Mer giftfritt stormkök?

Är det inte det som insidan på alla läsk-/ölbrukar i alu är täckta av?

Skulle inte tro att det är särskilt giftigt med tanke på hur många dryckesburkar som konsumeras dagligen i världen.

Iofs är det oftast inte så att man värmer dessa burkar.

/Patrik
Aluminiumburkar har en plasthinna på insidan.

Använder du alu-folie i ugnen hemm eller på grillen? Tror många gör det och har inte hört någon som farit illa av det men jag är varken läkare eller kemist.

Vet inte om kapitel 10 i detta produktdatablad kan ge några fler ledtrådar

/Patrik

Ja, jag använder alufolie till mycket... den som kommer levande ur det här livet får väl berätta för alla andra vad som var det rätta... :)

Det kan hända att jag har fel, men jag är övertygad om att det alltid är någon barriär i aluminiumburkar.
Rätt mig gärna om jag har fel.

Ja, eftersom sura drycker (och de flesta drycker är sura) fräter igenom eventuell aluminiumoxid och sen aluminiumet.

Men plasthinnan är ju väldigt tunn och sitter hårt fast, i princip kan man se det som att burken är klarlackad på insidan.

Hej, jag har ett Trangia 25 i aluminium. Vill ha ett kök eller kärl till nuvarande som är mer giftfria än aluminium.
Så frågan är om någon har tips på stormkök eller kärl som passar Trangia 25, som är mer giftfria?
Någon som har koll/har intresserat sig för denna fråga?
Undviker även non-stick-beläggningar.

Vet tex att Trangia numer har duossal, med rostfritt stål innerst. Vet dock inte om det skyddar mot genomsläpp från aluminium och skulle helst slippa aluminiumet helt.

Är oftast tre personer när vi är ute så behöver kring Trangia 25 i storlek.
Trangia är väldigt praktiskt och mångsidigt, även om det väger en del.
Det är inga problem med Duosal grytorna, Titan leder värmen mycket dåligt

Normalt är jag inte orolig för aluminium i Trangian.
Men sura saker är ett problem.
En gång värmde jag svartvinbärssaft i Trangiapannan.
Innan vi hann dricka upp saften var det hål i kaffepannan.

Nästa gång värmde jag bara vatten och tillsatte saften i koppen.

/John

Man kan tro vad man vill om giftigheten, men aluminiumkastruller blir snabbt väldigt trista. Får porig och sträv yta. Svårdiskade. Bara det räcker för att rostfritt ska vara bättre, tycker jag.

Man kan tro vad man vill om giftigheten, men aluminiumkastruller blir snabbt väldigt trista. Får porig och sträv yta. Svårdiskade. Bara det räcker för att rostfritt ska vara bättre, tycker jag.
Beror väl även på lite vad man kokar i dom.
Jag har haft mitt Trangia i minst 30år och det är fortfarande i bra skick trots relativt mycket användning.

Undvik koka rabarberkräm och göra inlagd sill i det så kommer det nog att gå bra.

Men visst, jag har gnuggat ur mitt med stålull lite då och då.

Liknande trådar

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg