Mer giftfritt stormkök?

Det är ju inte säkert det var botulism. Det finns andra mikrober som kan ge magsjuka.
Jag har under de senaste 10 åren blivit magsjuk beroende på vad jag ätit.
En gång var det en kycklingmacka på flyget som ställde till det. Alla ombord som åt mackorna blev dåliga. Då är två toaletter inte nog för 40+ pax.
En gång efter en kebab på ett halvsunkigt hak tidig morgon efter en utekväll.
Och senast efter en burgare i Värnamo på en snabbmatsrestaurang som marknadsför sig med bättre mat än de andra.
Under samma period har jag under perioder levt på frystorkad eller MRE som ätits i en plastbytta med sked och dessa har hjälpligt torkats av och ibland sköljts med vatten från en flaska.
Och ätit mat som jag varit skeptisk till men som varit enda alternativet.
Inget av detta har gjort mig sjuk.
Glömde tusen pussar från hunden, som äter lite av varje.
Så magsjuka är ren otur och tråkig när den slår till. Men äter man inte jord dagligen så blir det i alla fall inte Botulism.

Jag har under de senaste 10 åren blivit magsjuk beroende på vad jag ätit.
En gång var det en kycklingmacka på flyget som ställde till det. Alla ombord som åt mackorna blev dåliga. Då är två toaletter inte nog för 40+ pax.
En gång efter en kebab på ett halvsunkigt hak tidig morgon efter en utekväll.
Och senast efter en burgare i Värnamo på en snabbmatsrestaurang som marknadsför sig med bättre mat än de andra.
Under samma period har jag under perioder levt på frystorkad eller MRE som ätits i en plastbytta med sked och dessa har hjälpligt torkats av och ibland sköljts med vatten från en flaska.
Och ätit mat som jag varit skeptisk till men som varit enda alternativet.
Inget av detta har gjort mig sjuk.
Glömde tusen pussar från hunden, som äter lite av varje.
Så magsjuka är ren otur och tråkig när den slår till. Men äter man inte jord dagligen så blir det i alla fall inte Botulism.
Vad är MRE?

Bilderna i #71 stämmer väl med vad Trangia säger:

"Förvara inte mat i kokkärlen utan rengör dem på en gång. Var noga med att torka torrt efter rengöring innan du packar ihop köket. Fukt och matrester kan orsaka korrosion, missfärgning och hål i aluminiumet." https://trangia.se/support/guider/anvanda-skota/
Japp, scoutkårens "diskinstruktion" säger: Torka alltid torrt med papper innan köken ställs undan.

Och brännaren ska alltid förvaras i en separat påse.

Fast vad betyder "kunna diskas"?
Man kan ju diska allt, om man vill.

Nog har varit med om aluminiumgrytor som är så pass repiga, nötta och oxiderade att jag personligen, till mitt användningsområde, skulle bedöma dem som icke diskbara.
Det har ingenting att göra med att de inte kan diskas, utan att de kräver en diskinsats som jag inte är intresserad utav.

Nog har varit med om aluminiumgrytor som är så pass repiga, nötta och oxiderade att jag personligen, till mitt användningsområde, skulle bedöma dem som icke diskbara.
Var (i vilket sammanhang) har du sett dem?

Den scoutkår jag är med i har nog närmare 30 kök, och många av dem är nog minst 30 år gamla. Visst, de har uppgraderats en del över åren, men det har ju mest handlat om att köpa till gasbrännare och tamojar. De grytor och stekpannor som behövt bytas ut har inte handlat om repor utan värre skador. Bucklor eller smälta för att de används på öppen eld.

Loppisar, förråd, m.m.

Grytor som någon skrapat hårt i.
Grytor som stått med fukt/matrester/brännare i.
Grytor som förmodligen diskats med ett aggressivt diskmedel, som färgar av sig grått på fingrarna.

Finns tre bilder i denna tråd som är på god väg.

Ovanstående inkluderar andra grytor än Trangia.

Inte förvånande att scoutkårens är i gott skick. Ni sköter ju om utrustningen ordentligt. Alla gör inte det...

Jag får lite svårt att få det att gå ihop med inlägget som startade sidospåret...
Man kan tro vad man vill om giftigheten, men aluminiumkastruller blir snabbt väldigt trista. Får porig och sträv yta. Svårdiskade. Bara det räcker för att rostfritt ska vara bättre, tycker jag.

Det är lite som att t.ex. såga Hilleberg för man har sett trasiga Hilleberg på festivaler...

Eller såga Hultafors yxor för att man sett en gammal sönderrostad Hultaforsare.

Liknande trådar

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg