Nu har jag köpt.
Ja. Nu har jag alltså köpt ett tält. Inte det jag tänkte men...
Bestämde mig för Abisko Shape 2 efter mycket tankemöda. Det hade definitivt blivit Endurance 2 om dom bara hade haft de två öglor som behövs för att rulla upp yttertältet över fotändan också (går att göra på absidsidan tror jag) riktigt varma sommardagar. Då hade FR Endurance varit nästan oslagbart på marknaden, både kraftigt, bättre innehöjd OCH flexibelt vad gäller temp.
Men Shape 2 var slut i blått på outnorth. Funderade och tog ett Shape 3 i blått istället. Jag var helt inställd på att allt gnäll om att 2-manna är för trångt för 2 personer bara var i-landsproblem.
Jag hade till och med börjat överväga att skicka det kommande tältet på retur direkt, då jag varit smart nog att med hjälp av min otroligt skickliga hjärna och mina fantastiska ögonmått "tittat" fram att tältet skulle bli gigantiskt.
"Amen jamena, kolla ba på sängfAn, han ä ju lika bre som tälte, å harta så lång. Ja måst ju stääLL en tiLL dubbelsäng vid fotända för å få en hum om hur jädrans stort é tälte ä!"
...
Så kom det idag, å med spänning satte jag upp det. Helt perfekt! Det var till och med så smidigt och fint att jag trodde FR överdrev hur brett det var, men efter en mätning så visade det sig stämma sånär som på någon cm. Jag är helnöjd, det blir perfekt för två, å knappast FÖR stort för solo. 1 kg mer jämfört med ett 1-manna kan jag leva med, för att slippa köpa ytterligare ett tält för solo-turer.
Tjusig i blått, en aningens mörkare i tonen, med det spelar ingen roll. Enkelt att sätta upp, Allt som allt, sätta upp för första gången, kolla in alla ventiler, detaljer, torklinor och att prova att rulla upp ytterduken vid absiden och sedan ta ner det tog ca 1 timme. Glömde att ta kort då ett regnmoln drog in.
Det ända jag kunde anmärka på var tältpinnarna. De är för små och för vass upp till. Trots ont i handen (gick över till att pressa med annan tältpinne senare) och hård gräsmatta så tenderade de att gå upp lite. Kanske får köpa en påse Keb-pinnar. Det får framtiden utvisa.
Ska tälta en natt på Skåneleden på onsdag, då jag har ärende nermot Lund i två daga. Får se om det kommer regn då.
Efter närmare eftertanke kanske grönt varit bäst, pappa brukar ju hävda att "snart kom ryssen"...