• Om "Fritt Forum"
    Det här forumet är för diskussioner som ligger helt utanför Utsidans intresseinriktning. Huvudsyftet är att moderatorer skall kunna flytta hit trådar som startats i andra forum, men som har bedömts inte passa in där men ändå har en intressant diskussion igång. Men det är också möjligt att starta nya diskussioner här, så länge de inte bryter mot forumets regler.

OBS!
    Diskussioner och inlägg i det här forumet visas inte på Utsidans förstasida eller på Vad är nytt-sidan, så är du intresserad av diskussioner som ligger utanför Utsidans inriktning bör du själv bevaka forumet (mha Bevaka-knappen.

Marabou Mjölkchoklad

Apropå äpplen och päron så köper jag en bilmodell och inte en nation. Därför tycker jag att det är en smula smartare att titta på bilmodellens kvalitet än på nationens genomsnittliga bilkvalitet.

Vad menas egentligen med kvaliteten på en bil?

...

hihi.. behöver jag ens skriva ett inlägg Martin, jag läste dokumenten och dom talade sitt tydliga språk.. precis som bilprovningen och alla nöjdkundmätningar de sista 10åren.. BMW är ett undantag.. kolla hur alla toyotamodeller hamnar bättre än genomsnittsbilen och dom ligger bäst på det mesta tillsammans med enstaka modeller av dom andra bilmärkena som är spridda över hela kartan, toyota's jämnhet i kvalitetn är slående.. utedasset volvo ligger över hela kartan vilket innebär att det är ren tur när dom lyckas med en modell..

Som svar på vissas påstående att det är skillnad på smaken, glöm inte bort alla "blindtester"
som gjorts av olika livsmedel, drycker, etc., resultaten är talande...
Ofta är experter utsatta för dessa experiment.
Tror nog mig kunna fastslå att namn, fabrikat, utseende,förpackning, reklampåverkan, samt modet spelar stor roll
hur det smakar.
Visserligen, men jag inbillar mig att de flesta "kännare" skulle kunna skilja på det som Marabou kallar Mörk Choklad och det som är mörk choklad...

bah.. jag har en bekant som är somalier, ingen vanlig somalier.. han sa, ibland måste man se etiketten för att till fullo uppskatta ett riktigt dyrt vin..

det handlar inte bara om smak, det är så mycket mer när det gäller mat och dryck.. om jag vet att ett djur är uppfött på ett visst sätt så lyfts upplevelsen, om jag vet att ett chocklad är tillverkat enligt vissa principer och kvalitetskrav så lyfts naturligtvis upplevelsen av att äta det.. vem fan bryr sig om blindtest, det handlar om upplevelser..

Gääääsp.
Känner du dig hotad av att vissa vill ha fin choklad, på samma sätt som vissa chokladsnobbar verkar känna sig hotade av dem som gillar Marabouchoklad? Kan vi inte bara låta folk gilla den choklad de gillar? Kan man inte få gilla båda?

Själv tycker jag väl att det faktum att inte så många köpte Marabous "mörka" är ett tecken på att smaken faktiskt har betydelse. ;)

Det är bara att inse att det finns finchoklad och fulchoklad och att en chokladsnobb ska då bara äta den fina. Barn, bönder och annat okunnigt folk kan då äta fulchokladen som inte är lika fin och har sötare och mjukare smak och därför passar till dem. Chokladsnobbarna kan hålla sig till sin fina mörka choklad som har den beska smak som choklad ska ha... Om det är en fincholklad eller fulchoklad handlar inte om hur den smakar utan mer om märke och kostnad. Choklad men hög kakaohalt är dyrare att tillverka och därför är den fin.

/Stellan

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg