Då tycker jag att du får specificera. Menar du vinbär eller banan, när du skriver "frukt"?(...) Anledningen till att jag tvivlar är nämligen att den frukt och de grönsaker som du säger att du huvudsakligen lever av till största delen innehåller vatten (...)
Menar du sallad och gurka, eller avocado (170 kcal/100 g) och svarta oliver (350 kcal/100 g), när du skriver "grönsaker"? Räknar du rotfrukter och baljväxter (som TS uttryckligen listar på sin matsedel) som "grönsaker" eller något annat? Vet du hur mycket olivolja TS har på sin sallad?
Man kan fylla sin tallrik med pasta med köttfärssås, eller rökt lax med avocadoröra. Det är inte givet, att kaloriinnehållet per viktenhet blir mindre i det senare fallet.
Några äpplen och bananer, ett par glas apelsinjuice, och en normalstor tjej är uppe i tjedjedelen av den dagens kaloriförbrukning. Man brukar faktiskt varna för övedrivet fruktätande vid bantning, dels för att det underhåller sockersuget, men fr a för att det är lätt att sätta i sig relativt stora volymer.
Jag har p g a vissa hälsoproblem fått experimentera en hel del, bl a med skippande av all mjölmat och andra snabba kolhydrater, och i årslånga perioder hållit en diet, som (bortsett från att jag gillar att laga maten) ligger nära TS: grönsaker, rotfrukter, baljväxter, frukt, (fet) fisk, fågelkött etc. Jag har mått väldigt bra, tränat och långluffat precis som vanligt, och hållit min vikt.
Med höjd andel fett (i form av matfett, nötter och frön) har jag uppenbart (eftersom jag inte gått ner i vikt) inte heller haft problem med att täcka upp för den ökade förbrukning, som uppstår under vanlig vandring.