Hej,
Kommentarerna ovan är bra.
Jag blev tillfrågad hur jag gör: följaktligen svarade jag hur jag gör. Jag har provat att paddla med både jacka-med-latextätningar och torrdräkt, och det fungerar inte för mig på det sätt jag paddlar. Det är ju inte på något sätt ett hinder för att det fungerar alldeles utmärkt för någon annan på det sätt som den personen paddlar. Optimal utrustning är ju individuell och beror dessutom på hur vederbörande använder den mm.
En förhoppningsvis illustrativ liknelse: Om alla som använder skor, av någon anledning skulle behöva vara med i en klubb för att förvara sina skor, skulle där finnas: sandaler, pumps, stövlar, kängor, träskor etc. En nybörjare som kommer till ”Skoklubben” och frågar någon medlem ”Vad skall man ha för skor?”, kommer med all säkerhet att få väldigt olika svar beroende på om han frågar en hundrameterslöpare, en söndagsflanör eller en fjällvandrare.
Likadant är det i en kajak-klubb. Man kan paddla på många olika sätt och bland annat därför finns många olika kajaker, kläder, paddlar, kapell etc.
Det är nog tyvärr oundvikligt att en artikel baserad på en intervju, skriven av en icke-paddlare och riktad till nybörjare, inte blir speciellt utförlig.
/Magnus