Vem uppfann vad?

NUI; sa:
Insupande av friluftslitteratur har impregnerat mig med känslan av att Dick Kelty uppfann alu-ramsyggsäcken baserad på träramar av typ "trapper nelsons".

Japp, så verkar det vara.

Det som är intressant med en sån här tråd är att det visar att utveckling är någor som böljar hit och dit, och att samma goda idé kan uppstå på olika håll oberoende av varandra.
Att sen vissa tar på sig äran kanske mer handlar om marknadsföring.

Vilken är den största friluftsutvecklingen de senaste ca 20 åren?
GPS? Fleece? Lättviktsvävar? Kolfiber?
(Och om man vill fortsätta vara lite elak mot Åke Nordin: vad har Fjällräven varit i framkant med de senaste 20 åren?)

Nordesjö; sa:

En stor del av utvecklingen har vál legat pà att förbáttra produkternas egenskaper vad gáller högre komfort/lágre vikt, men med bibehàllna, eller gárna förbáttrade egenskaper vad gáller:

- resistans dels mot abrasion och dels mot vádrets makter.

- "moisture management"

- allmánna funtionalitet inom sitt omràde (passform, sul-grepp, absider, bärkomfort,..)

- etc

Framför allt gáller vál detta inom textil och skodon, men áven inom tált, sovsáckar etc. Ryggorna har visst blivit tyngre, om jag fattat det hela rátt.

GPS och sànt är ju mer elektronik, sateliter etc., och dár har ju utvecklingen gàtt med en hissnande fart om man jámför med hur det hela làg till för en 20-30 àr sedan.

-

Nordesjö; sa:
GPS? Fleece? Lättviktsvävar? Kolfiber?
(Och om man vill fortsätta vara lite elak mot Åke Nordin: vad har Fjällräven varit i framkant med de senaste 20 åren?)

För mig är svaret givet :)
Den dåligt tillvaratagna möjligheten att idag göra oerhört mycket lättare utrustning än för 20 år sedan.

Jörgen

NUI; sa:
Den dåligt tillvaratagna möjligheten att idag göra oerhört mycket lättare utrustning än för 20 år sedan.
Näää ... nu dök ULTROLLET upp igen. Då kan ju jag vara ULLTROLLET för jag tycker kombinationen av moderna tunna ullunderställ och GTX, e-vent och andra diffunderande material är det bästa som hänt utevärlden.
"Bli torr fast du är blöt" Är man på jakt efter UL inom den sektorn finns det färdigsydda packlite kläder.

Vad hände förresten med den utmärkta nordiska(?) uppfinningen kont?

Dvs en bäranordning liknande ryggsäcken, med "internal frame" såtillvida att behållaren tillverkats i formlimmad plywood, som därigenom ger en ergonomisk anslutning mot ryggen, stadga trots avsaknad av ram, samt att innehållet ligger väl skyddat.

Utmärkt att frakta stora mängder hjortron eller nyfångad fisk i.

(Åtminstone Roland här på forumet vet nog vad jag talar om.)

Mezzner; sa:
Dvs en bäranordning liknande ryggsäcken, med "internal frame" såtillvida att behållaren tillverkats i formlimmad plywood, som därigenom ger en ergonomisk anslutning mot ryggen, stadga trots avsaknad av ram, samt att innehållet ligger väl skyddat.
Konten har ju så att säga en egen ram i sig själv. Det finns konttillverkare i norr men nu är de så att folk hellre bär hjortron och den lilla fisk de får i plasthinkar. Eller fisk t.o.m plastpåsar ...*huuga*... Några sätter den stora plasthinken i en gammal mesrygga från Haglöfs. Sedan finn ju näverkonten om enligt mig är ännu bättre om än något ostadigare, ingen 'interna frame'

NUI; sa:

Jörgen

Mà sà vara, men jag tror ändà man kan pàstâ att vi idag har utrustning som ger samma funktion till en lägre vikt och högre komfort jámfört med tidigare.

Den frystorkade maten

mixades till energitabletter som de första astrounaterna ogillade, det blev till frystorkade färdigrätter, samtidigt som de krävde, (Inklusiver microvågsugn, det har ju många radiolänkmänniskor värmt både koppen och maten på.) fönster och styrraketer.
Inte bara gummistövlar men väl diskhandskar ingick i dräktbygget.
Skega som gör bl a stora gummipackningar förslog uppvärmning av en stor O-ring. NASA gick på budgetalternativet och så hände branden...
Oftast kan teknikerna, men ekonomerna bestämmer mera än de förstår ibland...
Om nu trapper Nelson var före Ödsi så är ju det en Nyhet...
Sovsäckar med armar användes av pricksyttar i WWI, i bl a Alperna. Så mycket för Fjs nyhet.
En som standardiserade lätt funktionell utrustning var Rogers, han som satte upp Rangers då man slogs mot Fransmän och Engelsmän over there.
Och så kan många av oss hålla på.
Faktum kvarstår, utrustningen blir komplexare och tyngre år för år. Rimligen borde ju flera än UL-tillverkarna inse nichens potensial, får väl tala med nån ekonom...

Go tur

Re: Den frystorkade maten

johankse; sa:
.
Faktum kvarstår, utrustningen blir komplexare och tyngre år för år.
Go tur

Jámfór gärna exempelvis utrustningslistor och vad en polarfarare behövde för att hàlla sig vid liv nu och förr.
[Ändrat av Malindo 2006-05-04 kl 10:42]

Vinter i Österrike: 6 höjdpunkter

Upplev ikoniska skidbackar, glaciäräventyr och charmiga byar där alpina traditioner och kulinariska smakupplevelser skapar en unik atmosfär.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg