Du använder en föråldrig webbläsare. Det får inte visa dessa eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Manuella knivslipare - vinklar?
- Trådstartare niking
- Start datum
Nu har jag klurat och byggt lite...
Såhär ser riggen ut utan monterade magnetlister, de ställbara stoppen är några bitar till konsoller till balkonglådor tror jag, har legat i "möbelbeslagslådan" länge (de hade en vinklad det utan spår som jag har sågat bort). Det finns två uppsättningar skruvhål till stoppens skruvar, nu sitter skruvarna i de bakre, men det finns alltså hål i framkant av den klotsen också så de når fram till smala blad.
Har en lång och en kort magnetlist, det orange är vinyltejp som jag satte för att inte limmet skulle rinna ut när magneterna limmades (de låg med magnetsidan nedåt medans limmet torkade), den får sitta kvar tills vidare då den ger en rätt bra halkfri yta. Listerna ärgjorda av spillbitar av laminatskiva, så det är slät och hård yta under tejpen.
Dessa vilar på aluminiumprofilerna, precis som klotsen bakom, så det blir ett plan.
(Fick bara lägga in 6 bilder i ett inlägg så jag får skriva i delar.)
Såhär ser riggen ut utan monterade magnetlister, de ställbara stoppen är några bitar till konsoller till balkonglådor tror jag, har legat i "möbelbeslagslådan" länge (de hade en vinklad det utan spår som jag har sågat bort). Det finns två uppsättningar skruvhål till stoppens skruvar, nu sitter skruvarna i de bakre, men det finns alltså hål i framkant av den klotsen också så de når fram till smala blad.
Har en lång och en kort magnetlist, det orange är vinyltejp som jag satte för att inte limmet skulle rinna ut när magneterna limmades (de låg med magnetsidan nedåt medans limmet torkade), den får sitta kvar tills vidare då den ger en rätt bra halkfri yta. Listerna ärgjorda av spillbitar av laminatskiva, så det är slät och hård yta under tejpen.
Dessa vilar på aluminiumprofilerna, precis som klotsen bakom, så det blir ett plan.
(Fick bara lägga in 6 bilder i ett inlägg så jag får skriva i delar.)
Bilagor
Sen har jag då dels en list med hål för fasta vinklar (den är från gamla bygget, ska eventuellt göra en ny med jämnare vinkar sen), och dels steglöst ställbar vinkel på en M8 gängstång med två stora muttrar. Det röda är bara en träklots där jag borrat med försänkare från två håll för att få ett hål där styrpinnen kan vinklas.
Det går i princip att gå ner till noll grader med den ställbara (men då måste jag ta bort stoppen), uppåt kommer man till 26 grader mot planet, d.v.s. 52 graders slipvinkel, så mycket lär man aldrig behöva så jag kommer nog kapa ner lite sen. Det lägsta fasta hålet nu är cirka 2 grader från planet, d.v.s. cirka 4 grader slipvinkel.
Ni får luta på huvudet, jag tog bilderna direkt från Dropbox och orkade inte vrida dem.
(Ja, det är inspirerat av Edgepal)
Det går i princip att gå ner till noll grader med den ställbara (men då måste jag ta bort stoppen), uppåt kommer man till 26 grader mot planet, d.v.s. 52 graders slipvinkel, så mycket lär man aldrig behöva så jag kommer nog kapa ner lite sen. Det lägsta fasta hålet nu är cirka 2 grader från planet, d.v.s. cirka 4 grader slipvinkel.
Ni får luta på huvudet, jag tog bilderna direkt från Dropbox och orkade inte vrida dem.
(Ja, det är inspirerat av Edgepal)
Bilagor
Styrpinnarna är 6 mm aluminiumrör som jag har gängat M5 i änden på och sen limmat fast en bit M5 gängstång. Jag har gjort två stycken (50 cm långa).
De skruvas in i M5 skarvmuttrar, dessa är 8 mm utvändigt. Då man kan enkelt räkna ut att brynets yta ska ligga 7 mm ovanför aluminiumprofilernas yta för att linjera med styrpinnens underkant (och därmed ge helt rak slipning). (Det är 2 mm skillnad mellan styrpinnen och skarvmuttern, halva den skillnaden tillkommer på ena sidan.)
Jag hade först tänkt köpa T-profil, men de hade så hög mittenbit ("handtaget"), och eftersom jag hade lite över av profilen jag köpte till basen så provade jag att epoxylimma ihop dem och det verkar funkat bra. Använde snabbtvingar för att dels klämma dem mot en plan yta och dels klämma ihop dem. Sen var det bara att limma dit skarvmuttern.
Jag hade helst velat haft skarvmuttrar med 6-kant, men de hade inga såna där jag shoppade (Hornbach).
Blir till att köpa mer aluminiumprofil nu för att göra fler "slipklotsar", och sen fixa till mellanlägg så alla brynen och sånt hamnar cirka 7 mm upp. Ska sätta i ett metallblad i gersågen för att kapa profilen i 10 cm-bitar (nu sågade jag på fri hand med bågfil).
Hela bygget är gjort med enkla handverktyg, borrmaskin, fogsvans, bågfil, filar. Har målat sågade ytor med vit möbellack så det ska se lite snyggare ut.
Jag har också gjort en "lim-jigg" för att limma skarvmutter på slipklotsarna. Poängen med den är att klotsen pallas upp "parallellt" eftersom distansen i bakkant är gjort av samma typ av skarvmutter som limmas fast i framkant (där sitter den på en gängat stång med en till skarvmutter som gör att det blir parallellt och rakt). Jag har limmat fast två styrguider för att den inte ska rulla iväg.
De skruvas in i M5 skarvmuttrar, dessa är 8 mm utvändigt. Då man kan enkelt räkna ut att brynets yta ska ligga 7 mm ovanför aluminiumprofilernas yta för att linjera med styrpinnens underkant (och därmed ge helt rak slipning). (Det är 2 mm skillnad mellan styrpinnen och skarvmuttern, halva den skillnaden tillkommer på ena sidan.)
Jag hade först tänkt köpa T-profil, men de hade så hög mittenbit ("handtaget"), och eftersom jag hade lite över av profilen jag köpte till basen så provade jag att epoxylimma ihop dem och det verkar funkat bra. Använde snabbtvingar för att dels klämma dem mot en plan yta och dels klämma ihop dem. Sen var det bara att limma dit skarvmuttern.
Jag hade helst velat haft skarvmuttrar med 6-kant, men de hade inga såna där jag shoppade (Hornbach).
Blir till att köpa mer aluminiumprofil nu för att göra fler "slipklotsar", och sen fixa till mellanlägg så alla brynen och sånt hamnar cirka 7 mm upp. Ska sätta i ett metallblad i gersågen för att kapa profilen i 10 cm-bitar (nu sågade jag på fri hand med bågfil).
Hela bygget är gjort med enkla handverktyg, borrmaskin, fogsvans, bågfil, filar. Har målat sågade ytor med vit möbellack så det ska se lite snyggare ut.
Jag har också gjort en "lim-jigg" för att limma skarvmutter på slipklotsarna. Poängen med den är att klotsen pallas upp "parallellt" eftersom distansen i bakkant är gjort av samma typ av skarvmutter som limmas fast i framkant (där sitter den på en gängat stång med en till skarvmutter som gör att det blir parallellt och rakt). Jag har limmat fast två styrguider för att den inte ska rulla iväg.
Bilagor
Tanken är ju att främst använda de fasta vinklarna till de knivar man slipar och bryner ofta, för att få repeterbarhet. Men den ställbara vinkeln var så pass enkelt fixad så jag gjorde den också (jag gjorde den röda klotsen först, för att se om min idé funkade, sen var det ju bara att borra och sätta dit en islagsmutter i basen).
Det jag inte löst ännu är ju mellanlägg för slipklotsarna, för att limma våtslippapper på så är det nog vettigast att sätta dit en 6 mm tjock aluminiumbit (den ska ju helst vara 7, men tror det är svårare att hitta). För diamantbrynena kan man kanske använda mellanlägg i plast eller plywood.
Men det tar jag sen när jag köpt mer aluprofil och byggt flera.
Det jag inte löst ännu är ju mellanlägg för slipklotsarna, för att limma våtslippapper på så är det nog vettigast att sätta dit en 6 mm tjock aluminiumbit (den ska ju helst vara 7, men tror det är svårare att hitta). För diamantbrynena kan man kanske använda mellanlägg i plast eller plywood.
Men det tar jag sen när jag köpt mer aluprofil och byggt flera.
Det slog mig precis att det finns ju 7 mm plywood, det måste vara rätt perfekt som mellanlägg att limma våtslippapper på. Kan limma pappret på plywooden och sen fästa den med tunn dubbelhäftande tejp på aluminiumprofilerna. Då man kan byta klots enkelt utan att behöva limma om varje gång pappret blir slitet.
Nu har jag fixat ett helt gäng "slitklotsar" att montera brynen och våtslippapper på. Limmade först ihop två 1-metersbitar av vinkelprofilen, sågade sen i 10 cm-bitar. Skarvmuttrarna limmade jag först på plats med superlim, sen la jag dit Araldit på ena sidan, in i ugnen en halvtimme och sen Araldit på andra sidan (valde Aralditen före snabbepoxyn för att den skulle flyta in ordentligt).
De gamla träklotsarna borrade jag ett 4,5 mm hål i så det går att skruva fast de på M5-skruvarna, men vet inte om jag kommer använda dem eftersom jag ahr så många av de andra. Plywoodbiten jag hade som var 7 mm räckte dock bara till fyra bitar.
Dessutom konstaterade jag att våtslippapper på en blompinne funkade perfekt till brödkniven. Blompinnarna är 6 mm så de kan skruvas in i en M6 skarvmutter, så jag gängade en styrpinne (de är ju 6 mm).
För andra knivar med smalare tandning så kan man nog använda smalare blompinnar. Kan sätta M4-skruv i andra änden på styrpinnarna (de är ju 4 mm invändigt så man kan limma dit den) för att kunna använda M4 skarvmuttrar till 4 mm blompinnar. Men eftersom jag inte har nån annan tandad kniv så har jag inte orkat fixa det nu.
De gamla träklotsarna borrade jag ett 4,5 mm hål i så det går att skruva fast de på M5-skruvarna, men vet inte om jag kommer använda dem eftersom jag ahr så många av de andra. Plywoodbiten jag hade som var 7 mm räckte dock bara till fyra bitar.
Dessutom konstaterade jag att våtslippapper på en blompinne funkade perfekt till brödkniven. Blompinnarna är 6 mm så de kan skruvas in i en M6 skarvmutter, så jag gängade en styrpinne (de är ju 6 mm).
För andra knivar med smalare tandning så kan man nog använda smalare blompinnar. Kan sätta M4-skruv i andra änden på styrpinnarna (de är ju 4 mm invändigt så man kan limma dit den) för att kunna använda M4 skarvmuttrar till 4 mm blompinnar. Men eftersom jag inte har nån annan tandad kniv så har jag inte orkat fixa det nu.
Bilagor
Jag ser bilder på hemmabyggen som påminner om Edgepal och Edgepro.
Poängen är densamma: det är svårt att få annat än en konvex egg om man slipar för hand. Dessutom svårt att få den rak. Ingen människohand är lika fast som detta slags verktyg.
Enkel biologi & fysik.
Poängen är densamma: det är svårt att få annat än en konvex egg om man slipar för hand. Dessutom svårt att få den rak. Ingen människohand är lika fast som detta slags verktyg.
Enkel biologi & fysik.
Stämmer bra, mycket inspiration från edgepal när min tillverkades. Fick även många tips på vägen från Tomas som är konstruktören bakom EdgePal.
https://youtu.be/ioQuIzYzMT0
Resultatet blir lika bra oavsett vem i familjen som sköter underhållet
https://youtu.be/ioQuIzYzMT0
Resultatet blir lika bra oavsett vem i familjen som sköter underhållet
Liknande trådar
Trådstartare | Titel | Forum | Svar | Datum |
---|---|---|---|---|
Knivslipare i Linköping/Norrköping | Utrustning allmänt | 1 | ||
Knivslipare eller lieslipare? | Utrustning allmänt | 145 |
Liknande trådar
Vinter i Österrike: 6 höjdpunkter
Upplev ikoniska skidbackar, glaciäräventyr och charmiga byar där alpina traditioner och kulinariska smakupplevelser skapar en unik atmosfär.
Få Utsidans nyhetsbrev
- Redaktionens lästips
- Populära trådar
- Aktuella pristävlingar
- Direkt i din inkorg