Magnus Fischer i DN

Brune; sa:

Jag undrar hur han så kategoriskt kan såga paddeljackan. Om han menar en jacka med latextätningar så borde även en torrdräkt vara utesluten av samma skäl. Att göra detta utan att ta hänsyn till vattentemperatur och andra förhållanden är inte bra. Jag använde min torrdräkt senast i helgen och det kändes bra. Fortfarande kallt i vattnet.
Jag kan inte heller se några konstruktiva förslag på klädsel. Kanske det är journalisten som tabbat sig.

/Hans
 
Rodret då?

Vad säger artikelns rader om användandet av skädda? Jag tycker visst att det går att "söndagspromenadspaddla" utan roder, men nu när det stått i tidningen att det inte går kanske jag måste tänka om...

/Joakim
 
Hutt; sa:
Jag undrar hur han så kategoriskt kan såga paddeljackan.
Jag kan inte heller förstå detta. Jag har en enklare paddeljacka, en extrem "paddeltop" och en torrdräkt och jag anser att alla dessa kan vara motiverade att ha i olika fall.
Jag utgår från att det är journalisten som missförstått det som sagts.
 
Hej,

Kommentarerna ovan är bra.

Jag blev tillfrågad hur jag gör: följaktligen svarade jag hur jag gör. Jag har provat att paddla med både jacka-med-latextätningar och torrdräkt, och det fungerar inte för mig på det sätt jag paddlar. Det är ju inte på något sätt ett hinder för att det fungerar alldeles utmärkt för någon annan på det sätt som den personen paddlar. Optimal utrustning är ju individuell och beror dessutom på hur vederbörande använder den mm.

En förhoppningsvis illustrativ liknelse: Om alla som använder skor, av någon anledning skulle behöva vara med i en klubb för att förvara sina skor, skulle där finnas: sandaler, pumps, stövlar, kängor, träskor etc. En nybörjare som kommer till ”Skoklubben” och frågar någon medlem ”Vad skall man ha för skor?”, kommer med all säkerhet att få väldigt olika svar beroende på om han frågar en hundrameterslöpare, en söndagsflanör eller en fjällvandrare.

Likadant är det i en kajak-klubb. Man kan paddla på många olika sätt och bland annat därför finns många olika kajaker, kläder, paddlar, kapell etc.

Det är nog tyvärr oundvikligt att en artikel baserad på en intervju, skriven av en icke-paddlare och riktad till nybörjare, inte blir speciellt utförlig.

/Magnus
 
Säkerhetsfilosofi

Att ha en genomtänkt säkerhetsfilosofi är viktigt och det tror jag Magnus har. Han väljer bort maximal säkerhet för att vinna andra fördelar som han värderar högt. Själv har jag också ägnat tankemöda åt detta och resultatet har blivit en torrdräkt. Problemet med den är att man lätt blir varm och svett utan att kunna ventilera den. Min lösning är att skippa flytvästen i många fall. Jag gör detta för att flytvästen gör Gore Texen värdelös och att den dessutom inte tillför värme i vattnet utan bara ökar min överhettning när jag paddlar. Dessutom kan den i vissa lägen vara i vägen. Fuktiga underkläder minskar sedan mina marginaler i vattnet, och fryser jag ihjäl så har jag ingen gädje av att flyta bra. Skillnaden i komfort med och utan flytväst är mycket stor. Jag vet att många slår i taket när de läser detta, men jag resonerar på följande sätt:
Jag har en torrdräkt och den är helt tät vilket innebär att jag kan ligga i vatten ganska länge utan att bli farligt nedkyld. Samtidigt har dräkten också en avsevärd flytförmåga som gör att jag inte sjunker. Anledningen till att ha en flytväst är primärt att inte sjunka som en sten om man får en kallvattenchock eller på annat sätt är imobiliserad. Dock förutsättet det att en kompis kan hjälpa till, annars kommer man att flyta med ansiktet nedåt och kommer att drunkna. Jag paddlar också mycket ensam, och värderar följaktligen en hög isolationsförmåga i vatten högre än flytvästens flytförmåga. Blir jag medvetslös är det kört, men det är det även med en flytväst om det nu inte är en räddningsväst, och hur många paddlare använder en sådan. Även med paddelkompisar räknar jag mig som ensam i svåra lägen. Om jag får problem så kanske de också har det. Alltså kanske en falsk trygghet.
Egentligen skiljer sig inte resonomanget mycket från det vi för när vi åker bil. Vi sysslar då med en verksamhet som vida överstiger paddlingen när det gäller risken att dö. Väljer vi då maximal säkerhet? Svaret är att det gör vi inte. Vi använder inte fyrpunktsbälte, inte heller hjälm, störtbåge, håller rätt avstånd mm. Många har inte ens brandsläckare och första förband med sig.
Med andra ord offrar vi den extra säkerhet som tex fyrpunktsbältet ger med motivationen att det är obekvämt och jobbigt att ta på.
Som avslutning: problemet med artikeln är att en nybörjare inte får någon hjälp med klädselvalet och heller ingen varning om farorna med kallt vatten.

/Hans
 
Min erfarenhet av torrdräkter är begränsad till ett antal övningar med räddningsverkets överlevnadsdräkt.
Jag övar regelbundet livräddning med sådan dräkt och om en torrdräkt lämplig för paddling är något så när lik dom jag har använt så ter sig behovet av flytväst märkligt.
Min erfarenhet är snarare att man flyter så högt att det blir svårt att tex simma med simfötter.
Man guppar runt på vattnet som en impregnerad ostbåge.

Även om man försökt pressa ut all luft innan man hoppar i så tycks man ha obegränsat med luft kvar i dräkten som ger flytkraft modell Finlandsbåt.

Intressant fråga, ni som kör med torrdräkt, använder ni samtidigt flytväst?




JL
 
Byta kläder till sjöss.

jag använder en gammal Tierra paddelanorak och det är onekligen svårt att byta om när man sitter i kajaken.
Min Nordkapp är lite rank och är det lite sjö när man drar jacken över huvudet och ska ha ut armarna ur armtätningarna blir man snurrig och det är onekligen risk att gå runt.
Vist kan man använda paddelflottören som hjälp men det är lite omständigt.
Och när det gäller säkerhet är de nog upp till var och hur stora risker man tar.
Läste att paddel gurun Derek Hutchinson väldigt sällan klär sej efter vatten tempraturen utan paddlar med väldigt enkla kläder även i dödligt kallt vatten.
Ska man dö så är det väl ödet, eller något liknande sa han.
 

Liknande trådar


Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg