Måste man ha kök/varm mat?

Fruktsoppor och krämer kan man äta kallt, viss barngröt kan tillagas med "kroppstempererat" vatten (typ om man bär vattnet närmast kroppen som man gör vintertid ibland). Det finns ju även annat att äta kallt i barnmatsväg (tänker på om du är liten i maten så kanske en sådan portion räcker?) Det har under senaste året kommit en hel del maträtter som förvaras i "klämpåse" dvs inte i opraktisk glasburk? Ex http://www.ellaskitchen.com/sverige/frukt-gronsakspureer/. Kanske de också kan värmas/ljummas lite av kroppsvärmen. Men de är inte billiga! Och man bär med sig vattnet...

Den som resonerar att man kan skippa en källa till värme har aldrig frusit.
Att under en kort rast ta fram köket och koka vatten till termosen är normalt förfarande vid vandring där tempen sticker under +10 gr C.

Även vid varmare temperaturer är en sista värmande kopp innan sovsäck välbehövligt en sliten kropp.

Mer energi

Jag tycker din infallvikel är intressant och har bara praktiserat kallt intag på dagsturer sommartid. Ska bli intressant att få återkoppling från din långtur. Två saker som slår mig.

Om jag förstått rätt så kommer kroppen enbart vid kallt intag behöva värma upp maten i magen, detta tar mer energi än att äta varm mat. Denna innebär då också att du kommer att behöva äta mer än om maten är varm.

Jag ser också en säkerhetsaspekt i det hela, har man i början av augusti drabbats av snöstorm med ca 15 cm snö och några minusgrader så kommer man aldrig att gå utan kök och bränsle i fjällen.

Mitt förslag är att du exempelvis tar med ett minitrangia och några deciliter sprit som säkerhetsåtgärd eller om du skulle vilja ha varm mat :). Skulle du behöva fylla på brukar flera stugor sälja spritköksbränsle.

God tur

Svälla

Hemma gör jag ofta så här: Häller mjölk i en shaker, tillsätter två dl havregryn, lite vassleprotein och kanske lite russin om jag ska lyxa till det. Skakar och låter stå några minuter så att det sväller lite. Sen dricker jag.

Det tycker jag funkar fin fint. Torrmjölk plus vatten kan ersätta den färska mjölken. Vasslet behövs inte om det är grötersättning man vill ha.

MVH,

Matias

En blöt snöstorm med 0°, hård vind och 1/10m-1/2 m snö händer då och då även på sommaren. Det blir blött, kallt och kymigt. Då är tält, ombyte och varm mat rätt mycket värt. Så spis kan vara den avgörande prylen, t ex lätt gaskök och en liten burk gas.

Det finns stugor och fjällstationer. Och helikoptrar.

Problem solved. Men tar de inte överpris på mat och sånt då? Jag är en fattig student!

Den som resonerar att man kan skippa en källa till värme har aldrig frusit.
Att under en kort rast ta fram köket och koka vatten till termosen är normalt förfarande vid vandring där tempen sticker under +10 gr C.

Även vid varmare temperaturer är en sista värmande kopp innan sovsäck välbehövligt en sliten kropp.

Jag håller helt med dig om att det är trevligt att inte frysa, absolut. Men det handlar lite om prioriteringar. Jag prioriterar 1) enkelhet 2) pris...lös..het? 3) njutning. Jag, till skillnad från typ 99,9% av jordens befolkning, avskyr varm mat och äter det aldrig annars. Däremot dricker jag en kopp kaffe på morgonen, dock ska den va fesljummen annars får det vara. ;)

Om jag förstått rätt så kommer kroppen enbart vid kallt intag behöva värma upp maten i magen, detta tar mer energi än att äta varm mat. Denna innebär då också att du kommer att behöva äta mer än om maten är varm.

Fast det är ju så jag alltid äter annars så det kommer att ordna sig eftersom min kropp är van vid kall och mycket näringsrik om än väldigt energisnål kost.

Hemma gör jag ofta så här: Häller mjölk i en shaker, tillsätter två dl havregryn, lite vassleprotein och kanske lite russin om jag ska lyxa till det. Skakar och låter stå några minuter så att det sväller lite. Sen dricker jag.

Det tycker jag funkar fin fint. Torrmjölk plus vatten kan ersätta den färska mjölken. Vasslet behövs inte om det är grötersättning man vill ha.

MVH,

Matias

Jag har funderat på något liknande. Jag tror att kakao is the way to go. Samt gryn, mjölkpulver, proteinpulver och torkat kött. Ensidig kost är inga problem.

En blöt snöstorm med 0°, hård vind och 1/10m-1/2 m snö händer då och då även på sommaren. Det blir blött, kallt och kymigt. Då är tält, ombyte och varm mat rätt mycket värt. Så spis kan vara den avgörande prylen, t ex lätt gaskök och en liten burk gas.

Det skulle vara i det läget i såna fall, men med lite tur överlever jag på lite jägarsnus! :cool:

Jag ställer mig nog lite frågande till om du verkligen äter så energisnålt som verkar ge sken av, vad går din kropp på? Rör du dig aldrig?

Vid en vandring behöver du energi. Troligen ganska mycket energi. Har du inget fettlager på kroppen så måste all denna energi komma från födan. Gör en energibudget, det finns sidor på Nätet där du kan se hur mycket energi det går åt för en timmes vandring etc.

Då ser du hur mycket energi du kommer att behöva.

Räkna sen ut hur mycket energi din normala kost innehåller.

Då kommer du att se om det öht är genomförbart.

Sen får du börja fundera på hållbarhet hos maten. Hur mycket av det du äter till vardags överlever en vecka i ryggsäck?

Problem solved. Men tar de inte överpris på mat och sånt då? Jag är en fattig student!

nej de tar inte överpris, det kostar en hel del att transportera upp sakerna. men det kostar dig en hel de mer än att handla hemma på ICA ja.

PS. Termos på sommarvandring har jag klarat mig utan, så normalt förfarande får stå för den skribenten

:

Det har väl inget med saken att göra. Jag talar alltså om möjligheten att frakta matpaket med något av flygbolagen i fjällen. Men jag antar att det inte är en helt billig lösning, det heller.

Tyvärr är de svenska fjällen inte särskilt vilda - jag läste en gång om en svensk som vandrade i Alaska och fick (björnsäkra) matpaket utplacerade på diverse helt ociviliserade platser.

När vi gick i Norge en gång hade vi planerat för att gå ner i dalarna imellanåt, där låg pensionat som hade postadress och lagad mat, duschar samt sängar. Packningen blev norskt lätt, portona var inte gratis men allt kom fram och vi hade en mycket fin längre vandring.
I USA har jag kamrater som mellanåt lämnat spåret och gått till närmsta by för att hämta sina PosteRestante paket. Det finns många lösningar.
Finns det en postadress kan man skicka paket. Sommarsnöstormar skall man inte skoja med.

Energibalansen är viktigare än man först tror. Jägarsnus slår näpperligen varm mat och dryck.
Vått ris är inte alltid lätt att elda.

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
hsp Potatismos dosering samt hur man ´piffar ´upp Friluftsmat 22
Bondmoran Banta det kök man har? Friluftsmat 39
salvion Fråga/råd: Hur tar man med sig och förvara vatten? Friluftsmat 32
såg Var är det som är dyrast frystorkat eller det man torkar själv? Friluftsmat 28
Naturfantast Bra mat när man ska vandra i Australien? Friluftsmat 8
såg Påsar att hälla varmt vatten i. Typ frystorkade maten som man bara häller i vatten. Friluftsmat 9
salgo601 Torrfoder där man kan elda upp påsen Friluftsmat 10
Gusram Behöver man torka frystorkade ärter? Friluftsmat 10
labbman Vad kan man äta från naturen? Friluftsmat 12
cake Hur tillagar man REAL Turmat? Friluftsmat 34
William The Bear Hur många kalorier förbränner man egentligen? Friluftsmat 54
desireman Törs man dricka vattnet i jockar kring kebnekaise? Friluftsmat 6
Virrhönan Hur mycket sojafärs äter man? Friluftsmat 4
avslutad120523 När ska man äta ? Friluftsmat 9
grodanbolle Vilket lätta kök steker man bäst med? Friluftsmat 13
andy69 Hur maxar man kcal för 550g(mat)? Friluftsmat 45
sb_stefan Hur mycket äter man om dagen när man paddlar? Friluftsmat 6
Havskatten Äta det man ser.. Friluftsmat 2
bredviken Hur får man sitt kokkaffe godast? Friluftsmat 137
horten Hur många kalorier behöver man per dag? Friluftsmat 30
Mathew Vart får man tag på Anita Forsells böcker??? Friluftsmat 2
Mickexxx Hur länge kan man äta Kassler ?. Friluftsmat 0
thomas.gbg Var köper man friluftsmat på nätet? Friluftsmat 1
Vandrare Hur många kalorier gör man av med? Friluftsmat 7
rydstedt Var får man tag på billigt äggpulver? Friluftsmat 5
såg om mat och kök som man skulle ha med sig. Friluftsmat 0
Nyman Var hittar man torkad frukt/grönsaker/kött Friluftsmat 4
Men hur gör man då ??? Friluftsmat 7
Var köper man frystorkad mat billigast? Friluftsmat 0
Torkning av mat hur gör man? Friluftsmat 1
HjälpAttVäljaStormkök [Hjälp] Tips på stormkök för 1-2 personer? Friluftsmat 36
Kimkim Väska för mat/kök? Friluftsmat 9
prospicientia Planera proviantering utan kök. Friluftsmat 33
såg Vilket kök har status Bushcraftkök Friluftsmat 24
Dan B Militär kök. Friluftsmat 11
perdans Kök till gastub med punkteringsventil Friluftsmat 0
victorborgvall Vindskydd till olika kök Friluftsmat 14
joel123 hur hantera olycka med gas/sprit kök Friluftsmat 14
oskarlin Antal kök för sex personer? Friluftsmat 4
RichardXVI mat utan kök Friluftsmat 5
Janbanan9 Vilket kök! Friluftsmat 2
bopa ingen vandring utan kök Friluftsmat 0
Hilber Mat utan kök? Friluftsmat 22
såg Kök som tar lite mindre med tid att koka på. Friluftsmat 7
KAP-kök Friluftsmat 4
realout Nytt kök från Realout Friluftsmat 4
trangia kök Friluftsmat 7
KAP Kök Friluftsmat 2
Vilket gas kök ska jag köpa? Friluftsmat 1
Stein Bräsleåtgång MSR-kök, gas, t-röd? Friluftsmat 2

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg