Måste man ha kök/varm mat?

Pemmican

Det börjar ta sig! Redan har 2 olika personer nämnt pemmican som vandringskost. Pemmican kan ätas både kallt och varmt och är extremt näringstätt. Det är dessutom den mat som är mest beprövad av all "friluftsmat". Indianerna och utvandrare åt detta i mängder och det blev en stor handelsvara under exploateringen av "vilda västern". Numera tror många att man inte kan leva på det men jag försäkra er att våra gener inte ändrats mkt sedan början på den stora utvandringen från Sverige.

Ett tips är att använda smör istället för talg. Detta underlättar förberedelserna men istället för en hållbarhet räknad i åratal blir det istället månader, iallafall i nordiskt klimat.

Oavsätt om man är vegeterian, vegan, fruktian eller karnivor så visst är det gott att dricka något varmt som kaffe, te chocklad när man är kall och frusen på fjället? -Köket ska med!

Även varmt vatten är gott att dricka då man är kall och törstig. Det fick jag uppleva då jag jagade Kilimanjaros topp för två år sedan. -Köket ska med!

Litet dejà vu över denna nya diskussionsvåg (läs gärna bakåt i tråden), och TS har ju för länge sedan avslutat sitt medlemskap. Fast ämnet kanske är intressant för fler?

Hälsningar till alaskaa, om du någon gång skulle råka titta in :).
Dela gärna med dig av dina erfarenheter från femveckorsvandringen!

Tragiskt och otroligt tråkigt att se att alaskaa har lämnat Utsidan :(

Med tanke på mängden som sitter inne med den absoluta sanningen. Om du nu är om att köket ska med, man ska äta pemmican eller ha med en termos så är jag inte förvånad.
Förhoppningsvis är det bara ett dåligt sätt att uttrycka sig och en oförmåga att skriva "jag tycker" istället för att formulera en "sanning". Men det fick iallafal en medlem att lämna helt och hållet.

Ett allt för vanligt problem

Jag tycker att detta problem förekommer allt för ofta här på forumet och kan resultera i trådar med mycket tråkig ton. Reagerat på det flera gånger under kvällens läsning. Där annars vältaliga medlemmar hoppar på andras lösningar helt utan reson. Jag refererar nu till andra icke namngivna trådar.

Jag fick definitivt ut något av att läsa tråden och tycker det är mycket tråkigt att Alaskaaa lämnat forumet. Jag har dock full förståelse för detta beslut.

Jag kanske inte klarar eller söker samma kosthållning som Alaskaaa. Jag kanske inte heller lämnar mitt kök hemma. Men jag personligen dricker i princip inte varmt. Varför JAG inte ser varm dryck som ett skäl till att ta med köket.
Det finns självklart undantag men normalt dricker jag kallt. Även på skidturer med många minusgrader. Jag dricker aldrig varmt i vardagen ska tilläggas.

Jag uppskattar att ta del av olika perspektiv oavsett om de passar mig eller inte.

Jag antar också att de flesta inlägg här på forumet är skrivna i all välmening men ser allt för ofta att medlemmar talar förbi varandra. Jag anser att viss försiktighet är självklar vid skriftlig kommunikation då det alltid är öppet för tolkning.

Jag instämmer i resonemanget att vi alla är olika och kan uppleva olika saker som lyx. Någon vill inte vara utan sitt kök. En annan kanske prioriterar en extra jacka eller något helt annat.

Tack till er som höll er till ämnet, det var läsvärt och gav mig en del nya perspektiv.

Liksom Joanna skulle jag gärna ta del av erfarenheter från turen om Alaskaaa skulle titta förbi igen.

Känsligheten verkara vara fllt påkopplad och tolkningar åt andra verkar legio, förnimmer att det blir lägre i tak. Tråkig utveckling.

Tråden är på sätt och vis död i och med att skaparen lämnat tråden/forumet....men

5 veckor är inte så lång tid om man inte ser det som ett undantag utan bara som en fortsättning på vardagen.Och som jag förstår så har trådskapare koll på sin vikt och vill bara behålla den mer eller mindre, det gör oftast inget att komma hem några kilo lättare om man nu gjort lite missräkning..och samlar erfarenhet sammtidigt.

Ur mitt perpektiv och erfarenhet så ser jag ingen anledning till varm mat eller kök om man förstår konsekvenserna och framförallt håller koll på riskerna.

Själv gillar jag god näringsrik mat och för mig är vikten av ett litet kök lätt uppvägt mot kaloriförbrukningen/gram man förbrukar när man frysaer och tänker negativt,

Lycka till

Fn

Länken öppnar en pdf, vilken är en avhandling som behandlar frågan om människan är evolutionärt anpassad för att äta tillagad mat. I abstracten låter det lite som att de kommit fram till att så är fallet.

Kom på att jag tror inte att den här aspekten togs upp i tråden:

http://img2.tapuz.co.il/forums/1_140989346.pdf
Tack för intressant läsning. För dem som inte kan öppna länken: författarnas hypotes går i korthet ut på att människan använt eld tillräckligt länge för att ha hunnit genomgå sådana evolutionära förändringar, att vi kanske inte längre klarar oss helt utan tillagad mat.

Må vara hur som med den saken, men jag förstår inte vad det skulle vara för argument i den här tråden. Igen har ju förespråkat mat, utan bara att man inte skall behöva koka den ute i fält.
Det är dessutom skillnad på uthållig överlevnad året om inom ett begränsat ekosystem, och på fem veckor med tillgång till mat som kokats eller på annat sätt "näringsförtätats" hemma i förväg - dessutom med tillgång till produkter från hela jordklotet.

Det var mycket riktigt inte särskilt mycket ”rått” bland TS egna förslag och andras tips i tråden:

Musliflingor och havregryn (rostas, bakas, ångkokas och/eller processas på annat sätt),
barngröt och annan färdig barnmat,
fruktsoppor (görs på kokt frukt),
runekakor och energibars,
sojapulver (görs på kokta sojabönor),
kikärtsmjöl, rostade kikärtor och hummous (görs på malda kokta kikärtor),
knäckebröd,
(kokt) torkat kött, fågel och fisk, pemmican, rökt korv,
snabbmakaroner och pulvermos,
torkad stekt lök, (kokta) torkade rotfrukter...

Andra livsmedel som nämnts är näringsmässigt ”förtätade” på andra sätt, inte självklart tillgängliga för ursprungsmänniskan:

smör, olivolja, socker,
vassleprotein och annat proteinpulver,
chalva, choklad, kakaopulver,
kokosmjölkpulver och kokosflingor,
riven parmesanost,
russin och annan torkad frukt...

Det enda som nämnts, och som varken är kokt eller processat på annat sätt, är nötter och frön - men inte heller de var åtkomliga för ursprungsmänniskan året om, och i sådana mängder som vi kan lyxa oss med.

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
hsp Potatismos dosering samt hur man ´piffar ´upp Friluftsmat 22
Bondmoran Banta det kök man har? Friluftsmat 39
salvion Fråga/råd: Hur tar man med sig och förvara vatten? Friluftsmat 32
såg Var är det som är dyrast frystorkat eller det man torkar själv? Friluftsmat 28
Naturfantast Bra mat när man ska vandra i Australien? Friluftsmat 8
såg Påsar att hälla varmt vatten i. Typ frystorkade maten som man bara häller i vatten. Friluftsmat 9
salgo601 Torrfoder där man kan elda upp påsen Friluftsmat 10
Gusram Behöver man torka frystorkade ärter? Friluftsmat 10
labbman Vad kan man äta från naturen? Friluftsmat 12
cake Hur tillagar man REAL Turmat? Friluftsmat 34
William The Bear Hur många kalorier förbränner man egentligen? Friluftsmat 54
desireman Törs man dricka vattnet i jockar kring kebnekaise? Friluftsmat 6
Virrhönan Hur mycket sojafärs äter man? Friluftsmat 4
avslutad120523 När ska man äta ? Friluftsmat 9
grodanbolle Vilket lätta kök steker man bäst med? Friluftsmat 13
andy69 Hur maxar man kcal för 550g(mat)? Friluftsmat 45
sb_stefan Hur mycket äter man om dagen när man paddlar? Friluftsmat 6
Havskatten Äta det man ser.. Friluftsmat 2
bredviken Hur får man sitt kokkaffe godast? Friluftsmat 137
horten Hur många kalorier behöver man per dag? Friluftsmat 30
Mathew Vart får man tag på Anita Forsells böcker??? Friluftsmat 2
Mickexxx Hur länge kan man äta Kassler ?. Friluftsmat 0
thomas.gbg Var köper man friluftsmat på nätet? Friluftsmat 1
Vandrare Hur många kalorier gör man av med? Friluftsmat 7
rydstedt Var får man tag på billigt äggpulver? Friluftsmat 5
såg om mat och kök som man skulle ha med sig. Friluftsmat 0
Nyman Var hittar man torkad frukt/grönsaker/kött Friluftsmat 4
Men hur gör man då ??? Friluftsmat 7
Var köper man frystorkad mat billigast? Friluftsmat 0
Torkning av mat hur gör man? Friluftsmat 1
HjälpAttVäljaStormkök [Hjälp] Tips på stormkök för 1-2 personer? Friluftsmat 36
Kimkim Väska för mat/kök? Friluftsmat 9
prospicientia Planera proviantering utan kök. Friluftsmat 33
såg Vilket kök har status Bushcraftkök Friluftsmat 24
Dan B Militär kök. Friluftsmat 11
perdans Kök till gastub med punkteringsventil Friluftsmat 0
victorborgvall Vindskydd till olika kök Friluftsmat 14
joel123 hur hantera olycka med gas/sprit kök Friluftsmat 14
oskarlin Antal kök för sex personer? Friluftsmat 4
RichardXVI mat utan kök Friluftsmat 5
Janbanan9 Vilket kök! Friluftsmat 2
bopa ingen vandring utan kök Friluftsmat 0
Hilber Mat utan kök? Friluftsmat 22
såg Kök som tar lite mindre med tid att koka på. Friluftsmat 7
KAP-kök Friluftsmat 4
realout Nytt kök från Realout Friluftsmat 4
trangia kök Friluftsmat 7
KAP Kök Friluftsmat 2
Vilket gas kök ska jag köpa? Friluftsmat 1
Stein Bräsleåtgång MSR-kök, gas, t-röd? Friluftsmat 2

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg