Mitt minne är att Tatonkas rostfria grejer är ytterligare tyngre jämfört med
Trangias motsvarande i DuoSSAL ... Men: helt nonstick- och aluminiumfria...
Köpte mina Tatonkadelar från TrekInn:
https://www.tradeinn.com/trekkinn/sv/tatonka-kruka-set-multi/137046905/p
/Odd
Jag mindes rejält fel!
Efter att ha grävt fram min Tatonka-utrustning (hade ju lovat en bild på deras tamoj i
en annan tråd) så har jag nu kontrollmätt, vägt och tjockleksmätt Tatonkadelarna som
är MYCKET lika Trangias T25-motsvarigheter i måtten, men alltså i ren 18/8 rostfritt:
Stekpannan: 224 gram (mot 178 för DuoSSAL) och 0,50 mm plåttjocklek (mot 0,82 mm för Duossal)
och Tatonkas stekpanna ryms med ca millimetern till godo inne i T25 DuoSSAL-stekpannan.
(Hm, jag undrar om de kostat på sig en lite tjockare botten i stekpannan? Den
känns lite så...)
Ytterkastrullen: 174 gram (mot 228 för DuoSSAL) och 0,42 mm plåttjocklek (mot 0,88 mm för Duossal)
och Tatonkas ytterkastrull ryms med ca halvmillimetern till godo inne i T25 DuoSSAL-ytterkastrullen.
Innerkastrullen: 161 gram (mot 186 för DuoSSAL) och 0,42 mm plåttjocklek (mot 0,87 mm för min Duossal)
och Tatonkas innerkastrull går inte ens att pressa ner i T25 DuoSSAL-innerkastrull! Man kommer knappt
halvvägs. Tvärtom går lika illa...
Tatonkas 18/8 rostfria 6dl bränsleflaska av SIGG-typ väger 121 gram (tom och utan kork) medan
Primus motsvarande 6dl bränsleflaska väger 136 gram. 0,42 mm plåttjocklek (mot 1,11 mm för
alu-flaskan)
Att välja rostfritt har alltså i vissa fall/jämförelser klara viktfördelar. Och värmespridningen är ju
MYCKET bättre än för titanversionerna - men naturligtvis långt efter aluminium. Det är nog där-
för Trangia kör med sitt DuoSSAL-laminat och inte rent rostfritt... Jag vill minnas att SIGG också
har ett liknande laminatmaterial i sitt utbud...
/Odd