Mer giftfritt stormkök?

När det gäller titan så är det vad jag förstår det som oftast en legering och då bör man kanske fråga återförsäljaren vad den legeringar är.

Mitt minne är att Tatonkas rostfria grejer är ytterligare tyngre jämfört med
Trangias motsvarande i DuoSSAL ... Men: helt nonstick- och aluminiumfria...
Köpte mina Tatonkadelar från TrekInn:
https://www.tradeinn.com/trekkinn/sv/tatonka-kruka-set-multi/137046905/p
/Odd
Jag mindes rejält fel!

Efter att ha grävt fram min Tatonka-utrustning (hade ju lovat en bild på deras tamoj i
en annan tråd) så har jag nu kontrollmätt, vägt och tjockleksmätt Tatonkadelarna som
är MYCKET lika Trangias T25-motsvarigheter i måtten, men alltså i ren 18/8 rostfritt:

Stekpannan: 224 gram (mot 178 för DuoSSAL) och 0,50 mm plåttjocklek (mot 0,82 mm för Duossal)
och Tatonkas stekpanna ryms med ca millimetern till godo inne i T25 DuoSSAL-stekpannan.
(Hm, jag undrar om de kostat på sig en lite tjockare botten i stekpannan? Den känns lite så...)

Ytterkastrullen: 174 gram (mot 228 för DuoSSAL) och 0,42 mm plåttjocklek (mot 0,88 mm för Duossal)
och Tatonkas ytterkastrull ryms med ca halvmillimetern till godo inne i T25 DuoSSAL-ytterkastrullen.

Innerkastrullen: 161 gram (mot 186 för DuoSSAL) och 0,42 mm plåttjocklek (mot 0,87 mm för min Duossal)
och Tatonkas innerkastrull går inte ens att pressa ner i T25 DuoSSAL-innerkastrull! Man kommer knappt
halvvägs. Tvärtom går lika illa...

Tatonkas 18/8 rostfria 6dl bränsleflaska av SIGG-typ väger 121 gram (tom och utan kork) medan
Primus motsvarande 6dl bränsleflaska väger 136 gram. 0,42 mm plåttjocklek (mot 1,11 mm för
alu-flaskan)

Att välja rostfritt har alltså i vissa fall/jämförelser klara viktfördelar. Och värmespridningen är ju
MYCKET bättre än för titanversionerna - men naturligtvis långt efter aluminium. Det är nog där-
för Trangia kör med sitt DuoSSAL-laminat och inte rent rostfritt... Jag vill minnas att SIGG också
har ett liknande laminatmaterial i sitt utbud...
/Odd

Senast ändrad:
Ha! Nu blir jag förvånad. Jag har både Tatonka och duosal, både stora och lilla och trodde absolut Tatonka var tyngre! Var faktiskt därför jag köpte stora duosal. Nä, jag kollade inte vikten, jag bara antog. Det och för att slippa borra hål för gasslang. Nåja, men kan aldrig få för många trangia. Bra med flera på picknick om man är många om inte annat. 😀

Hej, jag har ett Trangia 25 i aluminium. Vill ha ett kök eller kärl till nuvarande som är mer giftfria än aluminium.
Så frågan är om någon har tips på stormkök eller kärl som passar Trangia 25, som är mer giftfria?
Någon som har koll/har intresserat sig för denna fråga?
Undviker även non-stick-beläggningar.

Vet tex att Trangia numer har duossal, med rostfritt stål innerst. Vet dock inte om det skyddar mot genomsläpp från aluminium och skulle helst slippa aluminiumet helt.

Är oftast tre personer när vi är ute så behöver kring Trangia 25 i storlek.
Trangia är väldigt praktiskt och mångsidigt, även om det väger en del.
Jag personligen kommer runt allt detta med pfas och annat i kokkärl genom att tillverka allt själv av rostfria stålkärl hittat på loppis och annat. Det finns många DIY projekt på Youtube, mm.
Mitt mål är att tillverka all hike utrustning med så naturliga material som möjligt. Just mitt kök är lite tyngre än de som normalt förekommer, men inte mycket. Det är det värt. Har nästan ingen plast heller, endast egen vaxad canvas och diy gear. Mycket från "oldschool militär utrustning.
Det har INTE kostat med mycket 👍🏻

Aluminium oxideras av syret i luften och blir inert. Med syror kan oxidskiktet lösas upp. Först då kan kärlen släppa alluminium. Hur ofta kokar du syrlig mat vid friluftsliv?

Aluminiumoxid är väl inte på något vis farligt? :)
Är det inte det som insidan på alla läsk-/ölbrukar i alu är täckta av?

Skulle inte tro att det är särskilt giftigt med tanke på hur många dryckesburkar som konsumeras dagligen i världen.

Iofs är det oftast inte så att man värmer dessa burkar.

/Patrik

Jag tänker använda aluminiumkärl mer i matlagningen :)

Använder du alu-folie i ugnen hemm eller på grillen? Tror många gör det och har inte hört någon som farit illa av det men jag är varken läkare eller kemist.

Vet inte om kapitel 10 i detta produktdatablad kan ge några fler ledtrådar

/Patrik

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg