marknad för beg kajaker

Tycker XP18 verkar vara en intressant modell i design och prestanda, men vad väger den med alla prylar på plats?
Jag har bara sett ett par på Blocket hittills, och den ena gick rätt snabb. Den låg i prisklass just runt 8-9000 spänn. Den andra var nån tusenlapp dyrare och hade skadad för. Den låg kvar rätt länge och man vet ju inte hur mycket den tillslut gick för.
Ser jag till mig själv är det ett par saker jag tänker på. Först vikten. Den ska ju gå att hantera själv, annars faller det oavsett pris. Sedan spelar det ingen roll vad den kostat ny eller om den är i toppskick, smärtgränsen för mig lär ligga runt 8 000 kr om jag trixar lite med pengarna. Det är ju lite av problemet med dyrare prylar, ju mer de kostar oavsett skick och så, desto färre presumtiva köpare då man helt enkelt inte har råd.

Vill du vara säker på att sälja den snabbt - för att köpa en annan - får du nog vara beredd att släppa den för 8-9.000:-. XP18 är en "udda fågel" som säkert många är nyfikna på men få vill köpa...

Hehe kanske är så, får se om jag kommer tillskott för att lägga ut den. Under 12k så känns det personligen inte värt. Och jag värderar nog 30 sekunder glädje med motorsågen högre än att sälja den för 8k, kan bli en cool inredningsdetalj.

Hehe kanske är så, får se om jag kommer tillskott för att lägga ut den. Under 12k så känns det personligen inte värt. Och jag värderar nog 30 sekunder glädje med motorsågen högre än att sälja den för 8k, kan bli en cool inredningsdetalj.

Hehe, då gör du skäl för ditt namn, T0ker. ;-)

Personligen skulle jag nog också börja med att begära runt 12000kr för den även om jag själv aldrig skulle ha råd med det priset. Har jag en gräns för hur lågt jag kan tänka mig sälja en sak så är det ju bara att neka om buden blir för låga, men får man bara en massa bud långt under sitt begärda pris kan det ju vara en indikation på att man lagt sig för högt. Som tidigare sagts här så finns det mycket på Blocket som ligger på rena fantasipriserna, ibland lika mycket eller t.o.m. högre än nypris.

Att hellre såga sönder en kajak än att sälja den för underpris om ingen bjuder tillräckligt, det är ju VERKLIGEN att visa sitt förakt för oss som inte HAR så mycket pengar att röra oss med! Är det värt 8000 bara för att ingen som inte har råd med mer ska få ta kajaken, då undrar ju jag hur man ser på oss som har det lite svårare ekonomiskt ställt.

Vad jag har sett av andrahandsmarknaden de senaste åren hamnar begagnatpriset ungefär på samma nivå oavsett nypris. Det kan skilja ett par tusen upp eller ner. Hittas rätt köpare kanske det går att få mer.

Begagnatpriserna varierar mkt. Udda kajaker kan nog vara lite mer svårsålda än t ex VKVs populäraste modeller. Lite märkligt att det finns så enormt många olika nya kajaker på marknaden.

Thure

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
AndersJL Vilken kajak (ny eller beg) föreslår ni till en fd tävlingskanotist ? Paddling allmänt 9
jpk Råd ang beg kajak! Paddling allmänt 15
fiddeliten pris på beg. kajak! Paddling allmänt 1
copperdell Köpa beg kajak i Danmark? Paddling allmänt 0
Rune E Hur många kajaker? Paddling allmänt 2
Bergochdalvana Pris-rusning på kajaker? Paddling allmänt 4
medic Lasta kajaker på suv Paddling allmänt 12
Röjan Marschfart för era kajaker Paddling allmänt 10
avslutmedlemskap0904 3 st kajaker på biltak Paddling allmänt 24
fiskpropeller Ny inom paddling. Söker tips på kajaker. Paddling allmänt 18
josefinw Kajaker/kanoter sökes till klimatmanifestation i Göteborg Paddling allmänt 0
Matte101 Stöld av 4st kajaker plus kärra Paddling allmänt 0
såg Hyra kajaker i stockholm Paddling allmänt 5
thureb Försvarsmakten har nya kajaker? Paddling allmänt 7
Unmanageable Hur förvarar ni era kajaker? Paddling allmänt 14
thureb Delfiner följde med kajaker i Blekinge Paddling allmänt 1
anna.kristiansson Tre kajaker på biltaket? Paddling allmänt 4
JohanWild Försäkring av kajaker Paddling allmänt 14
christerb Miks kajaker Paddling allmänt 1
Jockemeister Auktion på kajaker! Paddling allmänt 3
henkeboy77 uppblåsbara kajaker?? Paddling allmänt 15
LBQ Upphittade kajaker Paddling allmänt 3
Spinspider Kajaker med sittställning som känns bra? Paddling allmänt 11
plankton Recensioner av kajaker Paddling allmänt 17
heah Seabird kajaker - kvalité? Paddling allmänt 8
Jockemeister Håll i era kajaker i STHLM-området! Paddling allmänt 3
Ferry Hur lastar man bäst 3 kajaker på ett takräcke? Paddling allmänt 20
76 Finns det kajaker för "stora" killar? Paddling allmänt 38
jazzmatsa Vad väger era kajaker??? Paddling allmänt 12
snowhound Små kajaker till "stora" paddlare? Paddling allmänt 8
jpk Hur är Everest kajaker? Paddling allmänt 2
lleberg Hur tålig är Pakboats kajaker? Paddling allmänt 12
calypso63 P&H släpper nya kajaker Paddling allmänt 1
hannulan Kajaker som liknar Valley Avocet Paddling allmänt 4
MartenT Förvaring av kajaker och påverkan på kajaker av förvaring Paddling allmänt 1
Freija Prijon Motion - jämförbara kajaker? Paddling allmänt 12
eyck From the horse's mouth: Kajaker och väjningsregler Paddling allmänt 4
ChrisL Kajaker borde förbjudas! Paddling allmänt 18
olmar Hyra kajaker i Nådendal-Åbo Paddling allmänt 1
fraewu Kajaker och grejer till kajaken och kajaker till kajaken Paddling allmänt 19
calypso63 Fart test av kajaker, hur snabbt går din kajak? Paddling allmänt 95
fraewu Kajaker överallt Paddling allmänt 10
partyfrasse Uthyrning av tåliga kajaker i Klintemålatrakten Paddling allmänt 0
henkealf Köpa Tahe kajaker direkt från Estland? Paddling allmänt 8
15064 Åsikter om Zed-Tech kajaker? Paddling allmänt 4
avslut111101 VKV-kajaker? Paddling allmänt 13
knatte *tips* Dekaler för kajaker Paddling allmänt 0
pad Cobolt kajaker? Paddling allmänt 7
ÄventyrsCompaniet Aquarius Kajaker - Erfarenheter ? Paddling allmänt 0
torger Finns Nelo-kajaker i Stockholm? Paddling allmänt 1

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg