• Om "Fritt Forum"
    Det här forumet är för diskussioner som ligger helt utanför Utsidans intresseinriktning. Huvudsyftet är att moderatorer skall kunna flytta hit trådar som startats i andra forum, men som har bedömts inte passa in där men ändå har en intressant diskussion igång. Men det är också möjligt att starta nya diskussioner här, så länge de inte bryter mot forumets regler.

OBS!
    Diskussioner och inlägg i det här forumet visas inte på Utsidans förstasida eller på Vad är nytt-sidan, så är du intresserad av diskussioner som ligger utanför Utsidans inriktning bör du själv bevaka forumet (mha Bevaka-knappen.

Marabou Mjölkchoklad

Jag saknar Romrussin.

Även Alladin är ett skämt jämfört med förr.

Håller helt klart med.

Vanlig Marabouchoklad äter jag aldrig, håller mig hellre till någon 70%-ig sak. Antingen om chokladen har blivit sämre eller om jag har blivit mer kräsen.
På vandring blir det Snickers, Mars eller Raider (eller Twix eller vad dom nu heter), nåt med nåt kladd i alltså. Har jag med kaffe är det gott med en bit mörk choklad till det.

/Ulf

Jag brukar ha med 100-200g/dag när jag är ute. 100g motsvarar i energimängd ungefär en REAL-måltid. Bra snacks tycker jag. :)

100-200 g/dag!! Inte bara jag som är gottegris alltså! Jag hade väl med mig 4x100 gram för 10 dagar i somras (plus 1 kg smågodis........). :)

Vanliga mjölkchokladen är det som gäller för min del.

Mvh
Peter P.

Det nu på senare år som jag har insett varför mamma stannade och stoppade i oss en massa choklad, hon behövde vila. oftast var det vanlig mjölkchoklad, apelsinknaster eller frukt och mandel. Kan ju undra om det var så smart att att vi fick godis, åkte ju ifrån henne ännu mer nu. Fast vi var ju på gott humör i alla fall!

Hon är genomskådad!

/Rasmus, som har varit enda tonåringen utan föräldrar på fjällstationen de senaste åren

Jag tycker att det kan vara otroligt gott med Marabou då och då. Jag dricker mycket espresso och gillar choklad med mycket kakao men blir spyless på så kraftiga smaker ibland. Då sitter det fint med en, gärna kylskåpskall, Marabou mjölkchoklad eller Toblerone. Ute i fält höjs smakupplevelsen med ca 1000%.

Håller helt klart med.

Vanlig Marabouchoklad äter jag aldrig, håller mig hellre till någon 70%-ig sak. Antingen om chokladen har blivit sämre eller om jag har blivit mer kräsen.
På vandring blir det Snickers, Mars eller Raider (eller Twix eller vad dom nu heter), nåt med nåt kladd i alltså. Har jag med kaffe är det gott med en bit mörk choklad till det.

/Ulf

Jag gillar den där nya Mexikanska som det görs reklam för på teve nu.

"Nya mexikanska"? Här i Tyskland är vi helt bortkopplade från de riktigt relevanta utvecklingarna inom njutningsbranschen. Bara öl och prickig korv dagarna i ända, usch.

En (100g?-)kaka Marabou kostar dessutom 2,99. Euro alltså. Nästan billigare att låna trädgårdsmästarns skottkärra, köpa en färjbiljett och åka över för att storhandla.
Kanske kunde man sluta ett avtal med svenska alkoholturister som helt i onödan inreser med tomma kärror, vagnar och bagageluckor.

Yes we can!

I Finland är Marabou billig fulchoklad. Fazers blåa skall man äta, dyrare och godare.
Hemma äter jag mest vanlig Marabou och har förätit mig på apelsin. Så synd, den var ju så god.
Förresten, vet någon var Taragona tog vägen?

I Finland är Marabou billig fulchoklad. Fazers blåa skall man äta, dyrare och godare.
Visst är det så. När man har ätit Fazers blå så har man svårt att nöja sig med Marabou. Man blir liksom kladdig och kletig i gommen av Marabou medans Fazer smälter i munnen, om ni förstår skillnaden. Det har kanske med fetthalt och -kvalitet att göra.

Här i Tyskland är vi helt bortkopplade från de riktigt relevanta utvecklingarna inom njutningsbranschen.

Gode Sachsare,

det brukar ju sägas att tyskar saknar sjálvinsikt och distans till sig sjálva etc., men jag gläder mig att det uppenbarligen finns âtmind. ETT undatag till den regeln! ;-)

Ang. idéen att làta svenska alkis-turister komma med choklad-fyllda kassar (istf. tomma idem) till den tuska schoklad-öknen är ju en stràlande idé.. kanske vi skulle grunda ett GmbH och slâ mynt i denna nya barter-trade?

Visst är det så. När man har ätit Fazers blå så har man svårt att nöja sig med Marabou. Man blir liksom kladdig och kletig i gommen av Marabou medans Fazer smälter i munnen, om ni förstår skillnaden. Det har kanske med fetthalt och -kvalitet att göra.

Instämmer! Den är ju så god... och ljus.

Visst är det så. När man har ätit Fazers blå så har man svårt att nöja sig med Marabou.

Jag vill inte vara snobbig, men det där känns lite som en flygtävling mellan en struts och en emu.
Båda två är ju helt oätbara om man gjort misstaget att äta riktigt choklad innan (chokladerna alltså, inte fåglarna).

Men riktig choklad skulle jag nog inte ta med mig på tur. Då ska det vara fulchoklad så att man kan få i sig mycket.

Senast ändrad:

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg