Manuella knivslipare - vinklar?

följdfrågor från en novis...

Spännande tråd för mig som är nybörjare vad gäller knivar och brynen!

Har precis skaffat mig Fällkniven F1 samt TK3. Sedan tidigare har jag tillgång till japanska vattenbrynen. Har jag fattat saken rätt att japanska vattenbrynen är något för mjuka för Fällknivens knivar och att det är bättre att satsa på en Spyderco TriAngle Sharpmaker 204. Detta för att dels få riktigt vassa knivar dels för att inte förstöra mina japanska vattenbrynen?

Tack på förhand, Jonas
 
Spännande tråd för mig som är nybörjare vad gäller knivar och brynen!

Har precis skaffat mig Fällkniven F1 samt TK3. Sedan tidigare har jag tillgång till japanska vattenbrynen. Har jag fattat saken rätt att japanska vattenbrynen är något för mjuka för Fällknivens knivar och att det är bättre att satsa på en Spyderco TriAngle Sharpmaker 204. Detta för att dels få riktigt vassa knivar dels för att inte förstöra mina japanska vattenbrynen?

Tack på förhand, Jonas

Bra knivval! Har båda och måste säga att de är något alldeles extra.
...vad gäller stenarna så har jag ingen aning, men dePaul svarar snart :)

Beställde nyss spydercon från vassaknivar.se - de hade rea på den, hoppas det var ett bra pris.
http://www.vassaknivar.se/spyderco-triangle-sharpmaker-p-75.html
 
Spritpenna är ju ett klassiskt trick, men jag hoppades du hade en icke-förstörande metod.

Scenariot är förstås att du ska bryna en ny kniv för första gången. Du vill bevara den ursprungliga eggvinkeln, men vet inte vad den är.
Det är förstås svårt att veta den exakta vinkeln utan att mäta den. Det finns digitala vinkelmätare med ruskig exakthet att tillgå, men dessa är dyra och jag tror knappast att de blir särskilt populära bland knivkonnässörer.

Om primärvinkeln är bred som på en del amerikanska knivar så kan man mäta avtrycket i modellera. Det funkar hjälpligt.

Personligen brukar jag inte bry mig om den fabriksskapade eggvinkeln utan lägger på en egen, baserad på knivens användningsområde, bladprofilen, samt ståltyp. Det är för mig en enkel match eftersom jag bestämmer vinkeln med hjälp av Sharpmakerns fasta vinklar (30 och 40 g).

Ett förbisett alternativ är att helt enkelt ringa firman som säljer kniven (eller tillverkaren) och fråga ;). För många knivar finns dessutom info att finna på nätet.

Du bör veta att det är få knivfirmor vars enskilda blad uppvisar exakt likadana eggvinklar från pjäs till pjäs. De flesta blad handslipas, varför exaktheten aldrig kan vara hundraprocentig.

~Paul~
 
Har jag fattat saken rätt att japanska vattenbrynen är något för mjuka för Fällknivens knivar och att det är bättre att satsa på en Spyderco TriAngle Sharpmaker 204. Detta för att dels få riktigt vassa knivar dels för att inte förstöra mina japanska vattenbrynen?
Frågan är inte så enkel eftersom du ställer två omöjliga kriterier mot varandra.

Visst kommer knivblad med en stor andel av hårda karbider (som i många rostfria stålsorter) att slita hårt på din natursten men samtidigt (precis som Lars tidigare har skrivit,) så blir resultatet bra. Detta har bl a testats av den amerikanske professorn i materialteknik John D Verhoeven.

Sharpmakern lämnar ett mycket fint resultat. Det som Lars tidigare har tagit upp är något som de flesta vanliga användare inte märker eftersom det krävs en del rutin och tidigare erfarenheter av olika typer av abrasiva ämnen.

Jag hävdar som sagt att S-makern är den enklaste, snabbaste och med hänsyn till versatiliteten också det billigaste systemet på marknaden och att det i samband med knivblad fulla med hårda karbider inte finns anledning att använda något annat än keramik eller diamant. Det är bara när man är en riktig skärpenörd som det kan finnas anledning att testa en natursten, gärna följd av diverse nivåer av strigling på både mättad och omättad rem ;).

~Paul~
 
Har nyligen skaffat en DMT aligner deluxe. För oss som vill få rätt vinkel är den jättebra. Har jobbat lite på min EKA H8 och min Spyderco Tenacious. Bra resultat får man iallafall :)

/// Alexander
 

Cannonball

Gäst
Spännande tråd för mig som är nybörjare vad gäller knivar och brynen!

Har precis skaffat mig Fällkniven F1 samt TK3. Sedan tidigare har jag tillgång till japanska vattenbrynen. Har jag fattat saken rätt att japanska vattenbrynen är något för mjuka för Fällknivens knivar och att det är bättre att satsa på en Spyderco TriAngle Sharpmaker 204. Detta för att dels få riktigt vassa knivar dels för att inte förstöra mina japanska vattenbrynen?

Tack på förhand, Jonas

På de knivarna finner man en konvex egg, den borde även så förbli. Det gör du enklast med en upp-och-nervänd musmatta och ett par sandpapper tex korn 320 och 600, du kan använda finare också men 600 korn räcker till en brukskniv.
 
Några siffror att tänka på i sammanhanget. Genomsnittsmaterialet i stenarna ligger på en RC grad på runt 67.

Här är några andra hårdheter:

Kromkarbider - 66/68 HRC
Molybdenkarbider - 72/77 HRC
Volframkarbider - 72/77 HRC
Vanadinkarbider - 82/84 HRC

Det är ganska lätt att inse begränsningen i japanska vattenstenar när man ser dessa siffror ;).

~Paul~

Halaj!

Det här har kanske ingenting med trådämnet att göra, men jag vill ändå kommentera:
Man kan inte använda hävstångsregeln på en metalls och dess legeringars hårdhet.
Alltså, att man tar en metall med en given hårdhet och en legering som är hårdare och sedan blir slutproduktens hårdhet proprortionell mot andelen av den hårdare metallen och skillnaden i hårdhet mot basmetallen. (öhh, krånglig förklaring, jag vet...men jag kan inte bättre...)
Någon sådan mekanism existerar inte.

Ett bra exempel är brons:
http://sv.wikipedia.org/wiki/Brons
man tar en metall, koppar, som är lagom hårt, och legerar med tenn, som är väldigt mjukt, och slutprodukten blir brons, som är bra mycket hårdare än dess beståndsdelar.

//T
 
Håller fullständigt med. Det var dock inte hårdhetsaspekten i hela stålmatrisen som jag var ute efter utan abrasions- dito. Dvs de hårda karbidernas påverkan på diverse brynen.

~Paul~
 
Kul, lycka till!

~Paul~

Jahapp! Har nu testat på några knivar, har nu ett par kala fläckar på mina rätt håriga armar... Vasst som fasen.
Vad gäller för gradvinkeln..? Jag drog med tuschpenna för att vara säker på att jag inte skulle sabba kniven, men känner att jag inte riktigt har koll på detta. Kan jag egentligen välja själv, utifrån vad jag ska använda kniven till, att lägga 30 eller 40 grader?
 
Självklart avgör du själv vinkeln. Den bestämmer du med utgångspunkt från stålet, den planerade arbetsuppgiften, samt bladprofilen i sin helhet.

~Paul~
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
hupp Knivslipare i Linköping/Norrköping Utrustning allmänt 1
nodh Knivslipare eller lieslipare? Utrustning allmänt 145

Liknande trådar


Vinter i Österrike: 6 höjdpunkter

Upplev ikoniska skidbackar, glaciäräventyr och charmiga byar där alpina traditioner och kulinariska smakupplevelser skapar en unik atmosfär.

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg