-
Om "Fritt Forum"
Det här forumet är för diskussioner som ligger helt utanför Utsidans intresseinriktning. Huvudsyftet är att moderatorer skall kunna flytta hit trådar som startats i andra forum, men som har bedömts inte passa in där men ändå har en intressant diskussion igång. Men det är också möjligt att starta nya diskussioner här, så länge de inte bryter mot forumets regler.
OBS!
Diskussioner och inlägg i det här forumet visas inte på Utsidans förstasida eller på Vad är nytt-sidan, så är du intresserad av diskussioner som ligger utanför Utsidans inriktning bör du själv bevaka forumet (mha Bevaka-knappen.
Du använder en föråldrig webbläsare. Det får inte visa dessa eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Marabou Mjölkchoklad
- Trådstartare peter1959
- Start datum
Jooo, jag kan komma på en sak, 1981, när jag tågluffade, det var varmt o jag blev sugen på glass, det fanns glass med sprit i !!!, man kunde välja mellan massor av olika glass-sorter med likör, vodka, Rom, o sånt, mmmmmva gott de va!jag kan helt ärligt inte säga en enda positiv sak med Tyskland förutom tyskar i vissa delar av Tyskland.. maten är fruktansvärd, musiken ska vi inte prata om och bilarna är som det franska köket, bara en skugga av sitt forna jag..
(ps. Schweiz är ingen delrepublik till Tyskland..)
Men de va 1981, det va långt innan vi började servera öl på trottoarerna i svedala...
Den glasskulturen har ännu inte nått sverige, så att den finns på alla torg.
Apropå äpplen och päron så köper jag en bilmodell och inte en nation. Därför tycker jag att det är en smula smartare att titta på bilmodellens kvalitet än på nationens genomsnittliga bilkvalitet.
Vad menas egentligen med kvaliteten på en bil?
Antal dagar på verkstad?
Svenska utedasset Volvo S60 har färre dagar på verkstad än kaizen-japaner som
Honda CR-V, Subaru Legacy, Toyota Aygo, Toyota RAV4, Mazda 6, Toyota Prius, Toyota Avensis, Honda Civic och Toyota Yaris
Antal större fel per bil?
Utedasset C30 har färre stora fel än japaner som till exempel Subaru Legacy, Toyota RAV4 och Honda Civic.
Antal mindre fel?
Volvo C30 har färre småfel än japaner som till exempel Toyota Corolla, Toyota Yaris, Honda Civic, Mazda 6, Honda CR-V.
Och vad gäller tysk dynga så piskar BMW de flesta japaner när det handlar om antal fel.
Men det är ju bara om man kollar fakta, och sånt är ju trist. Eller hur, Patric? Eller ser det japanska kvalitetsbegreppet så annorlunda ut att det inte riktigt syns i såna här mätningar?
Källa: Motormännen
I och för sig skulle jag varken vilja ha en C30 eller S60, eller en BMW. De var mest exempel på svenska och tyska bilar som uppenbarligen håller högre kvalitet än japanska. Och Lexus fanns inte med i statistiken...
Vad menas egentligen med kvaliteten på en bil?
Antal dagar på verkstad?
Svenska utedasset Volvo S60 har färre dagar på verkstad än kaizen-japaner som
Honda CR-V, Subaru Legacy, Toyota Aygo, Toyota RAV4, Mazda 6, Toyota Prius, Toyota Avensis, Honda Civic och Toyota Yaris
Antal större fel per bil?
Utedasset C30 har färre stora fel än japaner som till exempel Subaru Legacy, Toyota RAV4 och Honda Civic.
Antal mindre fel?
Volvo C30 har färre småfel än japaner som till exempel Toyota Corolla, Toyota Yaris, Honda Civic, Mazda 6, Honda CR-V.
Och vad gäller tysk dynga så piskar BMW de flesta japaner när det handlar om antal fel.
Men det är ju bara om man kollar fakta, och sånt är ju trist. Eller hur, Patric? Eller ser det japanska kvalitetsbegreppet så annorlunda ut att det inte riktigt syns i såna här mätningar?
Källa: Motormännen
I och för sig skulle jag varken vilja ha en C30 eller S60, eller en BMW. De var mest exempel på svenska och tyska bilar som uppenbarligen håller högre kvalitet än japanska. Och Lexus fanns inte med i statistiken...
Oj, vad har vi här nu då? Tyskt-svenskt självhat i renodling. Duger alltid hur bra som helst för att beleva en chokladdiskussion och för att locka fram vissa annars inte så aktiva forumsdeltagare.
Mina damer och herrar, vi står nu omedelbart inför att fullgöra Godwins lag. Sit back and enjoy the flight.
[fixat typo]
Mina damer och herrar, vi står nu omedelbart inför att fullgöra Godwins lag. Sit back and enjoy the flight.
[fixat typo]
F'låt, blandade ihop med Österrike...Schweiz är ingen delrepublik till Tyskland..
På senare tid har det blivit "inne" att gilla mörk choklad, förr så var det få som köpte Marabous mörka, så smaken tror jag inte har så stor betydelse, utan det gäller att visa omgivningen att jag inte är "insnöad", och numera köper mörk choklad, gärna 1120 % ig, sedan sitter dom o smyger i sin källare mumsande på den göda mjölkchokladen med svår ångest som följd, det är inte lätt att vara avvikare i samhället idag, kolla bara på dessa "landningsbanebelysningar "modemedvetna" har i taket på sina villor numera (spotlights )
Näe gå upp från era källare, kryp ut ur era garderober kära mjölkchokladsmumsare, ni är långt
ifrån ensamna om att mumsa på "minnenas choklad" den milda goda mjölkchokladen,
Mmmmmmmmmaaaaarrrrraaaaboooouuuuu......
Näe gå upp från era källare, kryp ut ur era garderober kära mjölkchokladsmumsare, ni är långt
ifrån ensamna om att mumsa på "minnenas choklad" den milda goda mjölkchokladen,
Mmmmmmmmmaaaaarrrrraaaaboooouuuuu......
[fixat typo]
OK: Jag börjar:
- "Hâll flabben, jädrans schoklad-Hitler!"
- " Ska du säga med din nasse-bil"
På senare tid har det blivit "inne" att gilla mörk choklad, förr så var det få som köpte Marabous mörka, så smaken tror jag inte har så stor betydelse, utan det gäller att visa omgivningen att jag inte är "insnöad", och numera köper mörk choklad, gärna 1120 % ig,
Gääääsp.
Känner du dig hotad av att vissa vill ha fin choklad, på samma sätt som vissa chokladsnobbar verkar känna sig hotade av dem som gillar Marabouchoklad? Kan vi inte bara låta folk gilla den choklad de gillar? Kan man inte få gilla båda?
Själv tycker jag väl att det faktum att inte så många köpte Marabous "mörka" är ett tecken på att smaken faktiskt har betydelse.
Kan bara säga att som varande chokladmissbrukare så knarkar jag lika gärna en sockrig marabou mjölkchoklad som en exklusiv handrullad pralin från fiiiiiiina chokladeriet. De som påstår sig bara gilla ena sorten tar jag inte ens på allvar
Martin Fjäderlätt;394507 sa:Gääääsp.
Känner du dig hotad av att vissa vill ha fin choklad, på samma sätt som vissa chokladsnobbar verkar känna sig hotade av dem som gillar Marabouchoklad? Kan vi inte bara låta folk gilla den choklad de gillar? Kan man inte få gilla båda?
Själv tycker jag väl att det faktum att inte så många köpte Marabous "mörka" är ett tecken på att smaken faktiskt har betydelse.
Det finns vit choklad...också.
peter
Kan bara säga att som varande chokladmissbrukare så knarkar jag lika gärna en sockrig marabou mjölkchoklad som en exklusiv handrullad pralin från fiiiiiiina chokladeriet. De som påstår sig bara gilla ena sorten tar jag inte ens på allvar
Som svar på vissas påstående att det är skillnad på smaken, glöm inte bort alla "blindtester"
som gjorts av olika livsmedel, drycker, etc., resultaten är talande...
Ofta är experter utsatta för dessa experiment.
Tror nog mig kunna fastslå att namn, fabrikat, utseende,förpackning, reklampåverkan, samt modet spelar stor roll
hur det smakar.
Njutvandringar att längta till
Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.
Få Utsidans nyhetsbrev
- Redaktionens lästips
- Populära trådar
- Aktuella pristävlingar
- Direkt i din inkorg