Löst yttertält?

mfn; sa:
Som sagts tidigare, Hillebergs tält går att sätta upp utan yttertält också.

Sen en fundering ang det där att innertältet skulle se "slappt och visset" ut för att bågarna sitter i yttertältet... Borde det inte ge ganska mycket bättre ventilation att ha det så? Om bågarna sitter i innertältet känns det som om den ev kondens som blir på yttertältet väldigt lätt kryper över på innertältet (något jag aldrig varit med om på mitt HB Staika...)

// M

Bågarna ligger i kanaler en bit (ca 7-8cm) över själva innertältsytan. Yttertältet ligger därför aldrig an mot själva innertältet. Just ventilationen upplever jag som mycket bra i mitt Marmottält (Fortress, ser ut ungefär som Thor).

/David

Löst yttertält

Hej,

Har ett 3-säsongstält av märket Artiach. Har löst yttertält och har aldrig haft några som helst problem med det.
Ett tält där inner- och ytter-tält sitter ihop är ju dock mycket smidigare. Problemet som uppstår med löst yttertält kommer när det sätts upp i regn och det då blir lite blött i tältet innan yttertältet hinner upp. Men det brukar kanppt märkas om man är någorlunda snabb och framförallt van vid sitt tält.

Mvh, Per Nyberg.

Uppsättning med löst yttertält i blåst o regn

Hej!

Var uppe och vandrade med ett par kompisar i Helags förra veckan och vi hade med oss ett TNF VE-25 och ett Hilleberg Nallo 3 och uppsättningen av dessa i regn och blåst ger ju lite strul, fast på lite olika sätt.

VE-25 har löst yttertält och som alla andra skriver så kan innertältet bli blött om man reser det först. En grej som funkade bra för mig var att breda ut ytterduken, sätta fast den provisoriskt med pinnar i lovart och sedan resa innertältet "under" yttertältet. Funkade bra men var lite pilligt.

Såg dessutom mina kompisar resa Nallo-tältet och det verkar inte heller helt enkelt. Nallo har massa linor som flaxar omkring vid hård blåst som kan vara svåra att få tag på. Kanske finns nåt hårt väder-alternativ att resa det på med deras tält fladdrade omkring en hel del när de "fällde upp" tältet innan det förankrades.

En fördel med Hillebergtältet är ju att det går att flytta på innertältet vilket gör att man kan använda tältet som vind/regnskydd där man kan sitta med kängor och skitiga/blöta kläder utan att oroa sig för att innertältet tar skada.

god tur,

Per

NNNN

Re: Uppsättning med löst yttertält i blåst o regn

paxel; sa:
Nallo har massa linor som flaxar omkring vid hård blåst som kan vara svåra att få tag på. Kanske finns nåt hårt väder-alternativ att resa det på med deras tält fladdrade omkring en hel del när de "fällde upp"

DET löser man väl enkelt genom att ha linorna ihoprullade (t.ex. med gummiband runt)?

Jag har sett sidor med beskrivningar på oilka "specialvikningar" av tält just för att underlätta uppsättning vid blåst (det viks och rullas så att man ommer åt linor och fästen i rätt följd utan att behöva rulla ut mer än nödvändigt).

Har du kvar de länkarna? Jag är intresserad av det, tycker hittils det är lättast att bara knöcka ner i säcken och ha ena sidan överst, då kan man dra ut den, sätta fast med pinnarna och dra ut resten. Det blir inte bättre än att dra ut allt, lägga det på plats och sätta fast det men det funkar bra när det blåser.

mfn; sa:

Hur väl sitter det fast då? Om vi tar en kombination av fallen, dvs det blåser OCH regnar. Ligger det kvar ändå då?
Jag skulle starkt förorda ett tält där i- och y-tält sitter ihop. Sen
// M [/QUOTE]

jag vet inte om det är allmänt, men på mitt Tadpole fäster
man yttertältet med remmar (med skodda hål i) i tältbågarnas
ändar.
Om det yttertältet lossnar har redan värre katastrofer
inträffat.

il C.

Re: Uppsättning med löst yttertält i blåst o regn

paxel; sa:
Hej!

Var uppe och vandrade med ett par kompisar i Helags förra veckan och vi hade med oss ett TNF VE-25 och ett Hilleberg Nallo 3 och uppsättningen av dessa i regn och blåst ger ju lite strul, fast på lite olika sätt.

NNNN

TNF tälten ser väldigt fina ut, funkade det bra i övrigt?

raven; sa:
Har du kvar de länkarna?

Nej, har inte ens sparat dem eftersom det inte varit tältmodeller som jag haft och jag har tyckt det verkat överdrivet bökigt.

Det handlade om att samla ihop linor med gummiband och så som sagt var ha en kant "längst ut" så man började med att sätta fast ena kortsidan (det var tunneltält det jag minns bäst) och SEN rullade man ut tältet (jag undrar om man inte fäste några linor redan innan man rullade ut det).

Det lät rätt smidigt att sätta upp tältet, men det verkade grymt bökigt att packa ner skiten (måste vara helt omöjligt att packa ner det rätt om det blåser.... då går det ju liksom inte att lägga ut det och snurra upp linor och sånt snyggt innan man rullar ihop det).

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg