda botulinumtoxinet) endast i syrefri miljö. Ev bakterier/sporer som råkat kontaminera grytan (från t ex jord) dör dessutom ändå av kokning vid nästa matlagning.
Så nej, ingen risk för botulinförgiftning heller p g a slarvig diskad grryta :)

Senast ändrad:

Men snälla nån, när sa jag att man inte KUNDE diska kärlen?

Kokar man aldrig nåt annat än vatten för att hälla på nåt pulver blir det nog inte så stora skador på ytan. Men lagar man riktig mat, vilket kan inbegripa syror, i kastrullen blir ytan porig efter ett tag. En slät yta kan man i princip torka ren. En porig icke.

Fattar inte varför så många diskussioner urartar till nån slags snoppmätning. Man KAN ha olika åsikter och preferenser och alla behöver inte övertalas att tycka likadant. Allt är inte en tävling.

Inte alltid. De jag har använt för att bygga en lätt spritbrännare - och jag har byggt några genom åren - hade aldrigt någon plasthinna på insidan, ren aluminium.

Så nej, ingen risk för botulinförgiftning heller p g a slarvig diskad grryta :)
Så då hade min fru i tisdags lite otur att bli akut magsjuk genom att köpa en färdigrätt på ICA och sen spy/skita med hög feber i 2 dygn och sen bli frisk på bara några timar...

Liknande trådar

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg