Hilleberg eller Fjällräven

(Ursäkta inspelet, men jag har sett detta tillräckligt många gånger nu i så pass många olika trådar att jag bara måste få fråga: "Frälljäven"...? :cool:)
OT
Instämmer, har väl slentrianmässigt anammat någon förkortning jag tidigare sett användas för "FJällräven", men kanske FR hade varit lämpligare (FjällRäven). FB är ju även en popular förkortning för FjällBjärven;)

Nu har jag köpt.

Ja. Nu har jag alltså köpt ett tält. Inte det jag tänkte men...
Bestämde mig för Abisko Shape 2 efter mycket tankemöda. Det hade definitivt blivit Endurance 2 om dom bara hade haft de två öglor som behövs för att rulla upp yttertältet över fotändan också (går att göra på absidsidan tror jag) riktigt varma sommardagar. Då hade FR Endurance varit nästan oslagbart på marknaden, både kraftigt, bättre innehöjd OCH flexibelt vad gäller temp.

Men Shape 2 var slut i blått på outnorth. Funderade och tog ett Shape 3 i blått istället. Jag var helt inställd på att allt gnäll om att 2-manna är för trångt för 2 personer bara var i-landsproblem.
Jag hade till och med börjat överväga att skicka det kommande tältet på retur direkt, då jag varit smart nog att med hjälp av min otroligt skickliga hjärna och mina fantastiska ögonmått "tittat" fram att tältet skulle bli gigantiskt.
"Amen jamena, kolla ba på sängfAn, han ä ju lika bre som tälte, å harta så lång. Ja måst ju stääLL en tiLL dubbelsäng vid fotända för å få en hum om hur jädrans stort é tälte ä!"
...
Så kom det idag, å med spänning satte jag upp det. Helt perfekt! Det var till och med så smidigt och fint att jag trodde FR överdrev hur brett det var, men efter en mätning så visade det sig stämma sånär som på någon cm. Jag är helnöjd, det blir perfekt för två, å knappast FÖR stort för solo. 1 kg mer jämfört med ett 1-manna kan jag leva med, för att slippa köpa ytterligare ett tält för solo-turer.

Tjusig i blått, en aningens mörkare i tonen, med det spelar ingen roll. Enkelt att sätta upp, Allt som allt, sätta upp för första gången, kolla in alla ventiler, detaljer, torklinor och att prova att rulla upp ytterduken vid absiden och sedan ta ner det tog ca 1 timme. Glömde att ta kort då ett regnmoln drog in.
Det ända jag kunde anmärka på var tältpinnarna. De är för små och för vass upp till. Trots ont i handen (gick över till att pressa med annan tältpinne senare) och hård gräsmatta så tenderade de att gå upp lite. Kanske får köpa en påse Keb-pinnar. Det får framtiden utvisa.

Ska tälta en natt på Skåneleden på onsdag, då jag har ärende nermot Lund i två daga. Får se om det kommer regn då.

Efter närmare eftertanke kanske grönt varit bäst, pappa brukar ju hävda att "snart kom ryssen"...

Bild på vart i packningen tältet ska vara

Inte så vanligt med bild på vart i ryggsäcken en specifik produkt blir instuvad.

Bilagor

• IMG_1019.jpg
    IMG_1019.jpg
    40.9 KB · Visningar: 1,882
Nice!

Ja. Nu har jag alltså köpt ett tält. Inte det jag tänkte men...
Efter närmare eftertanke kanske grönt varit bäst, pappa brukar ju hävda att "snart kom ryssen"...

Så det blev ett Shape 3, kul...återkom gärna med bilder efter turen och berätta hur du upplever det :).

Eller som en kompis sa när han valde grönt istället för rött: "se men inte synas" :D! Själv är det tvärtom, efter allt för många år i försvarsmakten är det bara så skönt med ett knallrött tält, eller blått för den delen ;)!

En natt på Skåneleden

Jag kan lika gärna ge en recension nu, då test i storm och snö ändå lär dröja länge.

Jag åkte ner till skåneland på onsdagen, lantbruksmässa, sedan efter umgänge drog jag själv upp till ett samhälle norr om Landskrona. Där hade jag tittat ut ett riktigt fint ställe på google maps, de har ju lagt ut leden på StreetView. Utsikt över havet och med en vacker sandravin ner mot vattenytan!
Tyvärr tvärstopp då tältningsförbud råder där... Dessutom punktering och 2000 kr på däckjour... Men jag tog mig en bit längre norrut sedan, och tältade nära stranden just söder om Helsingborg.

Tältet är lätt att få upp, med mer träning lär det ligga kring 5 min att bli klar. Tältbågar är lätta att få in, linor smarta och känns stumma. Men som jag tidigare nämt så kunde tältpinnarna varit snällare mot handen, dock inget stort problem egentligen. Man kan få justera spänningen åt olika håll lite grann, jag upptäckte när jag klev in att det var mer spänt just vid dragkedjans början på innertältet, vilket innebar att man behövde använda två händer. Men jag antar att det är hipp som happ då även marken kan luta och orsaka detta fenomen.
Det blåste en del och var mörkt, men inga problem med pannlampa och två spikar i änden av tältet mot vinden.
Ljudet i tältet kändes mild och störde ej sömnen, trots att den var tydlig. Mycket behaglig luft, i början av natten var det för varmt för underställ, men drog på det igen senare. Ingen fukt att tala om och ingen kondens på insidan trots flera timmars regn under morgonen. Hur det är med styrkan på tältduken är förstås omöjlig att veta, det är först vid extrema situationer man får veta, eller efter många års användning. Jag tror att man helt enkelt får bestämma sig för att lita på tjockleken i förhållande till rivstyrka, eller inte lita på den och välja hilleberg i sådana fall.
Allt som allt en mycket trevlig tältupplevelse! Till och med ryggen var glad, inte alltid det händer utanför min stora goa säng hemma. Fast det kanske inte tälten kan ta ära för...

Inga bilder tyvärr, batteriet på mobilen användes till däckjour...

Fortsättning

Jag kapar tråden då den verkar avslutad.

Jag försöker lösa vår tältsituation. För närvarande har vi ett Hilleberg Keron 4 som börjar kännas för stort och tungt då vi oftast är två och ibland tre som sover i det.

Jag sneglar på Fjällräven Abisko Dome 3 som jag tycker verkar intressant och undrar om det är någon här som har testat det än. I så fall....
Upplever ni yttertältet (20D) som väldigt tunt?
Hur vindstabilt känns tältet? (Det är ju ganska högt,125cm)
Någon annan reflektion?

Ett annat alternativ är Hilleberg Kaitum 3 som är något lättare (270g), men har ändå något tjockare vävar.

Jag är lite sugen på ett kupoltält, men det är inget krav. Finns det förutom detta något som talar till Fjällräventältets fördel framför Kaitum?

All input tas tacksamt emot.

Senast ändrad:
Nallo 3 (GT) ?

Vad sägs om Nallo 3 eller ännu hellre 3 GT ? Riktigt rymligt om man bara är två, funkar bra även med 3, helst då med GT-absid. Förhållandet vikt-styrka optimalt i mina ögon. Enda nackdelen kan vara om man är lång med tanke på den sluttande fotändan.

Vad sägs om Nallo 3 eller ännu hellre 3 GT ? Riktigt rymligt om man bara är två, funkar bra även med 3, helst då med GT-absid. Förhållandet vikt-styrka optimalt i mina ögon. Enda nackdelen kan vara om man är lång med tanke på den sluttande fotändan.
Jag är dessvärre lång och därför går Nallo bort. Jag är också ganska förtjust i att ha två absider.

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Guldhönan Finns prisvärt 4-mannatält eller är det HB/FR som gäller? Bo och sova 13
Joakim.e Nytt fjälltält, Kaitum 3, Dome 3 eller annat? Bo och sova 12
95239 Hilleberg eller Fjällräven? Bo och sova 15
erikh1 Fjällräven - Hilleberg eller annat? Bo och sova 2
MiaWik Hilleberg Kaitum 4GT eller Fjällräven Abisko Bo och sova 25
Aset Tälta med hund - Tarptent Stratospire 2 eller alternativ? Bo och sova 7
John_north Amerikanskt eller svenskt familjetält Bo och sova 33
foos Hilleberg Allak 2 eller Allak 3 för två personer? Bo och sova 7
langben Bekvämt tvåmannatält även ok för ensamvandring? Niak eller Rogen? Bo och sova 13
bientai Nordisk Telemark ULW 2 eller Hilleberg Enan Bo och sova 2
EkanPonti HILLEBERG med eller utan GT (större eller mindre absid) Bo och sova 12
adamstrom Hjälp med tältköp, Hilleberg Anjan eller Hiieberg Nallo?? Bo och sova 9
brigas Hilleberg påsar; slump eller uträknat? Bo och sova 0
arvidsson.anna Helsport Reinsfjell Superlight 2 eller Hilleberg Akto - har ni några tankar? Bo och sova 28
Nordiska Motorcyklister HB Soulo - Rött eller Sand? Bo och sova 42
Tundraman Hilleberg Akto eller Exped vela 1 ul Bo och sova 8
utesälen Hilleberg eller Bergans...? Bo och sova 41
Annette A Hilleberg Akto eller Suolo? Bo och sova 20
ilisen Hilleberg kupol eller tunnel? Bo och sova 16
kalle1969 Hilleberg rött eller grönt tält! Bo och sova 135
nallaq Helsport ? eller Hilleberg tält Bo och sova 1
Gohan Sierra Designs Stretch Dome eller Hilleberg Nallo 3? Bo och sova 14
Arctic-hiker Hilleberg eller Helsport för 2 personer? Bo och sova 10
Woppe Hilleberg, eller? Bo och sova 22
HW Hilleberg Niak - jättebra eller helkass? Bo och sova 43
perra_pop Hilleberg eller !!?? Bo och sova 6
Ratbert Helsport eller Hilleberg? Bo och sova 8
diablo Hilleberg Nallo eller nammatj? Bo och sova 3
Hilleberg Niak, Nammatj eller Keron Bo och sova 25
Wad Rött eller grönt Hilleberg? Bo och sova 12
Weox Kondens på innertält ? Bo och sova 18
Kalkylarn Hilleberg Sand Bo och sova 4
Kalkylarn Hilleberg Atlas Bo och sova 1
Snödrivan Unna Hilleberg + tarp Bo och sova 5
Marsko6647 Köpa enstaka tält-peg till Hilleberg tält Bo och sova 7
magkar80 Hilleberg, hjälp med tältstång. Bo och sova 5
oscarhav Hilleberg Anaris utan vandringsstavar Bo och sova 1
NJUTERISOLNEDGÅNGEN Hilleberg bivakanorak Bo och sova 0
Henket Tält till fjäll med barn Bo och sova 9
Martin på Elsa H Tål inte Hilleberg fukt? Bo och sova 17
Pohman Hilleberg Soulu med hund Bo och sova 13
SkogsKn Köpa ett 18 år gammalt Hilleberg? Bo och sova 10
The Crow Fjällräven Keb Dome 2 vs Hilleberg Allak 2? Bo och sova 1
manlan Byta golv i gammalt Hilleberg Bo och sova 12
tillin nordisk halland 2 lw vs Hilleberg nallo 2 Bo och sova 6
tillin Lång väntetid på tält från Hilleberg. Bo och sova 8
RobK Hilleberg Soulo 1 pers + hund Bo och sova 3
avslutmedlemskap0904 Hilleberg NAMMATJ 2 Bo och sova 1
MonicaKa Hilleberg Meshbox, erfarenheter? Bo och sova 0
Fjorr Köpa begagnade Hilleberg utan kvitto/garanti... Bo och sova 14

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg