Måste man ha kök/varm mat?

"Väsentligt" betyder "väsentligt för mig" - jag kan givetvis inte yttra mig om andras livsvärden. Det är f ö också väsentligt med varm dryck på morgonen.

Att släpa med sig saker för att äta lyxigare mat i skogen än vad jag äter här hemma känns bara meningslöst. Likaså att tillaga det då jag precis som andra här i tråden inte äter lagad mat annat än på restaurang. Min matlagning brukar sträcka sig till att välja mellan varmt eller kallt vatten att blanda ut saker med.
Är det någon som vet några torra ingredienser man kan blanda ihop som man klarar sig på i månader utan att få brist på något eller skörbjugg och liknande? Till exempel havregryn, solroskärnor.. och en massa annat antar jag, men vad?

Att släpa med sig saker för att äta lyxigare mat i skogen än vad jag äter här hemma känns bara meningslöst. Likaså att tillaga det då jag precis som andra här i tråden inte äter lagad mat annat än på restaurang. Min matlagning brukar sträcka sig till att välja mellan varmt eller kallt vatten att blanda ut saker med.
Är det någon som vet några torra ingredienser man kan blanda ihop som man klarar sig på i månader utan att få brist på något eller skörbjugg och liknande? Till exempel havregryn, solroskärnor.. och en massa annat antar jag, men vad?

Sojamjöl innehåller mycket protein per 100g. Dock vegetabiliskt men det duger i krig. ;)
En eventuell blandning skulle kunna innehålla:
Kakao
Sojamjöl/proteinpulver
Havregryn
Krossade nötter
Ev. Mjölkpulver

Jag utgår ifrån att vi letar efter sånt som fungerar att bära på under en lång vandring, dvs vikteffektivt och hållbart (högt kaloriinnehåll per viktenhet, inget vatteninnehåll etc).
Vad jag förstår borde du klara dig hyggligt t o m om din diet bara består av frön/nötter, plus någon c-vitaminkälla, plus ev lite salt (om nötterna är naturella). Sen kan man ju utveckal/berika/variera detta i oändlighet, jag har i min förra post listat lite av sånt som jag själv brukar ta med, men det finns mycket annat. Jag använder också musliflingor och annat kolhydratdominerat, men skall man minimera vikten för att orka bära mycket mat, så blir ju frön/nötter effektivare p g a sitt större fettinnehåll (dessutom av "rätt" sort). Även proteinandelen är högre - 30% i pumpafrön t ex.

Sojamjöl innehåller mycket protein per 100g. Dock vegetabiliskt men det duger i krig. ;)
En eventuell blandning skulle kunna innehålla:
Kakao
Sojamjöl/proteinpulver
Havregryn
Krossade nötter
Ev. Mjölkpulver

Intressant - jag använder sojamjöl ibland som "förstärkning" av soppor o.d., men trodde inte att man kunde använda det utan tillagning. Vissa av proteinerna det innehåller lär vara rätt så svårsmälta. Har du provat någon större mängd utan att få magknip?

Just det där tog jag lite illa upp av även om du säkert inte menade att låta anklagande.

Det var inte anklagande utan ifrågasättande. De flesta som försökt gå ner i vikt vet hur svårt det är att bedöma hur mycket man stoppar i sig. Därav tipset om matdagbok.

För som jag skrev, kroppen behöver energi, om du mestadels är stillasittande till vardags så komemr du troligen behöva äta 2-3 gånger så mycket under en vandrig. Du kommer INTE kunna äta lika lite på vandringen som du äter hemma, om du nu inte har ett väldigt tungt arbete.

Tack för tipsen. Pumpafrön och kakao är uppskrivna på shoppinglistan :)

Intressant - jag använder sojamjöl ibland som "förstärkning" av soppor o.d., men trodde inte att man kunde använda det utan tillagning. Vissa av proteinerna det innehåller lär vara rätt så svårsmälta. Har du provat någon större mängd utan att få magknip?

Sojamjöl är en av sakerna jag brukar använda "rått", men mest för att jag tycker att det blir så himla gott med det. Jag vet inte om man kan kalla det för någon större mängd men det brukar bli ungefär 2-3 dl per laddning/portion och jag har aldrig fått magknip av det.

För som jag skrev, kroppen behöver energi, om du mestadels är stillasittande till vardags så komemr du troligen behöva äta 2-3 gånger så mycket under en vandrig. Du kommer INTE kunna äta lika lite på vandringen som du äter hemma, om du nu inte har ett väldigt tungt arbete.
Det känns ju inte som du läste vad jag skrev.. Jag tränar ju flera pass i veckan och går ett antal mil dessutom, utöver vardagsmotionen. Man kan inte direkt anklaga mig för att sitta still. Det känns troligare att jag går upp i vikt under vandringen eftersom jag äter samma som hemma men tränar typ en tredjedel så mycket i jämförelse.

Bra tips om nötter, jag har övervägt det hit och dit. Jag är lite anti nötter av någon anledning, men som sagt det är ju vikteffektivt..

Prövar sällan något i större mängd så jag vet inte hur en "normalätande" persons kropp skulle reagera. Har aldrig fått problem med att ha i någon handfull här eller där, men många som överäter kanske blir förstoppade av att stoppa i sig till överdrift.

Sojamjöl är en av sakerna jag brukar använda "rått", men mest för att jag tycker att det blir så himla gott med det. Jag vet inte om man kan kalla det för någon större mängd men det brukar bli ungefär 2-3 dl per laddning/portion och jag har aldrig fått magknip av det.
Det är definitivt smakrikt och speciellt! Jag brukar ha lite i den råa havregrynsgröten som jag förbereder och ställer i kylskåpet över natten, för sojamjölet piffar upp smaken och ger någon slags mandelaktig sötma samtidigt som det är effektivt för att göra gröten mindre blöt och blaskig genom att suga åt sig fukt.

Det känns ju inte som du läste vad jag skrev.. Jag tränar ju flera pass i veckan och går ett antal mil dessutom, utöver vardagsmotionen. Man kan inte direkt anklaga mig för att sitta still. Det känns troligare att jag går upp i vikt under vandringen eftersom jag äter samma som hemma men tränar typ en tredjedel så mycket i jämförelse.

.

Du verkar ganska naiv som tror att en timmes promenad per dag samt ca 3 träningspass per vecka är att jämföra med 2-3mil/dag vandring i terräng med en packning på 15-25 kg (beror på dina grejer, mat och hur lång tid du är ute).
Du kommer att vandra 6-8 timmar per dag, ska du vara ute i 5-6 dar så är det inga problem att äta normalt men ska man vara ute längre så behöver man mer.
Det är intressant att någon utan erfarenhet kan såga dom som har många mil på fjället bakom sig.

Mitt råd är att börja långsamt, ta en tur på 5-6 dagar och se ur din syn på matmängd funkar, alla kan ha fel.
Testa att torka din egen mat (mycket billigare), det går alldeles utmärkt att reshydrera maten med kallt vatten, det tar bara längre tid.
Ta med dig ett enkelt kök för kaffe/te/varma drycker, det behövs tro mig.

Lycka till och hoppas du får en fin tur.

Med exponering 24h i sträck och dessutom 15kg mer att bära på ökar definitivt förbrukningen.
Hur mycket kan bara du fastställa. Provtur hemma i skogen under en vecka är klokt förslag. Väg dig före och efter.
Möjlighet att fixa varm dryck, fet buljong skall inte förkastas helt.
Skillnaden mellan att knata milen i gympakläder och gå det tredubbla skall inte föringas. Arbete handlar mer om tid och last samt vana. Simmare och cyklister har tränat andra förmågor än vandrare.
Välutvecklade armar och överkropp kan vara väl så tungt att bära på som en normal ryggsäck, redan innan packning påtages.
go tur

Jag har kört en hel del pulvermos... Åt det kallt nästan varje kväll under en cykeltur i Italien (mitt kök var trasigt och det varför varmt för varm mat iaf..)

Dock måste jag påpeka att det i Italien finns affärer överallt, så jag tror jag blandade ut det med en burk tonfisk och en sked Mayo. :) Enbart pulvermos är nog inte det bästa att ta med sig ur energisynpunkt, men ännu ett förslag var det iaf.

Då tvivlar jag ännu mer på att du verkligen äter så lite som du säger...

