marknad för beg kajaker

Tycker XP18 verkar vara en intressant modell i design och prestanda, men vad väger den med alla prylar på plats?
Jag har bara sett ett par på Blocket hittills, och den ena gick rätt snabb. Den låg i prisklass just runt 8-9000 spänn. Den andra var nån tusenlapp dyrare och hade skadad för. Den låg kvar rätt länge och man vet ju inte hur mycket den tillslut gick för.
Ser jag till mig själv är det ett par saker jag tänker på. Först vikten. Den ska ju gå att hantera själv, annars faller det oavsett pris. Sedan spelar det ingen roll vad den kostat ny eller om den är i toppskick, smärtgränsen för mig lär ligga runt 8 000 kr om jag trixar lite med pengarna. Det är ju lite av problemet med dyrare prylar, ju mer de kostar oavsett skick och så, desto färre presumtiva köpare då man helt enkelt inte har råd.

Vill du vara säker på att sälja den snabbt - för att köpa en annan - får du nog vara beredd att släppa den för 8-9.000:-. XP18 är en "udda fågel" som säkert många är nyfikna på men få vill köpa...

Hehe kanske är så, får se om jag kommer tillskott för att lägga ut den. Under 12k så känns det personligen inte värt. Och jag värderar nog 30 sekunder glädje med motorsågen högre än att sälja den för 8k, kan bli en cool inredningsdetalj.

Hehe kanske är så, får se om jag kommer tillskott för att lägga ut den. Under 12k så känns det personligen inte värt. Och jag värderar nog 30 sekunder glädje med motorsågen högre än att sälja den för 8k, kan bli en cool inredningsdetalj.

Hehe, då gör du skäl för ditt namn, T0ker. ;-)

Personligen skulle jag nog också börja med att begära runt 12000kr för den även om jag själv aldrig skulle ha råd med det priset. Har jag en gräns för hur lågt jag kan tänka mig sälja en sak så är det ju bara att neka om buden blir för låga, men får man bara en massa bud långt under sitt begärda pris kan det ju vara en indikation på att man lagt sig för högt. Som tidigare sagts här så finns det mycket på Blocket som ligger på rena fantasipriserna, ibland lika mycket eller t.o.m. högre än nypris.

Att hellre såga sönder en kajak än att sälja den för underpris om ingen bjuder tillräckligt, det är ju VERKLIGEN att visa sitt förakt för oss som inte HAR så mycket pengar att röra oss med! Är det värt 8000 bara för att ingen som inte har råd med mer ska få ta kajaken, då undrar ju jag hur man ser på oss som har det lite svårare ekonomiskt ställt.

Vad jag har sett av andrahandsmarknaden de senaste åren hamnar begagnatpriset ungefär på samma nivå oavsett nypris. Det kan skilja ett par tusen upp eller ner. Hittas rätt köpare kanske det går att få mer.

Begagnatpriserna varierar mkt. Udda kajaker kan nog vara lite mer svårsålda än t ex VKVs populäraste modeller. Lite märkligt att det finns så enormt många olika nya kajaker på marknaden.

Thure

Vinter i Österrike: 6 höjdpunkter

Upplev ikoniska skidbackar, glaciäräventyr och charmiga byar där alpina traditioner och kulinariska smakupplevelser skapar en unik atmosfär.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg