(Jag har försökt leta fram gamla knivslipningstrådar men inte riktigt hittat svaren på mina funderingar.)
Nu har jag fått ett ryck och snickrat ihop en sån där rigg som Björn hade gjort (ungefär), har lite lämpliga spillbitar virke och en trave gamla hårddiskar (tur att jag hade sparat dem istället för att slänga dem) som jag kunde plocka magneter (och signalspeglar) ur. En bit gammal cykelslang blev bra gummiyta på magneterna.
Måste köpa lite mer blompinnar som styrpinnar till de olika brynena bara, jag har sågat till klotsar att montera på och hål för pinnarna, men bara ett fåtal klotsar har fått pinnar.
(Bilder på mitt underverk kan jag posta imorgon, orkar inte gå upp till köket och fota nu.)
Men nu sitter jag här och är lite fundersam över det här med grovlek på brynen och slippapper och grejer...
Diamantbrynen avverkar bra har jag förstått (Jula hade rea på en 3-pack nu som jag passade på att köpa igår när jag var in och kollade efter annat), men även med ett 180 diamantbryne kändes det som det avverkade dåligt på en gammal skräpkniv som jag försökte fixa till... Men den kniven hade jag å andra sidan filat ner eggen på för att använda som filmrekvisita nån gång för 30 år sen... Så det är kanske inte så konstigt att det tar tid att återställa den.
Hur förhåller sig de olika kornstorlekarna sig till varandra om man jämför mellan olika typer av slipytor? Diamantbryne, vanligt bryne, våtslippapper etc?
Om man nu inte har en bandslip, vad ska man använda om man i princip behöver omprofilera en gammal kniv? Är det för mycket jobb att göra det för hand eller kan man köra nåt grövre (80 slippapper? känns om det bara skulle lossna en massa sand...).
Sen undrar jag lite om köksknivar (jag har IKEAs gamla Drabant, "helsmidda" med nitat handtag), de har ju "trekantigt" bladprofil (d.v.s fas på hela bladet), men den är ju typ 4-5 grader bara. Slipar man alltså typ en 20-graders slipfas längst ner på en sån egg och sen en 25-graders brynfas?
Eller slipar man bara brynfas på en sån och låter slipfasen vara den där jättesmala 4-5 grader?
För det måste ju vara ett rent h-e att försöka omprofilera hela bladet om det är slitet? (Eller är det då man skickar in kniven med Knivbrev istället?
Clas O har visst börjat mad nåt liknande.)