Kan du inte, för att få tyst på argumenten, helt enkelt skriva i ett inlägg exakt vad du äter en normal dag? Du behöver inte räkna ut näringsinnehållet, det kan vi tvivlare göra. Det räcker med att du talar om vad du äter.

Anledningen till att jag tvivlar är nämligen att den frukt och de grönsaker som du säger att du huvudsakligen lever av till största delen innehåller vatten och t.ex. rekommenderar Paúlun sån mat för folk som vill gå ner i vikt. http://www.paulun.se/page5504817.aspx

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
hsp Potatismos dosering samt hur man ´piffar ´upp Friluftsmat 22
Bondmoran Banta det kök man har? Friluftsmat 39
salvion Fråga/råd: Hur tar man med sig och förvara vatten? Friluftsmat 32
såg Var är det som är dyrast frystorkat eller det man torkar själv? Friluftsmat 28
Naturfantast Bra mat när man ska vandra i Australien? Friluftsmat 8
såg Påsar att hälla varmt vatten i. Typ frystorkade maten som man bara häller i vatten. Friluftsmat 9
salgo601 Torrfoder där man kan elda upp påsen Friluftsmat 10
Gusram Behöver man torka frystorkade ärter? Friluftsmat 10
labbman Vad kan man äta från naturen? Friluftsmat 12
cake Hur tillagar man REAL Turmat? Friluftsmat 34
William The Bear Hur många kalorier förbränner man egentligen? Friluftsmat 54
desireman Törs man dricka vattnet i jockar kring kebnekaise? Friluftsmat 6
Virrhönan Hur mycket sojafärs äter man? Friluftsmat 4
avslutad120523 När ska man äta ? Friluftsmat 9
grodanbolle Vilket lätta kök steker man bäst med? Friluftsmat 13
andy69 Hur maxar man kcal för 550g(mat)? Friluftsmat 45
sb_stefan Hur mycket äter man om dagen när man paddlar? Friluftsmat 6
Havskatten Äta det man ser.. Friluftsmat 2
bredviken Hur får man sitt kokkaffe godast? Friluftsmat 137
horten Hur många kalorier behöver man per dag? Friluftsmat 30
Mathew Vart får man tag på Anita Forsells böcker??? Friluftsmat 2
Mickexxx Hur länge kan man äta Kassler ?. Friluftsmat 0
thomas.gbg Var köper man friluftsmat på nätet? Friluftsmat 1
Vandrare Hur många kalorier gör man av med? Friluftsmat 7
rydstedt Var får man tag på billigt äggpulver? Friluftsmat 5
såg om mat och kök som man skulle ha med sig. Friluftsmat 0
Nyman Var hittar man torkad frukt/grönsaker/kött Friluftsmat 4
Men hur gör man då ??? Friluftsmat 7
Var köper man frystorkad mat billigast? Friluftsmat 0
Torkning av mat hur gör man? Friluftsmat 1
HjälpAttVäljaStormkök [Hjälp] Tips på stormkök för 1-2 personer? Friluftsmat 36
Kimkim Väska för mat/kök? Friluftsmat 9
prospicientia Planera proviantering utan kök. Friluftsmat 33
såg Vilket kök har status Bushcraftkök Friluftsmat 24
Dan B Militär kök. Friluftsmat 11
perdans Kök till gastub med punkteringsventil Friluftsmat 0
victorborgvall Vindskydd till olika kök Friluftsmat 14
joel123 hur hantera olycka med gas/sprit kök Friluftsmat 14
oskarlin Antal kök för sex personer? Friluftsmat 4
RichardXVI mat utan kök Friluftsmat 5
Janbanan9 Vilket kök! Friluftsmat 2
bopa ingen vandring utan kök Friluftsmat 0
Hilber Mat utan kök? Friluftsmat 22
såg Kök som tar lite mindre med tid att koka på. Friluftsmat 7
KAP-kök Friluftsmat 4
realout Nytt kök från Realout Friluftsmat 4
trangia kök Friluftsmat 7
KAP Kök Friluftsmat 2
Vilket gas kök ska jag köpa? Friluftsmat 1
Stein Bräsleåtgång MSR-kök, gas, t-röd? Friluftsmat 2

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg