Vem uppfann vad?

Malindo; sa:
johankse; sa:
.
Faktum kvarstår, utrustningen blir komplexare och tyngre år för år.
Go tur

Jámfór gärna exempelvis utrustningslistor och vad en polarfarare behövde för att hàlla sig vid liv nu och förr.
[Ändrat av Malindo 2006-05-04 kl 10:42]

Jag håller med Mats.
Det är inga jätteproblem att gå till en friluftsbutik och köpa hyfsat lätt och okomplicerad utrustning, men vi konsumenter är löjligt lättlurade av glitter och tingeltangel.

Visste ni till exempel att Primus försäljning av gasflaskor gick upp typ 60 % när de stajlade om utsidan på dem (från de gamla blå till tuffa silvriga) på 90-talet?

Primus%20gas.jpg

Om nu de enkla prylarna inte går att hitta så är det för att de inte säljer för att vi inte köper.
Vi måste fatta att varje köp är en röst åt det ena eller andra hållet.

Minnet trevar efter en visa om gröt på burk av Olrog... Man ska nog inte underskatta förpackningens betydelse. Men talar vi milstoplar i friluftslivsutrustningens (vicket hemskt långt ord!) historia ska vi inte glömma syntetunderställen och allt vad de har tillfört i form av odör i fjällstugorna. Somligt går framåt, annat bakåt.

Rungá; sa:
NUI; sa:
För mig är svaret givet :)
Den dåligt tillvaratagna möjligheten att idag göra oerhört mycket lättare utrustning än för 20 år sedan.
Näää ... nu dök ULTROLLET upp igen. Då kan ju jag vara ULLTROLLET för jag tycker kombinationen av moderna tunna ullunderställ och GTX, e-vent och andra diffunderande material är det bästa som hänt utevärlden.
"Bli torr fast du är blöt" Är man på jakt efter UL inom den sektorn finns det färdigsydda packlite kläder.

Kan hålla med om att "förtunningen" av ullunderställ är en nyhet som är bra (jag har alltid använt ull, även när det inte var inne). Kunde själv föreslagit "andas-plagg" men valde bort dem för att G-tex är äldre än 20 år.

Jörgen

NUI; sa:
Kunde själv föreslagit "andas-plagg" men valde bort dem för att G-tex är äldre än 20 år.

Jörgen

... efter empiriska erfarenheter vid ett större antal busshàllplatser i Stockholms Län? Eller? ;-)

Jag i min tur hàller med Martin om att den sà vederstyggliga "marknaden" i detta fall är ni: knasiga konsumenter som trasslar till det mesta. Skylla ifràn sig pà indsutrin ár alltid látt, men den som handlar, eller inte handlar en pryl är ingen annan än DU!

Malindo; sa:
NUI; sa:
Kunde själv föreslagit "andas-plagg" men valde bort dem för att G-tex är äldre än 20 år.

Jörgen

... efter empiriska erfarenheter vid ett större antal busshàllplatser i Stockholms Län? Eller? ;-)

Jag i min tur hàller med Martin om att den sà vederstyggliga "marknaden" i detta fall är ni: knasiga konsumenter som trasslar till det mesta. Skylla ifràn sig pà indsutrin ár alltid látt, men den som handlar, eller inte handlar en pryl är ingen annan än DU!

Helt rätt. Vi har de prylar vi som kollektiv förtjänar. Men kollektiv är ju sammansatta av individer. För oss som älskar att grotta ned oss i tekniska detaljer är det ju enklare att skilja agnarna från vetet.

De jag tycker synd om är de nybörjare som inte har något annat att gå på när det skall välja utrustning än vad marknadsförarna sköljer över dem. Och vad alla mer erfarna som oreflekterat köpt alla slogans sköljer över dem.

För att växla ämne: Malindo, vilka tycker du är de största innovationerna/framstegen inom skobranschen sedan mitten av 80-talet?

Jörgen

NUI; sa:
För att växla ämne: Malindo, vilka tycker du är de största innovationerna/framstegen inom skobranschen sedan mitten av 80-talet?

Jörgen

sâdär i största allmánhet - och om man ser det hela i ett icke-enbart-svenskt perspektiv, brukar man väl anse att införandet av en alldeles ny slags kánga med:

- ovandelen i kombination spalt-láder / Cordura,
- foder i Gore-Tex.
- yttersula i gummi och mellansula i EVA

var en slags revolution i vars efterdyningar vi fortfarande befinner oss. Detta skedde pà 80-talet.

Innan dess var det endaste alternativet denna typ, oavsett om man ámnade bestiga matterhorn eller strolla runt lite pà alpängarna:

boots2.jpg

Dvs, till lägre vikt och högre komfort fick man en kánga som passade de flesta bergsvandrare alldeles utmärkt, samt som dessutom var vattentát.

Prylar kan man undvara

om de är obekväma tunga eller knepiga på något annat sätt. Jag har mängder med ratad utrustning på vinden och i källaren och väljer ofta att lämna hämma bra ha grejor när jag packar.

Det viktiga är att dåliga eller tunga prylar inte hämmar så att några inte ger sig ut mera därför att de tror att uteaktiviteten måste innebära lidande.

Just nybörjare som fått negativa erfarenheter för att de lurats på för mycket och olämplig utrustning och sedan aldrig tar upp aktiviteten igen är väl största risken med utbudet av t ex för stora och för tunga ryggsäckar.

Thure

För att avrunda och balansera om konsumentens kontra producentens ansvar så finns det ju en tredje aktör: detaljisterna!

De har inköpare som besämmer vad som ska säljas, och säljare som är ganska duktiga på att sälja vad som råkar finnas i butiken och berätta för just förvirrade nybörjare varför det är så viktigt med TingelTangel™.

Men som smyg-Nietzscheist kan man ju alltid hävda att det inte finns några ursäkter för okunnighet, så det är ändå konsumenternas fel! :D

---

Ett av de senaste årtiondenas största framsteg:
SNABBSPÄNNEN OCH REMLÅS I PLAST!

Det är knappt man minns hur bängligt det var med bältesspännen och metallbrickor - det var knappt man kunde spänna sina axelremmar om man inte var ingenjör!

0001.jpg

0023.jpg

Hurra!

Malindo; sa:
ny slags kánga med:

- ovandelen i kombination spalt-láder / Cordura,
- foder i Gore-Tex.
- yttersula i gummi och mellansula i EVA

var en slags revolution i vars efterdyningar vi fortfarande befinner oss. Detta skedde pà 80-talet.

Hoppla, en bild ságer mer án 1000 ord.

history_boot.gif

Snabbspännen i delrin (eller vad nu materialet för dagen heter) är ju meget bra. Tyvärr ser man sällan den genialiska modell av snabbspänne som Karrimor brukade ha på sina höftbälten till ryggorna. Hittar ingen bild på det, men man stack ena delen av spännet genom det andra. Rejält, funkis, busenkelt. Mer sånt!

Vinter i Österrike: 6 höjdpunkter

Upplev ikoniska skidbackar, glaciäräventyr och charmiga byar där alpina traditioner och kulinariska smakupplevelser skapar en unik atmosfär.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg